المؤمنون ٦٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ننالید امروز همانا شما از ما یاری نشوید | |-|معزی=ننالید امروز همانا شما از ما یاری نشوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المؤمنون | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::65|٦٥]] | قبلی = المؤمنون ٦٤ | بعدی = المؤمنون ٦٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مِنَّا لا تُنصَرُونَ»: از سوی ما یاری نمیشوید. | «مِنَّا لا تُنصَرُونَ»: از سوی ما یاری نمیشوید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۷
ترجمه
المؤمنون ٦٤ | آیه ٦٥ | المؤمنون ٦٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مِنَّا لا تُنصَرُونَ»: از سوی ما یاری نمیشوید.
تفسیر
- آيات ۵۵ - ۷۷، سوره مؤ منون
- تاءخير در عذاب كافران و بهره مند ساختن آنان به مال و فرزندان براى املاء و استدراج آنان است نه براى خيرخواهى .
- شرح صفات مؤ منين
- ((خيرات )) در جمله : ((اولئك يسارعون فى الخيرات ...))اعمال صالحه ناشى از اعتقاد حق است .
- بيان اينكه در دين خدا تكليف حرجى نه در اعتقاد و نه درعمل وجود ندارد (لا يكلف الله نفسا الا وسعها)
- فايده وجود نامه اعمال و جواب به شبهه اى كه فخر رازى در اين باره ذكر كرده است .
- اعمال بد مانع از انجام اعمال صالحه است .
- رد عذرهايى كه مشركين براى قبول رسالت پيامبر صلى اللّه عليه و آله آوردند.
- معنائى كه آيه (ولو اتبع الحق اهدائهم لفسدت السموات و الارض ) بيانگر آن است .
- وجه اينكه از قرآن كريم به ((ذكر)) تعبير شده است .
- اشاره به اينكه حق صراط مستقيم است و كافران گريزان از حق ، منحرف از صراط مستقيم هستند.
- بحث روايتى (رواياتى درباره مراد از ((قلوبهم وجلة )) و معناى استكانت و تضرع و...)
نکات آیه
۱ - پاسخ منفى خداوند به فریاد استغاثه مرفهان کفرپیشه، در روز کیفر (لاتجئروا الیوم إنّکم منّا لاتنصرون) عبارت «لاتجئروا الیوم» در محل نصب و مقول قول محذوف است; یعنى: «قلنا لهم لاتجئروا الیوم ...; به آنها خواهیم گفت: امروز زارى نکنید، قطعاً از جانب ما یارى نخواهید شد».
۲ - روى گردانى از خدا در دنیا، مایه محرومیت از نصرت او در آخرت (لاتجئروا الیوم إنّکم منّا لاتنصرون) مراد از «الیوم» (امروز) آخرت است; زیرا خداوند به هنگام عذاب استیصال با محکومین آن، سخن نمى گوید.
۳ - امکان مؤثر بودن توبه و بهره ورى از نصرت خدا تا قبل از فرا رسیدن عذاب اخروى (لاتجئروا الیوم إنّکم منّا لاتنصرون) قید «الیوم» بیانگر این است که اگر کافران، پیش از فرا رسیدن روز عذاب، توبه مى کردند امکان داشت خداوند آنان را بپذیرد و از نصرت خود بهره مند سازد.
۴ - قیامت، روز بى پناهى و درماندگى کامل مرفهان کفرپیشه (لاتجئروا الیوم إنّکم منّا لاتنصرون)
موضوعات مرتبط
- توبه: توبه قبل از عذاب ۳; شرایط قبول توبه ۳
- خدا: آثار اعراض از خدا ۲; شرایط نصرت خدا ۳; عوامل محرومیت از نصرت اخروى خدا ۲
- قیامت: بى پناهى در قیامت ۴
- مرفهان: بى پناهى اخروى مرفهان کافر ۴; رد استغاثه مرفهان کافر ۱; مرفهان کافر در قیامت ۴