البقرة ١٩٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و اگر دست کشیدند همانا خداوند است آمرزنده مهربان | |-|معزی=و اگر دست کشیدند همانا خداوند است آمرزنده مهربان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::192|١٩٢]] | قبلی = البقرة ١٩١ | بعدی = البقرة ١٩٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«انتَهَوْا»: دست کشیدند. پایان دادند. | «انتَهَوْا»: دست کشیدند. پایان دادند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۰
ترجمه
البقرة ١٩١ | آیه ١٩٢ | البقرة ١٩٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«انتَهَوْا»: دست کشیدند. پایان دادند.
تفسیر
- آيات ۱۹۵ - ۱۹۰ ، سوره بقره
- سياق آيات در ارتباط با فرمان جهاد و قتال با مشركين مكه است
- اشاره به جنبه دفاعى قتال در اسلام
- معناى ((فتنه )) در قرآن
- لزوم دعوت قبل از قتال
- نسخ نشدن آيه شريفه ((قاتلوهم حتى لاتكون )) با آيه ۲۹ توبه
- تجاوز ابتدائى مذموم و ممنوع ، و تجاوز در برابر تجاوز، پسنديده و مشروع
- معناى احسان در برابر ظالم
- معرفى جهادى كه قرآن بدان فرمان داده
- گفتارى پيرامون جهادى كه در قرآن بدان فرمان داده شده است
- دسته هاى مختلف آيات قرآنى راجع به جهاد و قتال و مراتب و مراحل آن
- اسلام و دين توحيد فطرى است و مجاهده در راه دفاع از اين دين نيز فطرى است
- حكم قرآن درباره قتال با شرك هاى در لفافه و نمونه هايى چند از آيات قرآنى درباره آن
- پاسخ بگفته غلط: اسلام دين شمشير و اجبار است
- پاسخ به اشكال مسلمان شدن برخى از روى ترس و تحميل قانون به اقليت ها
- مسئله قتال و سيره انبياء الهى در ارتباط با آن
- بحث اجتماعى (در بيان اينكه هر قتال و مبارزه اى جنبه دفاعى دارد)
- انسان و جايگاه او از نظر دفاعى در بين حيوانات
- بحث روايتى در ذيل آيات قتال
- رواياتى در ذيل آيه : وقاتلوهم حتى لا تكون فتنه
- رواياتى در ذيل آيه : الشهر الحرام بالشهر الحرام ، و مسئله قتال در ماههاى حرام
- رواياتى در ذيل آيه : و لا تلقوا بايديكم الى التهلكه
نکات آیه
۱ - نباید با کفرپیشگانى که از جنگ و فتنه انگیزى دست کشیده اند، نبرد کرد و آنان را به قتل رساند. (فإن انتهوا فإن اللّه غفور رحیم) متعلق «إنتهوا» به قرینه آیات قبل، جنگیدن و فتنه انگیزى است. جمله «فإن اللّه ...» جانشین جواب شرط مى باشد و تقدیر کلام چنین است: فإن انتهوا عن القتال و الفتنة فلا تقاتلوهم و لاتقتلوهم إن اللّه غفور رحیم».
۲ - مسلمانان، باید آتش بس اعلام شده از سوى کافران را بپذیرند. * (فإن انتهوا فإن اللّه غفور رحیم)
۳ - خداوند، غفور (آمرزنده) و رحیم (مهربان) است. (فإن اللّه غفور رحیم)
۴ - ایمان، از همگان حتى کفرپیشگان محارب پذیرفته است. (فإن انتهوا فإن اللّه غفور رحیم) برداشت فوق مبتنى بر این است که متعلق «إنتهوا» کفر و شرک باشد. بنابراین «فإن انتهوا ...»; یعنى، اگر کافران و مشرکان دست از کفر و شرک برداشتند و ایمان آوردند. بر این مبنا جمله «فإن اللّه ...» گویاى دو معناست: ۱- پذیرش ایمان آنان، ۲- آمرزش خطاهاى گذشته شان.
۵ - در صورتى که کافران محارب ایمان آورند، نباید بر خطاهاى پیشینشان (کشتن مسلمانان، فتنه انگیزى و ...) مورد مؤاخذه قرار گیرند. (فإن انتهوا فإن اللّه غفور رحیم)
۶ - فرمان خداوند، مبنى بر ترک جنگ با کافرانى که دست از جنگ و فتنه برداشته اند، پرتوى از مغفرت و رحمت اوست. (فإن انتهوا فإن اللّه غفور رحیم)
۷ - آمرزش گناهان کافران محارب، پس از ایمان آوردن آنان، پرتوى از مغفرت و رحمت الهى است. (فإن انتهوا فإن اللّه غفور رحیم)
موضوعات مرتبط
- آتش بس: آتش بس با کافران ۱، ۲; قبول آتش بس ۲
- احکام: ۱، ۲
- اسلام: آثار احترام به اسلام ۵
- اسماء و صفات: رحیم ۳; غفور ۳
- ایمان: آثار ایمان ۷; قبول ایمان ۴
- جرایم: جرایم قبل از اسلام ۵
- جهاد: احکام جهاد ۱، ۲; ترک جهاد با کافران ۱، ۶
- خدا: اوامر خدا ۶; مظاهر آمرزش خدا ۶، ۷; مظاهر رحمت خدا ۶، ۷
- خطا: خطا هاى قبل از اسلام ۵
- قتل: قتل غیر جایز ۱
- کافران: آمرزش کافران محارب ۷; ایمان کافران محارب ۴، ۵، ۷; مؤاخذه کافران محارب ۵