النبإ ٢٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=برای سرکشان بازگشتگاهی‌
|-|معزی=برای سرکشان بازگشتگاهی‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره النبإ | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = النبإ ٢١ | بعدی = النبإ ٢٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::2|٢]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النبإ | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::22|٢٢]] | قبلی = النبإ ٢١ | بعدی = النبإ ٢٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::2|٢]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«مَآباً»: محلّ بازگشت. مأوی (نگا: آل‌عمران / ، رعد / ، ص /  و  و ).
«مَآباً»: محلّ بازگشت. مأوی (نگا: آل‌عمران / ، رعد / ، ص /  و  و ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۳


ترجمه

و محل بازگشتی برای طغیانگران!

|براى سركشان محل بازگشت است
[كه‌] براى سركشان، بازگشتگاهى است.
آن دوزخ جایگاه مردم سرکش ستمکار است.
جایگاه بازگشت برای سرکشان و طاغیان است.
طاغيان را بازگشتنگاهى است.
و بازگشتگاه سرکشان است‌
سركشان- كافران لجوج و معاند- را بازگشتگاه است.
مرجع و مأوای سرکشان است.
برای سرکشان پناهگاهی (بوده)‌.
برای سرکشان بازگشتگاهی‌


النبإ ٢١ آیه ٢٢ النبإ ٢٣
سوره : سوره النبإ
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَآباً»: محلّ بازگشت. مأوی (نگا: آل‌عمران / ، رعد / ، ص / و و ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - جهنم، فرجام طغیان گران فرو رفته در گناه است. (إنّ جهنّم کانت ... للطّ-غین مابًا) «طغیان»; یعنى، بى اندازه در معصیت پیش رفتن (مفردات راغب). «مآب» اسم مکان و از «أوْب» به معناى رجوع گرفته شده است و فرجام هر کس را از آن جهت مآب و مرجع گویند که خود، از پیش آن را فراهم ساخته است.

۲ - گریز از جهنم، براى طغیان گران امکان پذیر نیست. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا . للطّ-غین) «للطاغین» ممکن است به «مآب» تعلق داشته باشد و نیز مى تواند متعلق به «مرصاداً» باشد. در صورت دوم مفاد آیه شریفه چنین مى شود: جهنم براى طغیان گران مثل کمین است که رهایى از آن ممکن نیست. در این صورت «مآباً» نیز متعلقى نظیر «للطاغین» داشته که به دلیل وجود قرینه، ذکر آن ضرورت نداشت.

۳ - پرهیزکنندگان از طغیان، گرچه بر جهنم و کمین کنندگان در آن عبور خواهند کرد; ولى گرفتار آن نخواهند شد. * (إنّ جهنّم کانت مرصادًا . للطّ-غین مابًا) چنانچه «للطاغین» متعلق به «مآباً» باشد، «مرصاداً» مطلق خواهد بود; در این صورت مفاد دو آیه این است که جهنم براى همگان «مرصاد» است; ولى «مآب» و بازگشتگاه همه نبوده و تنها طغیان گران گرفتار آن خواهند شد.

موضوعات مرتبط

  • جهنم: استحاله فرار از جهنم ۲; جاودانان در جهنم ۲; عبور از جهنم ۳; نجات از جهنم ۳; نقش جهنم ۱; ویژگیهاى جهنم ۲
  • طغیان: نجات معرضان از طغیان ۳
  • طغیانگران: طغیانگران در جهنم ۲، ۳; فرجام طغیانگران ۱
  • گناهکاران: فرجام گناهکاران ۱

منابع