۱۴٬۴۷۳
ویرایش
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱۶۶: | خط ۱۶۶: | ||
<span id='link445'><span> | <span id='link445'><span> | ||
* «'''فَصلِّ لِرَبِّك وَ انحَرْ:'''» | |||
از ظاهر سياق و ظاهر | «'''مراد از امر به صلاة و نحر، بعد از منت گذاردن به إعطا كوثر'''» | ||
و مراد از «'''نحر''' | |||
ولى بعضى گفته اند: معنايش اين است كه نماز عيد قربان | از ظاهر سياق و ظاهر اين كه حرف «'''فاء'''» بر سرِ اين جمله درآمده، استفاده مى شود كه: امر به نماز و نحر شتر - كه متفرّع بر جملۀ «'''إنّا أعطيناك الكوثر'''» شده - از باب شكر نعمت است. و چنين معنا مى دهد: حال كه ما بر تو منّت نهاديم و خير كثيرت داديم، اين نعمت بزرگ را با نماز و نحر شكرگزارى كن. | ||
و مراد از «'''نحر'''»، بنابر رواياتى كه از طرق شيعه و سنّى از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» و از على «عليه السلام» رسيده؛ و نيز رواياتى كه شيعه از امام صادق و ساير ائمّه اهل بيت «عليهم السلام» روايت كرده، «دست بلند كردن به طرف گردن» در هنگام تكبير گفتن براى نماز است. | |||
ولى بعضى گفته اند: معنايش اين است كه نماز عيد قربان بخوان، و شتر هم قربانى كن. ( چون كلمۀ «نحر» به معناى سر بريدن شتر به آن نحو خاص است، همچنان كه كلمۀ «ذبح»، به معناى سر بريدن ساير حيوانات است). | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۴۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۴۰ </center> | ||
بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه براى پروردگارت نماز | بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه: براى پروردگارت نماز بخوان، و وقتى سر از ركوع بر مى دارى، به طور كامل بايست. بعضى ديگر، معانى ديگرى هم ذكر كرده اند. | ||
بعضى | |||
إِنَّ شانِئَك هُوَ الاَبْترُ | * «'''إِنَّ شانِئَك هُوَ الاَبْترُ:'''» | ||
بعضى گفته اند: مراد از | كلمۀ «'''شانئ'''» به معناى دشمن خشمگين، و كلمۀ «'''أبتر'''» به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود، «عاص بن وائل» بوده. | ||
بحث | |||
در | بعضى گفته اند: مراد از «أبتر» منقطع از خير، و يا منقطع از قوم خويش است، كه خواننده توجه فرمود، اين قول با روايات شأن نزول نمى سازد. | ||
* «'''بحث روایى:'''» | |||
در الدرّ المنثور است كه: بخارى، ابن جرير و حاكم، از طريق ابى بشر، از سعيد بن جبير، از ابن عبّاس روايت كرده اند كه گفت: «كوثر» آن خيرى است كه خداى تعالى به رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» داد. ابوبشر مى گويد: به سعيد بن جبير گفتم: جمعى از مردم معتقدند كه «كوثر» نام نهرى در بهشت است. سعيد گفت: نهرى هم كه در بهشت است، يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى، به آن جناب ارزانى داشته. | |||
ویرایش