يونس ٩٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و البته نباش از آنان که دروغ پنداشتند آیتهای خدا را که میشوی از زیانکاران | |-|معزی=و البته نباش از آنان که دروغ پنداشتند آیتهای خدا را که میشوی از زیانکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::95|٩٥]] | قبلی = يونس ٩٤ | بعدی = يونس ٩٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لا تَکُونَنَّ»: حتماً مباش. مراد پیروان پیغمبر است. | «لا تَکُونَنَّ»: حتماً مباش. مراد پیروان پیغمبر است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۱
ترجمه
يونس ٩٤ | آیه ٩٥ | يونس ٩٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا تَکُونَنَّ»: حتماً مباش. مراد پیروان پیغمبر است.
تفسیر
- آيات ۱۰۳ - ۹۴، سوره يونس
- استشهاد از اهل كتاب براى اثبات حقانيت معارف قرآن مجيد
- مراد از حتمى شدن كلمه پروردگار، كه در بيان علت زيانكارى مكذبين آمده است ، حتمىشدن عذاب آتش است بر آنها
- سه نكته كه از آيات گذشته روشن گرديد
- معناى استثناء ((الا قوم يونس )) در آيه : ((فلو لا كانت قرية آمنت ...))و اشاره به بعضوجوهى كه در معناى اين استثناء گفته شده است
- معناى اينكه هيچ كس جز به اذن خدا ايمان نمى آورد
- در آيه شريفه : ((و ما كان لنفس ...)) از شك و ترديد (درمقابل ايمان ) به رجس و پليدى تعبير شده است
- وعده خداوند به نجات دادن مؤ منين از امت اسلام ، همانطور كه پيامبران و مؤ منين از اممگذشته را نجات داد
- بحث روايتى
- (رواياتى در ذيل آيه : ((و ان كنت فى شك ...))، قوم يونس و...)
نکات آیه
۱ - اقوام پیامبران پیشین، آیات و نشانه هاى الهى را تکذیب کردند. (و لاتکونن من الذین کذبوا بأیت اللّه) با توجّه به ارتباط این آیه با آیه هاى قبل مى توان گفت که مراد از « الذین کذبوا بأیت اللّه» اقوام پیامبران گذشته است.
۲ - قرآن، آیت و نشانه الهى است. (فإن کنت فى شک مما أنزلنا إلیک ... و لاتکونن من الذین کذبوا بأیت اللّه)
۳ - اقوام پیامبران گذشته، با تکذیب آیات و نشانه هاى الهى، سرمایه سعادت خویش را از کف دادند. (و لاتکونن من الذین کذبوا بأیت اللّه فتکون من الخسرین)
۴ - شک و تردید در آیات الهى، زمینه ساز تکذیب آنهاست. (فلاتکونن من الممترین. و لاتکونن من الذین کذبوا بأیت اللّه)
۵ - تکذیب آیات الهى، در پى دارنده خسران و بر باد رفتن سرمایه سعادت انسان است. (و لاتکونن من الذین کذبوا بأیت اللّه فتکون من الخسرین)
۶ - تکذیب قرآن، مایه خسران و از دست دادن سرمایه سعادت است. (و لاتکونن من الذین کذبوا بأیت اللّه فتکون من الخسرین)
۷ - نقش انسان در تعیین سرنوشت خویش (و لاتکونن من الذین کذبوا ... فتکون من الخسرین)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۳، ۵; آثار شک به آیات خدا ۴; زمینه تکذیب آیات خدا ۴; مکذبان آیات خدا ۱
- انبیا: اقوام انبیا و آیات خدا ۱، ۳
- انسان: نقش انسان ۷
- زیان: عوامل زیان ۵، ۶
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۷
- سعادت: عوامل محرومیت از سعادت ۳، ۵، ۶; محرومان از سعادت ۳
- قرآن: آثار تکذیب قرآن ۶; قرآن از آیات خدا ۲