الرعد ٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و اگر شگفت مانی پس شگفت است گفتار ایشان که آیا گاهی که خاک شویم آیا به راستی مائیم در آفرینشی نوین آنانند که کفر ورزیدند به پروردگار خود و آنانند که زنجیرها به گردنهای ایشان است و آنانند یاران آتش ایشانند در آن جاودانان | |-|معزی=و اگر شگفت مانی پس شگفت است گفتار ایشان که آیا گاهی که خاک شویم آیا به راستی مائیم در آفرینشی نوین آنانند که کفر ورزیدند به پروردگار خود و آنانند که زنجیرها به گردنهای ایشان است و آنانند یاران آتش ایشانند در آن جاودانان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرعد | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرعد | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = الرعد ٤ | بعدی = الرعد ٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::30|٣٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِن تَعْجَبْ ...»: اگر باید از چیزی در شگفت شد، شگفتانگیزترین چیز سخن ایشان است که. «خَلْقٍ جَدیدٍ»: آفرینش تازه. حیات دوباره. آفریده نو. «الأغْلالُ»: جمع غُلّ، طوق آهنین (نگا: اعراف / . «الأغْلالُ فِی أَعْنَاقِهِمْ»: اشاره به وضع اسفناک آنان در جهنّم است (نگا: غافر / ، حاقّه / و ). | «إِن تَعْجَبْ ...»: اگر باید از چیزی در شگفت شد، شگفتانگیزترین چیز سخن ایشان است که. «خَلْقٍ جَدیدٍ»: آفرینش تازه. حیات دوباره. آفریده نو. «الأغْلالُ»: جمع غُلّ، طوق آهنین (نگا: اعراف / . «الأغْلالُ فِی أَعْنَاقِهِمْ»: اشاره به وضع اسفناک آنان در جهنّم است (نگا: غافر / ، حاقّه / و ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۵
ترجمه
الرعد ٤ | آیه ٥ | الرعد ٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِن تَعْجَبْ ...»: اگر باید از چیزی در شگفت شد، شگفتانگیزترین چیز سخن ایشان است که. «خَلْقٍ جَدیدٍ»: آفرینش تازه. حیات دوباره. آفریده نو. «الأغْلالُ»: جمع غُلّ، طوق آهنین (نگا: اعراف / . «الأغْلالُ فِی أَعْنَاقِهِمْ»: اشاره به وضع اسفناک آنان در جهنّم است (نگا: غافر / ، حاقّه / و ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶ - ۵، سوره رعد
- شبهه معاد، سخنى شگفت آور و سزاوار تعجب است !
- دلائل و جهات انكار و استبعاد زنده شدن بعد از مرگ و پوسيده شدن ، و رد جواب هر يك
- بيان اينكه لازمه انكار معاد انكار عالم ربوبى و در حقيقت كفر به رب العالمين است
- معناى ((مثلات )) و بان امر تعجب انگيز ديگرى در ارتباط با كافران
- معناى جمله : ((ان ربك لذو مغفرة للناس على ظلمهم ...))
- نكاتى درباره عفو و عقاب الهى كه از آيه استفاده مى شود
- بحث روايتى (روايتى درباره وعده عفو و وعيد عقاب
نکات آیه
۱- انسانها پس از مردن و به خاک تبدیل شدن - براى حضور در صحنه قیامت - دوباره زنده مى شوند و آفرینشى جدید مى یابند. (أءذا کنّا تربًا أءنا لفى خلق جدید)
۲- آدمى پس از مردن و خاک گشتن ، در مسیر آفرینشى جدید براى حضور در صحنه قیامت قرار مى گیرد. (أءنا لفى خلق جدید) کلمه «فى» در «أءنا لفى خلق جدید» مى رساند که پدیده جدید پس از خاک شدن شروع مى شود و در مسیر آفرینش جدید قرار مى گیرد.
۳- منکران قیامت ، زنده شدن مردگان خاک گشته را امرى بس بعید مى شمرند. (أءذا کنّا تربًا أءنا لفى خلق جدید) استفهام در جمله «أءذا ...» استفهام انکارى است و تکرار آن دلالت بر شدت انکار و استبعاد دارد.
۴- بعید شمردن حیات دوباره انسانها ، دلیل انکار سراى آخرت از سوى کافران به قیامت (أءذا کنّا تربًا أءنا لفى خلق جدید)
۵- انکار قیامت امرى شگفت و عارى از منطق و برهان (و إن تعجب فعجب قولهم) با توجه به اینکه متعلقى براى فعل «تعجب» ذکر نشده معناى «إن تعجب» این است: اگر اهل تعجب هستى و چنین حالتى بر تو عارض مى شود ... .
۶- انکار قیامت ، هم طراز و مساوق انکار ربوبیت خداست. (أُولئک الذین کفروا بربهم)
۷- ربوبیّت خدا بر انسانها ، مقتضى تشکیل دادن قیامت و آفرینش مجدد انسانها پس از مرگ است. (أُولئک الذین کفروا بربهم)
۸- باور به ربوبیّت خدا بر انسانها، وادار کننده انسان به پذیرش قیامت و زنده شدن مردگان براى حضور در صحنه آخرت (أُولئک الذین کفروا بربهم)
۹- ربوبیّت خداوند فراگیرِ همگان حتى کافران (أُولئک الذین کفروا بربهم)
۱۰- انکار قیامت ، معلول جهل و نادانى و مانع ترقى و تعالى انسان است. (أُولئک الأغلل فى أعناقهم) «اَغلال» (جمع غل) به معناى بندها و زنجیرهاست. مراد از آن مى تواند معناى حقیقى آن باشد که در این صورت جمله «اُولئک الأغلال فى أعناقهم» بیانگر کیفر و مجازات منکران ربوبیت خدا و منکران قیامت است و نیز مى تواند مراد از آن معناى مجازى (بندها و زنجیرهاى جهل و نادانى، خرافات، سنتهاى غلط و ...) باشد که بر این مبنا جمله «اُولئک ...» بیانگر ریشه و علت اعتقاد نداشتن به معاد و ربوبیت خداست.
۱۱- منکران معاد و ربوبیت خدا در روز قیامت به غلها و زنجیرهایى که بر گردنشان آویخته مى شود ، گرفتار خواهند شد. (أُولئک الأغلل فى أعناقهم)
۱۲- منکران قیامت ، به آتش دوزخ گرفتار خواهند شد. (أُولئک أصحب النار هم فیها خلدون)
۱۳- سراى آخرت ، پایان ناپذیر است و دوزخ و آتش آن جاویدان است. (هم فیها خلدون)
۱۴- انسان در آخرت فنا شدنى نیست و براى همیشه باقى مى ماند. (هم فیها خلدون)
موضوعات مرتبط
- آخرت: جاودانگى آخرت ۱۳;جاودانگى در آخرت ۱۴;ویژگیهاى آخرت ۱۴
- امور: امور شگفت آور ۵
- انسان: جاودانگى انسان ۱۴; حشر انسان ها ۱، ۲; فرجام انسان ها ۱، ۲ ایمان: آثار ایمان ۸; اهمیت ایمان به قیامت ۶; ایمان به ربوبیت خدا ۸; ایمان به قیامت ۸; ایمان به معاد ۸; زمینه ایمان ۸
- جهان بینى: جهان بینى و ایدئولوژى ۸
- جهل: آثار جهل ۱۰
- جهنم: جاودانگى آتش جهنم ۱۳; جاودانگى جهنم ۱۳
- جهنمیان: ۱۲
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۷; تکذیب ربوبیت خدا ۶; عمومیت ربوبیت خدا ۹; ویژگیهاى ربوبیت خدا ۹
- ربوبیت خدا: کیفر اخروى مکذبان ربوبیت خدا ۱۱
- رشد: موانع رشد ۱۰
- عذاب: ابزار عذاب ۱۱; زنجیرهاى عذاب ۱۱
- قیامت: آثار تکذیب قیامت ۶، ۱۰; بینش مکذبان قیامت ۳; بى منطقى تکذیب قیامت ۵; دلایل مکذبان قیامت ۴; زمینه برپایى قیامت ۷; شگفتى تکذیب قیامت ۵; عوامل تکذیب قیامت ۱۰; مکذبان قیامت و احیاى مردگان ۳
- مردگان: احیاى اخروى مردگان ۱، ۲
- معاد: آثار استبعاد معاد ۴; استبعاد معاد ۳; دلایل معاد ۱، ۲; دلایل مکذبان معاد ۴; زمینه معاد ۷; کیفراخروى مکذبان معاد ۱۱; کیفر مکذبان معاد ۱۲; مکذبان معاد در جهنم ۱۲