الأنبياء ٥٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=گفت همانا بوده‌اید شما و پدرانتان در گمراهی آشکار
|-|معزی=گفت همانا بوده‌اید شما و پدرانتان در گمراهی آشکار
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::54|٥٤]] | قبلی = الأنبياء ٥٣ | بعدی = الأنبياء ٥٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::54|٥٤]] | قبلی = الأنبياء ٥٣ | بعدی = الأنبياء ٥٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«مُبِینٍ»: واضح. روشن و آشکار.
«مُبِینٍ»: واضح. روشن و آشکار.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۵


ترجمه

گفت: «مسلّماً هم شما و هم پدرانتان، در گمراهی آشکاری بوده‌اید!»

|گفت: قطعا شما و پدرانتان در گمراهى آشكارى بوده‌ايد
گفت: «قطعاً شما و پدرانتان در گمراهى آشكارى بوديد.»
ابراهیم گفت: همانا شما خود و پدرانتان همه سخت در گمراهی بوده و هستید.
گفت: به یقین شما و پدرانتان در گمراهی آشکاری هستید.
گفت: هر آينه شما و پدرانتان در گمراهى آشكارى بوده‌ايد.
گفت هم شما و هم پدرانتان در گمراهی آشکار بوده‌اید
گفت: هر آينه شما و پدرانتان در گمراهى آشكار بوده‌ايد.
ابراهیم گفت: قطعاً شما و پدرانتان در گمراهی آشکاری بوده و هستید.
گفت: «همواره شما و پدرانتان -بی‌گمان- در گمراهی آشکارگری بوده‌اید.»
گفت همانا بوده‌اید شما و پدرانتان در گمراهی آشکار


الأنبياء ٥٣ آیه ٥٤ الأنبياء ٥٥
سوره : سوره الأنبياء
نزول : ٦ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مُبِینٍ»: واضح. روشن و آشکار.


تفسیر

نکات آیه

۱- قوم ابراهیم و نیاکان آنان، در گمراهى آشکار قرار داشتند. (قال لقد کنتم أنتم و ءاباؤکم فى ضلل مبین )

۲- مخالفت قاطع و صریح ابراهیم(ع) با شرک و تقلید کورکورانه پدر و قوم خویش (إذ قال لأبیه و قومه ... لقد کنتم أنتم و ءاباؤکم فى ضلل مبین )

۳- بت پرستى و شرک، ضلالت و گمراهى آشکار است. (ما هذه التماثیل ... أنتم و ءاباؤکم فى ضلل مبین )

۴- فراوانى پیروان و سابقه تاریخى یک اندیشه، دلیل حقانیت آن نیست. (قالوا وجدنا ءاباءنا ... أنتم و ءاباؤکم فى ضلل مبین ) برداشت یاد شده از آن جا به دست مى آید که مردم بت پرست در پاسخ به اعتراض حضرت ابراهیم(ع)، مسأله سابقه تاریخى اندیشه بت پرستى و فزونى پیروان اندیشه شرک را مطرح کردند; ولى حضرت ابراهیم(ع) با گمراه خواندن آنان و اجدادشان چنین استدلالى را مردود دانست.

موضوعات مرتبط

  • آزر: تقلید آزر ۲
  • ابراهیم(ع): شرک ستیزى ابراهیم(ع) ۲; قصه ابراهیم(ع) ۲
  • بت پرستى: حقیقت بت پرستى ۳
  • تاریخ: نقش تاریخ ۴
  • تقلید: مبارزه با تقلید ۲
  • جمعیت: نقش جمعیت ۴
  • شرک: حقیقت شرک ۳
  • عقیده: دلایل حقانیت عقیده ۴
  • قوم ابراهیم: تاریخ قوم ابراهیم ۱; تقلید قوم ابراهیم ۲; گمراهى اجداد قوم ابراهیم ۱; گمراهى قوم ابراهیم ۱
  • گمراهى: موارد گمراهى ۳

منابع