آل عمران ٨٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=چگونه هدایت کند خدا قومی را که کافر شدند پس از ایمانشان و گواهی دادند که پیغمبر است حقّ و بیامدشان نشانیها و خدا نیست هدایتکننده گروه ستمکاران | |-|معزی=چگونه هدایت کند خدا قومی را که کافر شدند پس از ایمانشان و گواهی دادند که پیغمبر است حقّ و بیامدشان نشانیها و خدا نیست هدایتکننده گروه ستمکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::86|٨٦]] | قبلی = آل عمران ٨٥ | بعدی = آل عمران ٨٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::21|٢١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بَیِّنَات»: دلائل روشن. معجزات. | «بَیِّنَات»: دلائل روشن. معجزات. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۵
ترجمه
آل عمران ٨٥ | آیه ٨٦ | آل عمران ٨٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بَیِّنَات»: دلائل روشن. معجزات.
تفسیر
نکات آیه
۱ - بازگشت به کفر (ارتداد) پس از ایمانِ آگاهانه و پس از گواهى دادن بر حقّانیّت پیامبر (ص)، موجب محرومیّت از هدایت الهى (کیف یهدى اللّه قوماً کفروا ... و جاءهم البیّنات و اللّه لا یهدى القوم الظالمین) قیدِ آگاهانه از «جاءهم البیّنات» استفاده مى شود.
۲ - بازگشت عدّه اى از اسلام به کفر، در حیات پیامبر (ص) (کیف یهدى اللّه قوماً کفروا) شأن نزول و لحن آیه دلالت بر وقوع ارتداد برخى مسلمانان در حیات پیامبر (ص) دارد. (روح المعانى).
۳ - یهود و نصارا، محروم از هدایت، به جهت انکار آگاهانه حقانیّت پیامبر (ص) با وجود دلایل روشن بر آن (کیف یهدى اللّه قوماً ... و اللّه لا یهدى القوم الظالمین) آیه در مورد اهل کتاب نازل شده و آنان با وجود شهادت قبلى بر حقّانیّت آن حضرت، منکر حقّانیت وى شدند. (روح المعانى).
۴ - آگاهى و شهادت اهل کتاب، بر حقانیّت پیامبر اکرم (ص) و اسلام (و شهدوا انّ الرسول حق)
۵ - ظلم، موجب محرومیّت از هدایت خداوند (و اللّه لا یهدى القوم الظالمین)
۶ - بازگشت به کفر (ارتداد) پس از ایمان آگاهانه، ظلم است. (کیف یهدى اللّه قوماً کفروا بعد ایمانهم ... و اللّه لا یهدى القوم الظالمین)
۷ - محرومیّت مرتدّان از هدایت، سنّت خداوند است. (کیف یهدى اللّه قوماً ... و اللّه لا یهدى القوم الظالمین) سنّت، از استفهام انکارى نسبت به هدایت مرتدّان و تأکید بر این مسأله در جمله «و اللّه لا یهدى ... »، استفاده شده است.
۸ - هدایت انسان به دست خداست. (کیف یهدى اللّه ... و اللّه لا یهدى القوم الظالمین)
۹ - برخوردارى از هدایت خداوند و محرومیّت از آن، نتیجه عمل خود انسان کیف یهدى اللّه قوماً کفروا بعد ایمانهم و شهدوا ان الرسول حق ... و اللّه لا یهدى القوم الظالمین عدم هدایت از جانب خدا (کیف یهدى اللّه)، پس از تحقق کفر و ارتداد و ظلمِ انسان است.
موضوعات مرتبط
- ارتداد: آثار ارتداد ۱، ۷ ; ارتداد در مسلمانان ۲ ; ظلم ارتداد ۶
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۲ ; اسلام و اهل کتاب ۴
- اهل کتاب: ۴
- تکلیف: علم و تکلیف ۱
- خدا: سنّتهاى خدا ۷ ; هدایت خدا ۸، ۹
- ظلم: ۶ آثار ظلم ۵
- عمل: آثار عمل ۹
- کتمان حق: آثار کتمان حق ۳
- کفر: آثار کفر ۳
- محمّد (ص): حقانیت محمّد (ص) ۴ ; محمّد (ص) و اهل کتاب ۴ ; محمّد (ص) مسیحیان ۳ ; محمّد (ص) و یهود ۳
- مرتد ملى: ۱، ۲، ۶
- مسلمانان: ۲
- مسیحیان: ۳
- هدایت: عوامل هدایت ۸، ۹ ; موانع هدایت ۱، ۳، ۵، ۷، ۹
- یهود: ۳