النساء ٥٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس از ایشان است آنکه ایمان بدان آورده است از ایشان است آنکه بازداشته است از آن و بس است دوزخ آتشی سوزان | |-|معزی=پس از ایشان است آنکه ایمان بدان آورده است از ایشان است آنکه بازداشته است از آن و بس است دوزخ آتشی سوزان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::55|٥٥]] | قبلی = النساء ٥٤ | بعدی = النساء ٥٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بِهِ»: مرجع ضمیر (ه) کتاب، پیغمبر اسلام، ابراهیم، و آل ابراهیم میتواند باشد. «صَدَّ عَنْهُ»: از آن جلوگیری کرد. از آن انصراف پیدا کرد و بدان پشت نمود. «سَعِیراً»: سوزان و فروزان. | «بِهِ»: مرجع ضمیر (ه) کتاب، پیغمبر اسلام، ابراهیم، و آل ابراهیم میتواند باشد. «صَدَّ عَنْهُ»: از آن جلوگیری کرد. از آن انصراف پیدا کرد و بدان پشت نمود. «سَعِیراً»: سوزان و فروزان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۸
ترجمه
النساء ٥٤ | آیه ٥٥ | النساء ٥٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بِهِ»: مرجع ضمیر (ه) کتاب، پیغمبر اسلام، ابراهیم، و آل ابراهیم میتواند باشد. «صَدَّ عَنْهُ»: از آن جلوگیری کرد. از آن انصراف پیدا کرد و بدان پشت نمود. «سَعِیراً»: سوزان و فروزان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ قَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ... (۰) أَمْ عِنْدَهُمْ خَزَائِنُ رَحْمَةِ... (۰) جُنْدٌ مَا هُنَالِکَ مَهْزُومٌ مِنَ... (۰)
تفسیر
نکات آیه
۱- ایمان برخى از اهل کتاب (یهود) به پیامبر اسلام (ص) (فمنهم من امن به و منهم) بدان احتمال که مراد از «النّاس» در آیه قبل پیامبر (ص) باشد و ضمیر «به» به آن ارجاع شود.
۲- ایمان برخى از اهل کتاب (یهود) به پیامبران خاندان ابراهیم (فقد اتینا ال ابرهیم ... فمنهم من امن به) بنابر اینکه ضمیر در «به» به مجموعه کتاب، حکمت و ملک عظیم برگردانده شود. یعنى: «فمهنم من آمن بما اتینا ال ابراهیم».
۳- ایمان نیاوردن برخى از اهل کتاب (یهود) به پیامبر (ص) و اخلالگرى آنان در راه تحقق اسلام (و منهم من صدّ عنه) «صدّ» در برداشت فوق به معناى متعدى آن، یعنى بازداشتن و منع کردن گرفته شده است و لذا از آن به اخلالگرى تعبیر شد.
۴- ایمان نیاوردن برخى از اهل کتاب (یهود) به پیامبران آل ابراهیم و اخلالگرى آنان در راه تحقق اهداف ایشان (فقد اتینا ال ابرهیم ... و منهم من صدّ عنه)
۵- وجود دو گروه مؤمن و اخلالگر در برابر دعوت پیامبران در طول تاریخ (فمنهم من امن به و منهم من صدّ عنه)
۶- آتش سوزان جهنم، کیفر آتش افروزان و اخلالگران علیه پیامبران (و کفى بجهنّم سعیراً) «سعیر»، به معناى آتش برافروخته و سوزان است.
۷- تقویت روحى پیامبر اسلام (رهبران و مبلغان دین)، با یادآورى مخالفت برخى از مردم در برابر دعوت انبیاى گذشته* (فمنهم من امن به و منهم من صدّ عنه) بیان موضگیریهاى متفاوت مردمان در برابر پیامبران (ایمان و کفر) مى تواند براى دلدارى آن حضرت باشد که پیامبران گذشته نیز با چنین مردمى روبرو بودند و همچنان مقاومت مى کردند.
موضوعات مرتبط
- اخلالگران: کیفر اخلالگران ۶
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱، ۳ ; موانع گسترش اسلام ۳
- انبیا: دعوت انبیا ۷ ; دعوت انبیا و اخلالگران ۵ ; مخالفان انبیا ۶، ۷
- اهل کتاب: اخلالگرى اهل کتاب ۳، ۴ ; کافران اهل کتاب ۳، ۴ ; مؤمنان اهل کتاب ۱، ۲
- ایمان: به آل ابراهیم (ع) ۲ ; به محمّد (ص) ۱، ۲
- جهنّم: آتش جهنّم ۶
- رهبرى: تقویت روحیه رهبرى ۷
- کافران: کیفر کافران ۶
- کفر: به آل ابراهیم (ع) ۴ ; کفر به انبیا ۴ ; کفر به محمّد (ص) ۳
- محمّد (ص): تقویت روحیه محمّد (ص) ۷
- مؤمنان: به انبیا ۵
- یهود: اخلالگرى یهود ۳، ۴ ; کافران یهود ۳، ۴ ; مؤمنان یهود ۱، ۲