يونس ٧٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=سپس برانگیختیم پس از ایشان موسی و هارون را بسوی فرعون و قوم او به آیتهای ما پس کبر ورزیدند و شدند قومی گنهکاران | |-|معزی=سپس برانگیختیم پس از ایشان موسی و هارون را بسوی فرعون و قوم او به آیتهای ما پس کبر ورزیدند و شدند قومی گنهکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::75|٧٥]] | قبلی = يونس ٧٤ | بعدی = يونس ٧٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::17|١٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَلَأ»: درباریان. اشراف. «إسْتَکْبَرُوا»: تکبّر ورزیدند. خویشتن را بالاتر و بزرگتر از آن دیدند که به راه خدا روند و حقیقت را بشنوند. | «مَلَأ»: درباریان. اشراف. «إسْتَکْبَرُوا»: تکبّر ورزیدند. خویشتن را بالاتر و بزرگتر از آن دیدند که به راه خدا روند و حقیقت را بشنوند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۱
ترجمه
يونس ٧٤ | آیه ٧٥ | يونس ٧٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَلَأ»: درباریان. اشراف. «إسْتَکْبَرُوا»: تکبّر ورزیدند. خویشتن را بالاتر و بزرگتر از آن دیدند که به راه خدا روند و حقیقت را بشنوند.
تفسیر
- آيات ۹۳ - ۷۵، سوره يونس
- وقايعى از سرگذشت ، پيغمبر اسلام (ص ) و مسلمين ، كه داستان موسى (ع ) به وقايعآن اشاره دارد
- گفتگوى موسى (ع ) با فرعونيان و...
- بيان حقيقت سحر از زبان حضرت موسى (ع )
- مراد از ((ذرية من قومه )) كه به موسى (ع ) ايمان آوردند واقوال مفسرين در اين باره
- ضعيفان بنى اسرائيل با ترس و واهمه از فرعون و اطرافيان توانگر او به موسى (ع )گرويدند اگر مؤ من هستيد و تسليم خدائيد، بر اوتوكل كنيد
- دعاى بنى اسرائيل : ((ربنا لا تجعلنا فتنة للقوم الظالمين )) دعا براى رفع ضعف وذلت از خودشان بوده است
- امر به خانه سازى براى بنى اسرائيل
- ابتداء به اضلال ، بر خداوند محال است ولىاضلال براى مجازات محال نيست و مال و زينت دادن به فرعونيان از اين باب بوده است
- دعاى موسى (ع ) عليه فرعون و فرعونيان پس از ياءس از هدايت آنان
- استجابت نفرين موسى و هارون عليه فرعونيان
- ايمان آوردن فرعون در آستانه هلاكت ، و مردود بودن ايمان و توبه او
- اشاره به رابطه نفس و بدن و بيان اينكه انسانيت انسان به نفس او است و بدن ، مركب وابزار كار نفس است
- وجوهى كه در معناى : ((ننجيك ببدنك )) گفته شده و بيان اينكه علت انتساب نجات بهبدن فرعون ، اتحاد شديد بين نفس و بدن است
- معناى ((مبواء صدق )) كه در وصف مسكن بنىاسرائيل آمده است و اشاره به مفهومى كه از اضافه اشياء و مفاهيم به كلمه ((صدق ))،استفاده مى شود
نکات آیه
۱ - بعثت موسى و هارون (ع) پس از بعثت پیامبران بزرگ بعد از نوح (ع) بود. (و اتل علیهم نبأ نوح ... ثم بعثنا من بعده رسلا ... ثم بعثنا من بعدهم موسى و هرون)
۲ - موسى و هارون (ع) از سوى خدا مأمور بودند رسالت خود را به فرعون و سران حکومتش اعلان کنند و آنان را به ایمان فراخوانند. (ثم بعثنا من بعدهم موسى و هرون إلى فرعون و ملإیه) «ملأ» به معناى رؤساست (لسان العرب).
۳ - موسى و هارون (ع) براى اثبات نبوت خود، داراى معجزات متعددى بودند. (ثم بعثنا ... موسى و هرون ... بأیتنا) با توجّه به جمله «قالوا إن هذا لسحر مبین» در آیه بعد، استفاده مى شود که مراد از «آیات» در این جا عبارت از کارهایى است که بشر بر انجام آن توانایى ندارد ; بلکه به طور یقین فعل خداست که به دست انسانى انجام گرفته است.
۴ - هارون (ع)، شریک و همتاى موسى (ع) در رسالت و مبارزه با فرعون و اشراف پیرامون او بوده است. (ثم بعثنا من بعدهم موسى و هرون إلى فرعون و ملإیه)
۵ - معجزات، فعل خداست که با واسطه پیامبران صورت مى پذیرد. (ثم بعثنا ... بأیتنا) برداشت فوق از اضافه «آیات» - که عبارت از معجزات است - به «نا» استفاده شده است.
۶ - فرعون و اطرافیانش در گرایشهاى اعتقادى مردم، نقش تعیین کننده اى داشتند. (ثم بعثنا من بعدهم موسى و هرون إلى فرعون و ملإیه) از این که خداوند موسى و هارون (ع) را - که براى هدایت مردم مبعوث شده بودند - مستقیماً به سوى فرعون و اطرافیانش فرستاد، برداشت فوق به دست مى آید.
۷ - فرعون و اطرافیان او، على رغم مشاهده نشانه هاى حقانیت رسالت موسى و هارون (ع)، آن را انکار کردند. (ثم بعثنا من بعدهم موسى و هرون إلى فرعون و ملإیه بأیتنا فاستکبروا)
۸ - خودبرتربینى فرعون و اطرافیانش، مانع از پذیرش رسالت موسى و هارون(ع) (ثم بعثنا من بعدهم موسى و هرون إلى فرعون و ملإیه بأیتنا فاستکبروا)
۹ - فرعون و اطرافیانش، مردمانى تبهکار و مجرم بودند. (إلى فرعون و ملإیه ... و کانوا قوماً مجرمین)
۱۰ - تبه کارى مستمر فرعون و اطرافیانش، عامل سرکشى آنان از پذیرش رسالت موسى و هارون (ع) (ثم بعثنا ... موسى و هرون إلى فرعون و ملإیه بأیتنا فاستکبروا و کانوا قوماً مجرمین)
۱۱ - جرم مستمر و تبه کارى، زمینه ساز پیدایش روح استکبار و سر باز زدن از پذیرش حق است. (فاستکبروا و کانوا قوماً مجرمین)
موضوعات مرتبط
- استکبار: آثار استکبار ۸ ; زمینه استکبار ۱۱
- اشراف فرعون: استکبار اشراف فرعون ۸ ; اشراف فرعون و عقیده مردم ۶ ; افساد اشراف فرعون ۹، ۱۰ ; حق ناپذیرى اشراف فرعون ۸، ۱۰ ; لجاجت اشراف فرعون ۷ ; مجرمیت اشراف فرعون ۹ ; نقش اشراف فرعون ۶
- افساد: آثار تداوم بر افساد ۱۰، ۱۱
- انبیا: انبیاى بعد از نوح (ع) ۱ ; تاریخ انبیا ۱ ; نقش انبیا ۵
- ایمان: دعوت به ایمان ۲
- جرایم: آثار تداوم جرایم ۱۱
- حق: زمینه حق ناپذیرى ۱۱ ; عوامل حق ناپذیرى ۱۰ ; موانع حق پذیرى ۸
- خدا: افعال خدا ۵
- فرعون: استکبار فرعون ۸ ; افساد فرعون ۹، ۱۰ ; حق ناپذیرى فرعون ۸، ۱۰ ; فرعون و عقیده مردم ۶ ; لجاجت فرعون ۷ ; مجرمیت فرعون ۹ ; نقش فرعون ۶
- مجرمان: ۹
- معجزه: منشأ معجزه ۵
- موسى(ع): تاریخ بعثت موسى(ع) ۱ ; تعدد معجزه موسى(ع) ۳ ; دعوت موسى(ع) ۲ ; دلایل نبوت موسى(ع) ۳ ; رسالت موسى(ع) ۲ ; شریک رسالت موسى(ع) ۴ ; مبارزه موسى(ع) ۴ ; مکذبان موسى(ع) ۷، ۸، ۱۰ ; موسى(ع) و اشراف فرعون ۲، ۴ ; موسى(ع) و فرعون ۲، ۴
- هارون(ع): تاریخ بعثت هارون(ع) ۱ ; تعدد معجزه هارون(ع) ۳ ; دعوت هارون(ع) ۲ ; دلایل نبوت هارون(ع) ۳ ; رسالت هارون(ع) ۲، ۴ ; مبارزه هارون(ع) ۴ ; مکذبان هارون(ع) ۷، ۸، ۱۰ ; هارون(ع) و اشراف فرعون ۲، ۴ ; هارون(ع) و فرعون ۲، ۴