طه ٦٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفتیم نترس همانا توئی برتر | |-|معزی=گفتیم نترس همانا توئی برتر | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره طه | نزول = | {{آيه | سوره = سوره طه | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::68|٦٨]] | قبلی = طه ٦٧ | بعدی = طه ٦٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الأعْلَی»: برتر. چیره (نگا: آلعمران / و نجم / . | «الأعْلَی»: برتر. چیره (نگا: آلعمران / و نجم / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۴
ترجمه
طه ٦٧ | آیه ٦٨ | طه ٦٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأعْلَی»: برتر. چیره (نگا: آلعمران / و نجم / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
قَالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا... (۱) وَ يُحِقُ اللَّهُ الْحَقَ... (۰) قَالَ نَعَمْ وَ إِنَّکُمْ إِذاً... (۱)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۷۹ سوره طه
- بيان ريشه اعتقادى اين سؤ ال فرعون كه گفت :((فمن ربكما يا موسى ((
- توضيحى پيرامون مذهب بت پرستان ديدگاه آنان درباره خدا و روششان در اتخاذ آلهه وارباب ۲۲۸
- اقوال مختلفى كه درباره مذهب و اعتقاد فرعون نقل شده است
- توضيح نكات و دقائق جواب موسى (عليه السلام ) كه در قالب برهان خلق و هدايت همه چيز رب العالمين را معرفى نمود
- بيان تناسب جواب موسى (ع ) با مقضاى مقام و اشاره به وجوه نادرست مفسرين در معناىآيه
- سؤ ال ديگر فرعون : ((فما بال القرون الاولى (( كه معاد را استعباد كره زير سؤال مى برد
- پاسخ موسى (ع ) از استعباد فرعون امر معاد را
- معناى ذيل آيه ((لا يضل ربى و لا ينسى (( و ارتباط آن با صدر آيه
- تتمه داستان هدايت عمومى و ارائه شواهدى روشن براى آن
- گفتگو به متهم ساختن موسى (عليه السلام ) به توطئه و ساحرى منجر مى شود...
- موعظه موسى (عليه السلام ) به فرعون و فرعونيان در نهى از بت پرستى
- بازتاب اندرز موسى (عليه السلام ) و عكسالعمل مردم در برابر آن
- مشاوره فرعون با ايادى خود و اتخاذ تصميمهاى محرمانه
- ترغيب و ترهيب مردم توسط فرعون در مقابله با دعوت موسى (ع )
- روياروئى موسى (ع ) با ساحران در روز موعود
- معناى جمله :((فاوجس فى نفسه خيفه موسى (( و وجوهى كه درباره مقصود از نگران شدن موسى (عليه السلام ) بعد از مشاهده سحر ساحران گفته شده است
- غلبه موسى (عليه السلام ) به ساحران و ايمان آوردن آنان
- ساحران در برابر عظمت آيت الهى به سجده افتادند
- عكس العمل فرعون در برابر ايمان آوردن ساحران بخداىمتعال
- جواب بليغ مؤ منان حاكى از تحول فكرى و معنوى آنان بعد از ايمان مى باشد
- فرعون و ساحران ، و دو ديدگاه مختلف مادى و الهى
- دنباله پاسخ ساحران كه از توبه حقيقى آنان حكايت مى كند
- بحث روايتى
نکات آیه
۱ - دل قوى داشتن و نگران نبودن از پى آمدهاى سِحر ساحران فرعون، مفاد وحى خداوند به موسى(ع) در میدان مقابله با ساحران (فأوجس ... قلنا لاتخف )
۲ - خداوند با آگاه ساختن موسى(ع) از موفقیت قطعى در میدان مبارزه با ساحران، دل او را محکم کرده و به او اطمینان بخشید. (قلنا لاتخف إنّک أنت الاعلى )
۳ - موسى(ع) از القاى شبهه و احتمال گمراهى مردم به واسطه سِحر ساحران نگران بود. (قلنا لاتخف إنّک أنت الاعلى ) جمله «إنّک أنت الاعلى» تعلیل براى «لاتخف» است و دلالت مى کند که موسى(ع) از این نگران بود که معجزه او با سحر ساحران مشتبه گردد و مردم به حقانیت او پى نبرند. خداوند با بیان برترى قطعى او، زمینه هراسش را از بین برد.
۴ - خداوند، راهنماى موسى(ع) در لحظات حساس و سرنوشت ساز و رهاننده او از بحران هاى روحى و اضطراب هاى درونى (قلنا لاتخف )
۵ - خداوند، به موسى(ع) اطمینان بخشید که توان او برتر از همه ساحران حاضر در صحنه مبارزه و مقام او رفیع تر از فرعون و فرعونیان است. (إنّک أنت الاعلى )
موضوعات مرتبط
- بنى اسرائیل: نگرانى از گمراهى بنى اسرائیل ۳
- جادوگران فرعون: آثار جادوى جادوگران فرعون ۱، ۳
- خدا: علم غیب خدا ۲; نجات بخشى خدا ۴
- فرعونیان: ضعف فرعونیان ۵
- فرعون: ضعف فرعون ۵
- موسى(ع): برترى موسى(ع) ۵; دلدارى به موسى(ع) ۵; رفع ترس موسى(ع) ۱; عوامل نگرانى موسى(ع) ۳; قصه موسى(ع) ۱، ۳، ۵; مقامات موسى(ع) ۵; منشأ اطمینان موسى(ع) ۲; منشأ رفع اضطراب موسى(ع) ۴; منشأ نجات موسى(ع) ۴; موفقیت موسى(ع) ۲; وحى به موسى(ع) ۱; هدایت موسى(ع) ۴