آل عمران ٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=اوست که صورتگری کند شما را در رحمها هرگونه که خواهد نیست خدائی جز او عزتمند حکیم‌
|-|معزی=اوست که صورتگری کند شما را در رحمها هرگونه که خواهد نیست خدائی جز او عزتمند حکیم‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = آل عمران ٥ | بعدی = آل عمران ٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = آل عمران ٥ | بعدی = آل عمران ٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یُصَوِّرُکُمْ»: شما را می‌آفریند و از لحاظ عقلانی و جسمانی شکل می‌بخشد. «أَرْحَام»: جمع رَحِم، محلّ تکوین جنین.
«یُصَوِّرُکُمْ»: شما را می‌آفریند و از لحاظ عقلانی و جسمانی شکل می‌بخشد. «أَرْحَام»: جمع رَحِم، محلّ تکوین جنین.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۳


ترجمه

او کسی است که شما را در رحمِ (مادران)، آنچنان که می‌خواهد تصویر می‌کند. معبودی جز خداوندِ توانا و حکیم، نیست.

اوست كه شما را در رحم‌ها بدان گونه كه خواهد صورتگرى مى‌كند خدايى جز او نيست كه شكست‌ناپذير حكيم است
اوست كسى كه شما را آن گونه كه مى‌خواهد در رحمها صورتگرى مى‌كند. هيچ معبودى جز آن تواناى حكيم نيست.
خداست آن که صورت شما را در رحم مادران می‌نگارد هر گونه اراده کند. خدایی جز آن ذات یکتا نیست که (به هر چیز) توانا و داناست.
اوست که شما را در رحم ها [یِ مادران] به هر گونه که می خواهد تصویر می کند. جز او هیچ معبودی نیست؛ توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
اوست كه شما را در رحم مادران به هر سان كه خواسته باشد مى‌نگارد. نيست خدايى جز او كه پيروزمند و حكيم است.
او کسی است که بدانگونه که خواهد شما را در رحمها نقشبندی کند، جز او که پیروزمند فرزانه است خدایی نیست‌
اوست كه شما را در زهدانها چنانكه خواهد مى‌نگارد. خدايى جز او نيست تواناى بى‌همتا و داناى با حكمت است.
او است که شما را در رحمهای (مادران) هر آن گونه که بخواهد شکل می‌بخشد (و به صورتهای مختلف می‌آفریند). جز او خدائی نیست (و همو) عزیز و حکیم است.
اوست کسی که شما را آن‌گونه که می‌خواهد در رحم‌ها صورتگری می‌کند. هیچ معبودی جز او -کانون عزت و حکمت- نیست.
اوست که صورتگری کند شما را در رحمها هرگونه که خواهد نیست خدائی جز او عزتمند حکیم‌


آل عمران ٥ آیه ٦ آل عمران ٧
سوره : سوره آل عمران
نزول : ٣ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُصَوِّرُکُمْ»: شما را می‌آفریند و از لحاظ عقلانی و جسمانی شکل می‌بخشد. «أَرْحَام»: جمع رَحِم، محلّ تکوین جنین.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - خداوند بر طبق مشیّت خود، انسانها را در رَحِم ها شکل مى دهد. (هو الذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء)

۲ - شکل گیرى جنین ها در رَحم ها، جلوه اى از قیّومیّت (قوام دهنده هستى بودن) خداوند (لا اله الاّ هو الحىّ القیّوم ... هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء)

۳ - انحصار صورتگرى جنین در رَحم به خداوند، دلیل وحدانیّت او (هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)

۴ - شکل گیرى انسان در رَحِم، نشانه اقتدار و حکمت خداوند است. (هو الّذى یصورکم ... لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)

۵ - عملکرد عوامل طبیعى به مشیّت الهى است. (هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء) عوامل طبیعى در شکل گیرى انسان دخالت دارد، و خداوند این شکل گیرى را به مشیّت خویش نسبت داده است; بنابراین معلوم مى شود عملکرد عوالم طبیعى به مشیّت اوست.

۶ - مشیّت و خواسته هاى خداوند، بر اساس حکمت است. (کیف یشاء لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)

۷ - شکل گیرى شخصیت انسان در رَحِم* (هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء) چون در آیات قبل سخن از هدایت و کفربوده است، به نظر مى رسد که شکل گرفتن انسان در رحم شامل شکل گیرى شخصیّت (هدایت یافتن، کافر شدن و ... ) نیز بشود.

۸ - هیچ قدرتى نمى تواند از مشیّت خدا در مورد چگونگى شکل گیرى جنین، جلوگیرى کند. (هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء لا اله الاّ هو العزیز الحکیم) از ارتباط کلمه «العزیز» (غالب لا یقهر) با شکل بندى انسان به مشیّت الهى، استفاده شده است.

۹ - معبودى جز خداى عزیزِ حکیم، نیست. (لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)

۱۰ - خداوند، عزیز و حکیم است. (لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)

۱۱ - خداوند، مقهور کافران نیست; بلکه صورت دهى نظام فکرى و جسمى آنان به مشیّت اوست. (انّ الّذین کفروا ... هو الّذى یصّورکم فى الارحام کیف یشاء) جمله «هو الّذى یصوّرکم ... »، جواب این سؤال است که اگر خدا عزیز و غالب است، چرا عده اى بدو کفر مىورزند؟ خداوند مى فرماید صورت دهى به نظام جسمى و فکرى انسان - گر چه کافر باشد -، خارج از مشیّت و خواست او نیست.

۱۲ - اختیار کافران در انتخاب کفر خارج از مشیّت الهى نیست. (انّ الّذین کفروا ... و اللّه عزیز ... هو الّذى یصوّرکم فى الارحام کیف یشاء)

۱۳ - قوانین و معارف موجود در کتابهاى آسمانى، متناسب با ساختار حقیقى انسان (اللّه لا اله الاّ هو الحىّ القیّوم. نزّل ... هو الذى یصورکم) قیّومیت خدا و آفریدن انسان به گونه اى که او خواسته است و نیز علم مطلق او و نزول کتاب براى هدایت، بیانگر تناسب قوانین با ساختار انسانى است.

۱۴ - هماهنگى قوانین تکوین و تشریع (الحىّ القیّوم ... نزّل ... یصوّرکم ... هو العزیز الحکیم) واضع قوانین تکوین (صورت بندى انسان) و تشریع (فرستادن کتب آسمانى)، خداوندِ حکیم است و حکمت او اقتضا مى کند که این دو قانون با یکدیگر هماهنگ باشند.

موضوعات مرتبط

  • اسباب طبیعى:۵
  • اسماء و صفات: حکیم ۹، ۱۰ ; عزیز ۹، ۱۰
  • انسان: آفرینش انسان ۱، ۲، ۳، ۴، ۸، ۱۱ ; اختیار انسان ۱۲
  • تکوین و تشریع:۱۳، ۱۴
  • جنین: جنین در رحم ۷ ; شکل گیرى جنین ۲، ۳، ۸
  • جهان بینى:۵
  • رحم (زهدان):۱، ۲، ۳، ۴
  • خدا: حکمت خدا ۴، ۶ ; قدرت خدا ۴ ; قیومیّت خدا ۲; مشیّت خدا ۱، ۵، ۶، ۸
  • رفتار: پایه هاى رفتار ۱۱
  • شخصیت: عوامل شکل گیرى شخصیت ۱، ۷
  • علت و معلول:۵
  • قانونگذارى:۱۳
  • کفر:۱۲
  • معارف: نظام معارف ۱۳، ۱۴

منابع