الأنعام ٢٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و ایشان نهی کنند از آن و دوری گزینند از آن و نابود نکنند جز خویشتن را و نمیدانند | |-|معزی=و ایشان نهی کنند از آن و دوری گزینند از آن و نابود نکنند جز خویشتن را و نمیدانند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::26|٢٦]] | قبلی = الأنعام ٢٥ | بعدی = الأنعام ٢٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَنْهَوْنَ» باز میدارند. «یَنْأَوْنَ»: دوری میگزینند. | «یَنْهَوْنَ» باز میدارند. «یَنْأَوْنَ»: دوری میگزینند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۲
ترجمه
الأنعام ٢٥ | آیه ٢٦ | الأنعام ٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَنْهَوْنَ» باز میدارند. «یَنْأَوْنَ»: دوری میگزینند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۲ - ۲۱، سوره انعام
- توضيح اينكه افترا زننده بر خداى عزوجل و تكذيب كننده آيات او از هر ظالمى ظالم تراست .
- قول به جواز شفاعت پيغمبر (ص ) و ائمة معصومين (ع ) و اولياء الله شرك نيست .
- معناى (( فلاح )) .
- توضيح اينكه : ظالمان (( فلاح )) نمى يابند و به آرزوها و اهداف خود نمى رسند (انهلا يفلح الظالمون ).
- بيان اينكه مشركين در قيامت آلهه دروغين خود را نمى يابند.
- سرّ دروغگويى كفار در روز قيامت .
- مواجه شدن با آتش و هول روز قيامت كفار را به تمناى رجوع به دنيا وادار مى كند نه ظهور حق .
- وجوه نه گانه اى كه درباره (( بل بدالهم من الله ... )) گفته شده است .
- دروغ گفتن كفار، در آرزوى رجوع به دنيا و عدم تكذيب آيات خدا.
- روايات و شواهدى در مورد ايمان جناب ابوطالب .
- دو روايت در مورد عالم ذر، در ذيل جمله : (( و لو ردوا العادوا لما عنه ... )) .
نکات آیه
۱- کافران صدر اسلام، مردم را از گوش فرادادن به قرآن نهى مى کردند. (و هم ینهون عنه)
۲- پرهیز کافران مکه در صدر اسلام از گوش فرادادن به قرآن و سخنان آسمانى پیامبر (ص) (و ینئون عنه) «نَأَىَ» به معنى دور شدن است و «ینئون عنه» یعنى مشرکان از قرآن و وحى دورى مى گزینند.
۳- افسانه خواندن قرآن و کهنه دانستن مطالب آن، از ترفندهاى کافران براى جلوگیرى از گوش فرادادن مردم به آن (إن هذا إلا أسطیر الأولین. و هم ینهون عنه) «اول» به معناى آغاز است، و مراد کافران از این اتهام کهنه بودن مطالب قرآن مى تواند باشد.
۴- کافران با پرهیز از گوش فرا دادن به قرآن و جلوگیرى مردم از آن، ناخودآگاه خود را به هلاکت مى افکنند. (و إن یهلکون إلا أنفسهم و ما یشعرون)
۵- فاصله گرفتن از قرآن و پیامبر (ص) و بازداشتن مردم از گرایش به آنها، سقوط و هلاکت است. (و هم ینهون عنه و ینئون عنه و إن یهلکون إلا أنفسهم)
۶- تمسک به قرآن و پیامبر (ص)، موجب سعادت انسان مى شود. (و هم ینهون عنه و ینئون عنه و إن یهلکون إلا أنفسهم و ما یشعرون) چون در آیه شریفه هلاکت آدمى را حاصل دورى از وحى و قرآن دانسته، در نتیجه سعادت آدمى در اتصال به وحى و قرآن خواهد بود.
۷- ترفندهاى کافران براى مبارزه با قرآن و پیامبر (ص)، بى ثمر و موجب هلاکت خود آن ها مى شود. (و هم ینهون عنه و ینئون عنه و إن یهلکون إلا أنفسهم) صدر آیه بیان مبارزه کافران با اسلام و قرآن است. لذا جمله «إن یهلکون» مى تواند ناظر به این نکته باشد که سرانجام این مبارزه شکست و هلاکت خود آنان است، نه قرآن و اسلام.
۸- فاصله گرفتن از قرآن و پیامبر (ص) و مبارزه با آنها برخاسته از جهل است.* (و هم ینهون عنه و ینئون عنه و إن یهلکون إلا أنفسهم و ما یشعرون) «واو» در جمله «و ما یشعرون» مى تواند حالیه و یا عاطفه باشد. در صورت عطف، جمله «ما یشعرون» بیان خصلتى دیگر از صفات کافرانى است که در صدد رویارویى با قرآن هستند. که همان نداشتن درک است.
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱
- اعتصام: آثار اعتصام به قرآن ۶ ; آثار اعتصام به محمّد (ص) ۶
- جهل: آثار جهل ۸
- سعادت: عوامل سعادت ۶
- قرآن: آثار اعراض از قرآن ۴، ۵ ; اجتناب از استماع قرآن ۲ ; اعراض از قرآن ۲ ; تهمت افسانه بودن قرآن ۳ ; عوامل اعراض از قرآن ۸ ; عوامل مبارزه با قرآن ۸ ; مبارزه با قرآن ۳، ۷ ; ممانعت از استماع قرآن ۱، ۳، ۴، ۵
- کافران: روش برخورد کافران ۳ ; کافران صدر اسلام و قرآن ۱، ۲ ; کافران و قرآن ۳، ۴، ۷ ; کافران و محمّد (ص) ۲، ۷ ; ناکامى مبارزه کافران ۷
- محمّد (ص): اعراض از محمّد (ص) ۵ ; عوامل اعراض از محمّد (ص) ۸ ; عوامل مبارزه با محمّد (ص) ۸ ; مبارزه با محمّد (ص) ۷
- هلاکت: موجبات هلاکت ۴، ۵، ۷