الانسان ٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پایدار مانند بر نذر و ترسند روزی را که بدی آن است پرزنان | |-|معزی=پایدار مانند بر نذر و ترسند روزی را که بدی آن است پرزنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الانسان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الانسان | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = الانسان ٦ | بعدی = الانسان ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«النَّذْرِ»: مراد دو چیز است: نخست، چیزی که انسان برای خوشنودی خدا بر خود واجب میکند، دیگر چیزی که خدا بر انسان واجب گردانده است (نگا: تفهیمالقرآن). «مُسْتَطِیراً»: پران و گسترده. فراگیر و پراکنده. | «النَّذْرِ»: مراد دو چیز است: نخست، چیزی که انسان برای خوشنودی خدا بر خود واجب میکند، دیگر چیزی که خدا بر انسان واجب گردانده است (نگا: تفهیمالقرآن). «مُسْتَطِیراً»: پران و گسترده. فراگیر و پراکنده. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۳
ترجمه
الانسان ٦ | آیه ٧ | الانسان ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«النَّذْرِ»: مراد دو چیز است: نخست، چیزی که انسان برای خوشنودی خدا بر خود واجب میکند، دیگر چیزی که خدا بر انسان واجب گردانده است (نگا: تفهیمالقرآن). «مُسْتَطِیراً»: پران و گسترده. فراگیر و پراکنده.
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۲، سوره دهر
- اشاره به مضامين سوره مباره دهر
- مراد از اينكه انسان شى ء مذكورى نبوده ، و احتجاجى كه اين بيان متضمّن است
- مقصود از ابتلاء انسان (نبتليه ) و آنچه از تفريع ((فجعلناه سميعا بصيرا)) بر آناستفاده مى شود
- معناى شكر و كفر و دو نكته اى كه از آيه : ((انّا هديناهالسبيل امّا شاكرا و كفورا)) استفاده مى شود
- فرق بين هدايت تكوينى و هدايت تشريعى
- بيان اينكه فطرت و خلقت آدمى شاهد بر حقّ و واجب الاتّباع بودن دعوت تشريعى الهىاست
- مراد از ((ابرار))، و صفات ايشان
- توضيحى در مورد تنعّم ابرار و نوشيدنشان از چشمه اى كه ((يشرب بها عباداللّه ...))
- مفاد، سبب و محلّ نزول آيه : ((و يطعمون الطعام على حبّه ...))
- معناى اينكه عملى به خاطر وجه اللّه انجام شود
- وصف نعمت هاى بهشتى ابرار كه در مقابل صبرشان در راه خدا داده شده اند
- مقصود از ((شراب طهور)) كه در بهشت به ابرار نوشانده مى شود
- اشاره به وجه اينكه در شمار نعم بهشتى ابرار، از حورالعين نام برده نشده است
- چند روابت حاكى از مدنى بودن سوره هل اتى
- رواياتى راجع به نزول سوره هل اتى در شاءن اميرالمؤ منين و فاطمه (عليهماالسّلام )
- چند روايت از طرق عامّه دالّ بر جضور مردى سياه نزدرسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) و نزول سوره هل اتى
- نقد و بررسى روايات فوق و اثبات نزول سوره در شاءن(اهل بيت (ع ) )
- ردّ سخن يكى از مفسّرين دائر بر اينكه سوره هل اتى مكّى است
- رواياتى در بيان معناى جمله : ((لم يكن شيئا مذكورا))
- رواياتى ديگر در زيل برخى آيات گذشته : ((انا هديناهالسبيل ...))، ((عينا يشرب بها عباد الله ...))، ((و يطعمون الطعام ...)) و...
- رواياتى در تفسير آيات مربوط به وصف بهشت و نعمتهاى آن
- (در ذيل آيه : ((هل اتى على الانسان حين من الدهر لم يكن شيئا مذكورا))
نکات آیه
۱ - وفاى به نذر، از ویژگى هاى ابرار (یوفون بالنذر) «نذر»; یعنى، چیزى را تبرعاً (براى رضاى خدا و بدون چشم داشت) بر خود واجب کردن است; مانند عبادت، صدقه و مانند آن. (تاج العروس)
۲ - خوف از قیامت، از ویژگى هاى ابرار است. (و یخافون یومًا کان شرّه مستطیرًا)
۳ - مشکلات و سختى هاى روز قیامت، گسترده و فراگیر است. (یومًا کان شرّه مستطیرًا) مقصود از «شرّ»، شداید و مشکلاتى است که در روز قیامت به انسان ها روى مى آورد. «مستطیر» از باب استفعال از فعل «طار» (پرواز کرد) است و در این آیه، به انتشار و گسترش شرور و سختى ها در عرصه قیامت، همچون انتشار طیور در فضا و جو، اشاره دارد.
۴ - ستایش و تمجید خداوند، از وفاکنندگان به نذر و بیم داران از قیامت (یوفون بالنذر و یخافون یومًا کان شرّه مستطیرًا)
۵ - وفاى به نذر و خوف از قیامت، از عوامل ورود به بهشت و بهره مندى از موهبت هاى آن (إنّ الأبرار یشربون من کأس ... یوفون بالنذر و یخافون یومًا کان شرّه مستطیرًا) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که جمله «یوفون بالنذر...» جمله اى است بیانیه که علت بهره مندى ابرار از مواهب بهشتى را بیان مى کند.
۶ - حضرت على، فاطمه، حسن و حسین(ع)، وفاکنندگان به نذر خویش و بیم داران از قیامت بودند. (یوفون بالنذر و یخافون یومًا کان شرّه مستطیرًا)
موضوعات مرتبط
- ابرار: ترس ابرار ۲; وفاى به نذر ابرار ۱; ویژگیهاى ابرار ۱، ۲
- امام حسن(ع): ترس امام حسن(ع) ۶; فضایل امام حسن(ع) ۶; وفاى به نذر امام حسن(ع) ۶
- امام حسین(ع): ترس امام حسین(ع) ۶; فضایل امام حسین(ع) ۶; وفاى به نذر امام حسین(ع) ۶
- امام على(ع): ترس امام على(ع) ۶; فضایل امام على(ع) ۶; وفاى به نذر امام على(ع) ۶
- بهشت: موجبات بهشت ۵; موجبات نعمتهاى بهشت ۵
- ترس: آثار ترس از قیامت ۵; ترس از قیامت ۲
- خدا: مدحهاى خدا ۴
- فاطمه(س): ترس فاطمه(س) ۶; فضایل فاطمه(س) ۶; وفاى به نذر فاطمه(س) ۶
- قیامت: بیم داران از قیامت ۶; مدح بیم داران از قیامت ۴; وسعت سختیهاى قیامت ۳
- نذر: آثار وفاى به نذر ۵; مدح وفاکنندگان به نذر ۴; وفاکنندگان به نذر ۶