آل عمران ٦٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=دوست داشتند گروهی از اهل کتاب کاش گمراه میکردند شما را و گمراه نکنند جز خویشتن را و درنمی یابند | |-|معزی=دوست داشتند گروهی از اهل کتاب کاش گمراه میکردند شما را و گمراه نکنند جز خویشتن را و درنمی یابند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = آل عمران ٦٨ | بعدی = آل عمران ٧٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۴
ترجمه
آل عمران ٦٨ | آیه ٦٩ | آل عمران ٧٠ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۶۴، سوره آل عمران
- معناى ((كلمه سواء)) و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء
- دعوت به كلمه سواء، دعوت به سير بر اساس كلمه توحيدو نفى بغى و فساد مى باشد
- نفى بغى و فساد در گفتگوهاى بين پيامبران و قوم آنان
- ويژگيهاى دين فطرى
- افراد انسان ، ابعاض و اجزاى يك حقيقت هستند و خضوع وتذلل يك فرد در برابر فرد ديگر،بافطرت انسانى مخالف است
- محاجه بى جا و جاهلانه يهود و نصارا بر سر انتساب ابراهيم (ع ) به يهوديت ونصرانيت
- دو محاجه اهل كتاب كدام است
- دين ، داراى مراتب و مراحلى بوده است و هر يك از انبياء (ع ) به منزله بكى از آنمراحل بوده اند
- اسلام حضرت ابراهيم چگونه است ؟
- نزديكترين مردم به ابراهيم (ع ) پيروان او و پيامبر اكرم (ص ) و مؤ منين بدويند
- اشاره به توحيد افعالى ، در بيان معناى اينكه :اهل كتاب جز خودشان كسى را گمراه نمى كنند
- كفر به آيات خدا غير كفر به خدا است و اهل كتاب در لسان قرآن كافر به آيات خدا هستندنه كافربه خدا
- معناى سخن اهل كتاب كه به يكديگر مى گفتند: ((به آنچه در آغاز روز بر مؤ منيننازل گشته ايمان آورديم و بدانچه در پايان روزنازل شد كافر شديد))
- سخن ديگر مفسرين در خصوص اين آيه
- جواب خداى تعالى به سخنان يهود در قضيه تغيير قبله مسلمين از بيت المقدس به كعبه
- جمله ((اولا يعلمون )) جواب خدا به يهوديان نيست
- اقوال مختلف مفسرين در معناى مختلف اين آيه
- معناى ((فضلخدا)) و بيان جوابى به يهود كه جمله ((انالفضضل بيد اللّه )) متضمن آن است
- اعتقاد بى اساس يهوديان به اينكه تافته جدا بافته هستند (ليس علينا فى الاميينسبيل )
- منشاء اين اعتقاد باطل يهود
- چرا در اين آيه نام اهل كتاب تكرار شده و به آوردن ضمير اكتفا نشده است ؟
- قنطار و دينار كنايه از بسيار و كم است
- شرط كرامت الهيه و تقرب به خداى وفاى به عهد و تقوا است نه نژاد و دودمان است
- آثار محبت خدا، و خصالى كه خداى تعالى بر آن شكنندگان عهد خدا و سوگند به خداذكرفرموده است
- دروغ بستن يهود به خداى سبحان
- بحث روايتى
- نامه پيامبر براى پادشاهان عصر خود
- برسى نامه پيامبر براى اسقف نجران
- دو روايت از تفسير ((الدرالمنثور)) سيوطى
- حكايت هجرت مسلمانان در صدر اسلام به حبشه
- نجاشى مهاجرين را فرا مى خواند
- داستان گفتگو بين نجاشى (پادشاه حبشه ) و مسلمانان مهاجر در حضور مشركين مكه وشاءن نزول آيه ((ان اولى الناس بابراهيم ...))
- حديثى از امام صادق (ع ) و بيان آن
- نزديكترين مردم به ابراهيم و پيامبر اسلام (ص ) وآل محمد عليهم السلام ، پيروان آنانند
- دو روايت از كافى و امالى
نکات آیه
۱ - آرزو و تلاش گروهى از اهل کتاب، براى گمراه کردن مسلمانان (ودّت طائفة من اهل الکتاب لو یضلّونکم)
۲ - یأس اهل کتاب از گمراه ساختن مؤمنانِ به پیامبر (ص)* (لو یضلّونکم)
۳ - افشاى سوءنیت اهل کتاب نسبت به مؤمنان، از سوى خداوند (ودّت ... لو یضلّونکم)
۴ - هشدار خداوند به مؤمنان در مورد تلاش اهل کتاب براى گمراه سازى آنان (ودّت ... لو یضلّونکم)
۵ - آن گروه از اهل کتاب که براى گمراه ساختن مسلمانان مى کوشیدند، در واقع خویش را گمراه تر ساخته اند ; بى آنکه خود بفهمند. (ودّت ... لو یضلّونکم و ما یضلّون الاّ انفسهم و ما یشعرون)
۶ - تلاش براى گمراه کردن دیگران، افزودن بر گمراهى خود است. (ودّت ... لو یضلّونکم و ما یضلّون الاّ انفسهم)
۷ - بى اثر بودن تلاش اهل کتاب، براى گمراه کردن مؤمنان صدر اسلام (و ما یضلّون الاّ انفسهم)
۸ - کسانى که در جهت گمراه نمودن دیگرانند، از افزودن بر گمراهى خود بى خبرند. (و ما یضلّون الاّ انفسهم و ما یشعرون)
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۷
- اضلال: ۱، ۲، ۴، ۵، ۷ سرزنش اضلال ۶، ۸
- افشاگرى: ۳، ۴
- اهل کتاب: اهل کتاب و اضلال ۱، ۲، ۴، ۵، ۷ ; اهل کتاب و مسلمانان ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۷
- خدا: هشدارهاى خدا ۴
- گمراهان: ۵
- گمراهى: عوامل گمراهى ۶، ۸
- محمّد (ص): پیروان محمّد (ص) ۲
- مسلمانان: ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۷ هشدار به مسلمانان ۴