المائدة ٥٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو ای اهل کتاب آیا کینه جوئید از ما جز آنکه ایمان آوردیم به خدا و آنچه بر ما فرستاده شده و آنچه فرستاده شده است از پیش و همانا بیشتر شمائید نافرمانان | |-|معزی=بگو ای اهل کتاب آیا کینه جوئید از ما جز آنکه ایمان آوردیم به خدا و آنچه بر ما فرستاده شده و آنچه فرستاده شده است از پیش و همانا بیشتر شمائید نافرمانان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::59|٥٩]] | قبلی = المائدة ٥٨ | بعدی = المائدة ٦٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::24|٢٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّا»: آیا این را بر ما خرده میگیرید و زشت میدانید؟. «وَ أَنَّ أَکْثَرَکُمْ فَاسِقُونَ»: بیگمان بیشتر شما شاهراه خداشناسی را ترک گفتهاند و از حدود آئین خدا بدر رفتهاند. این جمله میتواند عطف بر ماقبل بوده و معنی چنین باشد: ما بر این باوریم که بیشتر شما فاسق هستید. یا مستأنفه بوده و بیانگر بیانصافی ایشان باشد. | «هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّا»: آیا این را بر ما خرده میگیرید و زشت میدانید؟. «وَ أَنَّ أَکْثَرَکُمْ فَاسِقُونَ»: بیگمان بیشتر شما شاهراه خداشناسی را ترک گفتهاند و از حدود آئین خدا بدر رفتهاند. این جمله میتواند عطف بر ماقبل بوده و معنی چنین باشد: ما بر این باوریم که بیشتر شما فاسق هستید. یا مستأنفه بوده و بیانگر بیانصافی ایشان باشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۱
ترجمه
المائدة ٥٨ | آیه ٥٩ | المائدة ٦٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّا»: آیا این را بر ما خرده میگیرید و زشت میدانید؟. «وَ أَنَّ أَکْثَرَکُمْ فَاسِقُونَ»: بیگمان بیشتر شما شاهراه خداشناسی را ترک گفتهاند و از حدود آئین خدا بدر رفتهاند. این جمله میتواند عطف بر ماقبل بوده و معنی چنین باشد: ما بر این باوریم که بیشتر شما فاسق هستید. یا مستأنفه بوده و بیانگر بیانصافی ایشان باشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۶ - ۵۷، سوره مائده
- علت نهى از محبت كفار
- اگر ايمان به خدا قابل استهزاء باشد، عدم ايمان به خدا و پرستش طاغوت بدتر ورسواتر است
- سرزنش علماء اهل كتاب به جه گنهكارى اهل كتاب و سكوت آنان درمقابل آن معاصى
- وجوهى كه در معناى سخن يهود كه گفتند: (يدالله مغلولة )، گفته شده است
- معناى جمله : (بل يداه مبسوطتان ) و معانى ((يد)) در موارد اضافه به خداى سبحان
- معناى اينكه فرموده : ((آنچه بر تو نازل شده قرآن بر طغيان و كفر يهود مى افزايد))
- مراد از: ((ما انزل اليهم )) در آيه : ((ولو انهم اقامواالتوريةوالانجيل و ما انزل اليهم ...))
- مؤ ثر بودن اعمال بشر در نظام كون و طبيعت
- (رواياتى در ذيل آيات گذشته درباره وظيفه علماء، دست خدا، امت مقتصده و...)
نکات آیه
۱- انتقاد نابجاى اهل کتاب و ناخرسندى بى دلیل آنان از مسلمانان (قل یأهل الکتب هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه)
۲- نکوهش خداوند از اهل کتاب به خاطر انتقاد آنان از ایمان مؤمنان به خدا، قرآن و کتب آسمانى (قل یأهل الکتب هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه ... و ما أنزل من قبل)
۳- ایمان مسلمانان به خدا، قرآن و تمامى کتب آسمانى، برانگیزنده اهل کتاب بر تمسخر نماز و دیگر شعایر اسلام (قل یأهل الکتب هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه ... و ما أنزل من قبل) برداشت فوق بر این مبناست که «ان ءامنا» به تقدیر «لام»، بیانگر کراهت و ناخرسندى اهل کتاب نسبت به مسلمانان باشد، یعنى «ما تنقمون منا دیننا و صلاتنا لشىء الا ایماننا باللّه ... ».
۴- پیامبر (ص)، مأمور مقابله با موضعگیرى هاى مغرضانه اهل کتاب نسبت به مسلمانان (قل یأهل الکتب هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه)
۵- لزوم رویارویى و برخورد صحیح، با تهاجم تبلیغاتى دشمنان علیه اسلام و مسلمانان (قل یأهل الکتب هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه)
۶- مؤمنان به خدا و قرآن، وظیفه دار ایمان به تمامى کتب آسمانى (هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه و ما أنزل الینا و ما أنزل من قبل)
۷- شرافت و برترى قرآن، بر دیگر کتب آسمانى* (ءامنا باللّه و ما أنزل الینا و ما أنزل من قبل) تقدیم «ما انزل الینا» بر «ما انزل من قبل» على رغم تقدم زمانى کتب آسمانى گذشته مى تواند اشاره به برداشت فوق باشد.
۸- اهل کتاب زمان رسول خدا، ناشایست براى انتساب تورات و انجیل به آنان* (و ما أنزل من قبل) سیاق عبارت اقتضا مى کرد که گفته شود «ما انزل الیکم» نه «ما انزل من قبل»، به نظر مى رسد این تغییر براى رساندن این حقیقت است که اهل کتاب به مضامین و احکام تورات و انجیل وفادار نماندند، لذا شایستگى آن را ندارند که کتب آسمانى به آنان انتسابى داشته باشد.
۹- باور و اعتقاد مسلمانان به فسق اکثریت اهل کتاب، عامل انتقاد نابجا و ناخرسندى بى دلیل آنان از اهل ایمان (هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه ... و إن اکثرکم فسقون) بدان احتمال که «ان اکثرکم» عطف بر «اللّه» باشد، یعنى «امنا بان اکثرکم فاسقون».
۱۰- بیشتر یهودیان و مسیحیان، مردمانى منحرف و بریده از تعالیم آسمانى خویش (و إن اکثرکم فسقون) «فاسق» غالباً به کسى گفته مى شود که به برخى از آیین خویش و یا به تمامى آن پایبند نباشد. (مفردات راغب.)
۱۱- فسق و تبهکارى اهل کتاب، از عوامل وادار کننده آنان به انتقاد از مسلمانان (قل یأهل الکتب هل تنقمون منا الا ... و إن اکثرکم فسقون) برداشت فوق بر این مبناست که «ان اکثرکم ...» به تقدیر لام، مفعول له براى «هل تنقمون» باشد. در این صورت «ان اکثرکم ...» عطف بر محذوف است. یعنى «انما تنقمون ما ایماننا باللّه ... لکذا و کذا و لان اکثرکم فاسقون» و یا عطف گرفته شود بر «ان ءامنا» در صورتى که «ان ءامنا» خود بیانگر علت باشد ; یعنى: ما تنقمون منا دیننا و صلاتنا الا لایماننا و لان اکثرکم فاسقون.
۱۲- فسق (نادیده گرفتن دستورات خداوند)، ریشه استهزاى دین و شعایر الهى (اتخذوا دینکم هزواً و لعباً ... و إن اکثرکم فسقون) مصداق جمله «هل تنقمون ...» همان استهزاى نماز و احکام دین است. بنابراین «فسق» که علت براى «تنقمون» گرفته شده است، در حقیقت علت استهزاى دین نیز مى باشد.
۱۳- اکثریت اهل کتاب مردمى بسیار خودخواه و بى انصاف (هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه ... و إن اکثرکم فسقون) جمله «و ان اکثرکم» مى تواند جمله حالیه و غرض از آن اثبات کمال بى انصافى اهل کتاب باشد، یعنى اى اهل کتاب با وجود اینکه خود فاسق و تبهکار هستید، بر ما بدلیل ایمانمان که برترین ارزشها و معقول ترین باورها است ایراد مى گیرید؟!
۱۴- تعهد اقلیتى از اهل کتاب، به دین و آیین خویش (و إن اکثرکم فسقون)
موضوعات مرتبط
- انتقاد: ناپسند ۱ ; زمینه انتقاد ناپسند ۹، ۱۱
- اهل کتاب: استهزاهاى اهل کتاب ۳ ; اقلیت متعهد اهل کتاب ۱۴ ; اکثریت اهل کتاب ۱۳ ; انتقاد اهل کتاب ۱، ۲، ۹، ۱۱ ; اهل کتاب صدر اسلام ۸ ; اهل کتاب و انجیل ۸ ; اهل کتاب و تورات ۸ ; اهل کتاب و مسلمانان ۱، ۴، ۹، ۱۱ ; اهل کتاب و مومنان ۲ ; بیخانصافى اهل کتاب ۱۳ ; خودخواهى اهل کتاب ۱۳ ; سرزنش اهل کتاب ۲ ; صالحان اهل کتاب ۱۲ ; فسق اکثریت اهل کتاب ۹ ; فسق اهل کتاب ۱۱ ; مبارزه با اهل کتاب ۴ ; موضعگیرى اهل کتاب ۴
- ایمان: به خدا ۲، ۳، ۶ ; ایمان به قرآن ۲، ۳، ۶ ; ایمان به کتب آسمانى ۲، ۳، ۶ ; متعلق ایمان ۲، ۳، ۶
- تهاجم فرهنگى: مقابله با تهاجم فرهنگى ۵
- خدا: سرزنشهاى خدا ۲
- دشمنان: برخورد با دشمنان ۵ ; تبلیغ دشمنان ۵
- دین: منشأ استهزاى دین ۱۲
- شعائر: استهزاى شعائر ۳ ; منشأ استهزاى شعائر ۱۲
- فسق: آثار فسق ۱۱، ۱۲ ; مفهوم فسق ۱۲
- قرآن: فضیلت قرآن ۷ ; قرآن و کتب آسمانى ۷
- محمّد (ص): و اهل کتاب ۴ ; مسؤولیت محمّد (ص) ۴
- مسلمانان: ایمان مسلمانان ۳ ; عقیده مسلمانان ۹
- مسیحیان: انحراف اکثریت مسیحیان ۱۰
- منحرفان:۱۰
- مؤمنان: مسؤولیت مؤمنان ۶
- نماز: استهزاى نماز ۳
- یهود: انحراف اکثریت یهود ۱۰