الأعراف ٦٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که میرسانم به شما پیامهای پروردگار خود را و منم برای شما اندرزگوئی امین | |-|معزی=که میرسانم به شما پیامهای پروردگار خود را و منم برای شما اندرزگوئی امین | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::68|٦٨]] | قبلی = الأعراف ٦٧ | بعدی = الأعراف ٦٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«نَاصِحٌ»: نصیحتکننده. دلسوز. مخلص. | «نَاصِحٌ»: نصیحتکننده. دلسوز. مخلص. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۶
ترجمه
الأعراف ٦٧ | آیه ٦٨ | الأعراف ٦٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَاصِحٌ»: نصیحتکننده. دلسوز. مخلص.
تفسیر
نکات آیه
۱- هود(ع) در پاسخ قوم عاد، خویشتن را مبلّغ پیامهاى خداوند، خیرخواه مردم و فردى امین و سزاوار اطمینان خواند. (أبلغکم رسلت ربى و أنا لکم ناصح أمین)
۲- هود، مبلّغ پیامهاى الهى، و نه بازگوکننده نظریات شخصى خویش (أبلغکم رسلت ربى)
۳- هود، پیامبرى از جانب خداوند و حامل رسالتهاى متعدد (أبلغکم رسلت ربى)
۴- هود، استوارى خویش را در تبلیغ رسالتهاى الهى به مردم گوشزد کرد. (أبلغکم رسلت ربى)
۵- اعتقاد راسخ هود به ربوبیت خدا بر وى، موجب استواریش در تبلیغ رسالتهاى الهى (و لکنى رسول من رب العلمین. أبلغکم رسلت ربى)
۶- خیرخواهى هود، تنها در جهت منافع مردم بود، نه آمیخته به منفعتهاى شخصى خویش (و أنا لکم ناصح أمین) «لام» در «لکم» اشاره به خلوص هود در خیرخواهى دارد.
۷- ابلاغ پیامهاى خداوند به مردم، جلوه اى از درستکارى و خیرخواهى هود براى مردم خویش (أبلغکم رسلت ربى و أنا لکم ناصح أمین)
۸- هود در میان قومش به درستکارى و خیرخواهى شهرت داشت. (أبلغکم ... و أنا لکم ناصح أمین) آوردن «ناصح» و «أمین» به صورت وصف، در مقابل بیان تبلیغ رسالت به صورت فعل «أبلغکم»، مى تواند اشاره به این نکته داشته باشد که خیرخواهى و درستکارى هود(ع) مخصوص زمان رسالت وى نبوده بلکه پیش از آن نیز بدان شهرت داشته است.
۹- پیامبران، خیرخواه امتهاى خویش و انسانهایى امین و درستکار (و لکنى رسول ... و أنا لکم ناصح أمین)
۱۰- مبلغان دین باید خیرخواه مردم باشند و خیرخواهى خویش را به منافع شخصى آمیخته نسازند. (أبلغکم رسلت ربى و أنا لکم ناصح أمین)
۱۱- خیرخواهى و امین بودن، از ارزشهاى متعالى در ادیان الهى (و أنا لکم ناصح أمین)
۱۲- بیان صفات نیک خویش در راستاى انجام وظایف الهى، امرى روا و پسندیده (أبلغکم رسلت ربى و أنا لکم ناصح أمین)
روایات و احادیث
۱۳- قال سفیان: قلت لابى عبداللّه(ع): یجوز أن یزکى الرجل نفسه؟ قال: نعم، إذا اضطر الیه اما سمعت ... قول العبد الصالح «و أنا لکم ناصح أمین».[۱] سفیان گوید به امام صادق (ع) عرض کردم: آیا شایسته است انسان خود را به صفات پسندیده توصیف کند؟ فرمود: بله، در صورتى که به چنین کارى ناچار باشد. آیا نشنیدى ... سخن بنده صالح خدا (حضرت هود(ع)) را که فرمود: «من براى شما خیرخواه و امین هستم».
موضوعات مرتبط
- ادیان: خیرخواهى در ادیان ۱۱ ; صداقت در ادیان ۱۱
- ارزشها:۱۱
- افکار عمومى: اهمیت افکار عمومى ۸
- انبیا: امانتدارى انبیا ۹ ; خیرخواهى انبیا ۹ ; صداقت انبیا ۹ ; فضایل انبیا ۹
- تبلیغ: استقامت در تبلیغ ۴ ; عوامل استقامت در تبلیغ ۵
- تکلیف: زمینه عمل به تکلیف ۵
- خودستایى: احکام خودستایى ۱۲ ; خودستایى جایز ۱۲
- خیرخواهى: ارزش خیرخواهى ۱۱ ; اشتهار به خیرخواهى ۸
- دین: تبلیغ دین ۲، ۷ ; مبلغان دین ۱، ۲، ۱۰
- رسولان خدا:۳
- صداقت: ارزش صداقت ۱۱
- عقیده: آثار عقیده ۵ ; عقیده به ربوبیت خدا ۵
- مبلغان: خیرخواهى مبلغان ۱۰ ; شرایط مبلغان ۱۰ ; مسؤولیت مبلغان ۱۰
- مردم: رعایت مصالح مردم ۶
- هود(ع): استقامت هود(ع) ۴ ; امانتدارى هود(ع) ۱ ; تبلیغ هود(ع) ۱، ۲، ۴ ; تعدد رسالتهود(ع) ۳ ; خیرخواهى هود(ع) ۱، ۶، ۷، ۸ ; صداقت هود(ع) ۷، ۸ ; عقیده هود(ع) ۵ ; فضایل هود(ع) ۱، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸ ; قصه هود(ع) ۱، ۴ ; محدوده مسؤولیت هود(ع) ۲ ; مقامات هود(ع) ۳ ; نبوت هود(ع) ۳ ; هود(ع) و قوم عاد ۱
منابع
- ↑ تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۱۸۱، ح ۴۰ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۴۴، ح ۱۷۵.