الأعراف ١٧٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آن را که خدا هدایت کند او است هدایت شده و آنان را که گمراه کند آنانند زیانکاران | |-|معزی=آن را که خدا هدایت کند او است هدایت شده و آنان را که گمراه کند آنانند زیانکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::178|١٧٨]] | قبلی = الأعراف ١٧٧ | بعدی = الأعراف ١٧٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمُهْتَدِی»: راه یافته. راهیاب. «الْخَاسِرُونَ»: زیانکاران. ذکر بخش اوّل آیه به صورت مفرد و بخش دوم آن به صورت جمع، میتواند اشاره به این باشد که راه حق یکی بیش نیست و راه باطل متشعّب و فراوان است. | «الْمُهْتَدِی»: راه یافته. راهیاب. «الْخَاسِرُونَ»: زیانکاران. ذکر بخش اوّل آیه به صورت مفرد و بخش دوم آن به صورت جمع، میتواند اشاره به این باشد که راه حق یکی بیش نیست و راه باطل متشعّب و فراوان است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۷
ترجمه
الأعراف ١٧٧ | آیه ١٧٨ | الأعراف ١٧٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُهْتَدِی»: راه یافته. راهیاب. «الْخَاسِرُونَ»: زیانکاران. ذکر بخش اوّل آیه به صورت مفرد و بخش دوم آن به صورت جمع، میتواند اشاره به این باشد که راه حق یکی بیش نیست و راه باطل متشعّب و فراوان است.
تفسیر
- آيات ۱۷۵ - ۱۷۹، سوره اعراف
- بيان آيات بيان آيات مربوط به بلعم باعوراء و اشاره به اينكه تا مشيت خدا كمك نكند،اسباب و وسائل معمولى براى تحصيل سعادت بسنده نيست .
- مشيت الهى بر هدايت نكردن مردم ظالم و دلبستگان به زندگى خاكى قرار گرفته است
- (( الف و لامى (( كه در (( المهتدى (( و در (( الخاسرون (( است ظاهرا مفيدكمال است نه حصر، بدون مشيت الهى بر هدايت يا ضلالت كسى ، هدايت و ضلالتصورى است و حقيقى نيست
- توضيح عدم منافات بين آياتى كه دلالت دارند بر اينكه نتيجه خلقت ، رحمت است با آيه: (( لقد ذراءنا لجهنم كثرا من الجن و الانس (( و آيات مشابه آ
- دوزخيان خود سبب شدند بر جوارح آنان مهر بزند
- توضيحى درباره گمراه تر بودن دسته اى از مردم ، از چهارپايان (( اولئك كالانعامبل هم اضل ((
- بحث روايتى (رواياتى در مورد آيات مربوط به بلعم باعورا)
- داستانى كه در روح المعانى درباره شاءن نزول آيات شريفه : (( واتل عليهم نباء الذى ...(( نقل كرده است .
- راهب فاسق به نفرين خود مبتلا گرديد!
نکات آیه
۱- هدایت مردم و گمراه گشتن آنان در اختیار خداوند و به دست اوست. (من یهد اللّه فهو المهتدى و من یضلل)
۲- هدایت یافته واقعى کسى است که خدا او را هدایت کند. (من یهد اللّه فهو المهتدى)
۳- گمراه واقعى کسى است که خداوند او را گمراه کند. (و من یضلل فأولئک هم الخسرون) جمله «فأولئک ...» جانشین جواب شرط است و جواب شرط به قرینه صدر آیه، «فهو الضالّ» است.
۴- تصدیق کنندگان آیات الهى، هدایت یافتگان، و تکذیب کنندگان آیات الهى، ضلالت پیشگانند. (الذین کذبوا بایتنا ... من یهد اللّه فهو المهتدى و من یضلل) با توجه به آیه قبل معلوم مى شود مصداق مورد نظر براى ضلالت، تکذیب آیات خداوند است و مصاق هدایت، تصدیق آیات و ایمان به آنهاست.
۵- گمراه شدگان به دست خدا، زیانکار و تباه کننده سرمایه عمر خویشند. (من یضلل فأولئک هم الخسرون)
۶- هدایت یافتگان عمر خویش را تباه نکرده و از آن بهره مند بوده اند. (من یهد اللّه فهو المهتدى) از جمله «فأولئک هم الخسرون» که درباره گمراهان بیان شد مى توان فهمید که جمله اى مانند «و أولئک هم الرابحون براى هدایت یافتگان در تقدیر است.
۷- تکذیب آیات الهى موجب زیان و ضایع کردن سرمایه عمر است. (من یضلل فأولئک هم الخسرون) از مصادیق مورد نظر براى گمراهان، به قرینه آیه قبل، تکذیب کنندگان آیات الهى هستند.
۸- اضلالهاى الهى کیفر کجرویهاى خود انسان است. (و من یضلل فأولئک هم الخسرون) با توجه به جمله «و لکنه أخلد ... » در آیه ۱۷۶- ، مى توان گفت از مصادیق «من یضلل» (کسى که خدا او را گمراه کند) دنیاطلبان هواپرست هستند. یعنى اضلال الهى در حقیقت کیفر گناه خود آنان است.
۹- دنیادوستى و هواپرستى، زمینه ساز گمراهى و زیانکارى است. (و لکنه أخلد إلى الأرض ... و من یضلل فأولئک هم الخسرون)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۷ ; مؤمنان به آیات خدا ۴ ; مکذبان آیات خدا ۴
- انحراف: آثار انحراف ۸
- خدا: آثار اضلال خدا ۳، ۵ ; اختیارات خدا ۱ ; اضلال خدا ۱ ; عوامل اضلال خدا ۸ ; هدایت خدا ۱، ۲
- دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۹
- زیان: زمینه زیان ۹ ; موجبات زیان ۷
- عمر: بهرهمندى از عمر ۶ ; تباهى سرمایه عمر ۵، ۷ ; سرمایه عمر ۶
- گمراهان:۳، ۴ زیانکارى گمراهان ۳، ۴ ۵
- گمراهى: زمینه گمراهى ۹ ; منشأ گمراهى ۱
- مهتدین:۲، ۴، ۶
- هدایت: منشأ هدایت ۱
- هواپرستى: آثار هواپرستى ۹