الانسان ٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا ما آماده ساختیم برای کافران زنجیرهائی و گندهائی و آتشی سوزان | |-|معزی=همانا ما آماده ساختیم برای کافران زنجیرهائی و گندهائی و آتشی سوزان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الانسان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الانسان | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::4|٤]] | قبلی = الانسان ٣ | بعدی = الانسان ٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«سَلاسِلَ»: جمع سِلْسِلَة، زنجیرها. در رسمالخطّ قرآنی الف زائدی در آخر دارد. «أَغْلالاً»: (نگا: اعراف / رعد / غافر / ). | «سَلاسِلَ»: جمع سِلْسِلَة، زنجیرها. در رسمالخطّ قرآنی الف زائدی در آخر دارد. «أَغْلالاً»: (نگا: اعراف / رعد / غافر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۳
ترجمه
الانسان ٣ | آیه ٤ | الانسان ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَلاسِلَ»: جمع سِلْسِلَة، زنجیرها. در رسمالخطّ قرآنی الف زائدی در آخر دارد. «أَغْلالاً»: (نگا: اعراف / رعد / غافر / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۲، سوره دهر
- اشاره به مضامين سوره مباره دهر
- مراد از اينكه انسان شى ء مذكورى نبوده ، و احتجاجى كه اين بيان متضمّن است
- مقصود از ابتلاء انسان (نبتليه ) و آنچه از تفريع ((فجعلناه سميعا بصيرا)) بر آناستفاده مى شود
- معناى شكر و كفر و دو نكته اى كه از آيه : ((انّا هديناهالسبيل امّا شاكرا و كفورا)) استفاده مى شود
- فرق بين هدايت تكوينى و هدايت تشريعى
- بيان اينكه فطرت و خلقت آدمى شاهد بر حقّ و واجب الاتّباع بودن دعوت تشريعى الهىاست
- مراد از ((ابرار))، و صفات ايشان
- توضيحى در مورد تنعّم ابرار و نوشيدنشان از چشمه اى كه ((يشرب بها عباداللّه ...))
- مفاد، سبب و محلّ نزول آيه : ((و يطعمون الطعام على حبّه ...))
- معناى اينكه عملى به خاطر وجه اللّه انجام شود
- وصف نعمت هاى بهشتى ابرار كه در مقابل صبرشان در راه خدا داده شده اند
- مقصود از ((شراب طهور)) كه در بهشت به ابرار نوشانده مى شود
- اشاره به وجه اينكه در شمار نعم بهشتى ابرار، از حورالعين نام برده نشده است
- چند روابت حاكى از مدنى بودن سوره هل اتى
- رواياتى راجع به نزول سوره هل اتى در شاءن اميرالمؤ منين و فاطمه (عليهماالسّلام )
- چند روايت از طرق عامّه دالّ بر جضور مردى سياه نزدرسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) و نزول سوره هل اتى
- نقد و بررسى روايات فوق و اثبات نزول سوره در شاءن(اهل بيت (ع ) )
- ردّ سخن يكى از مفسّرين دائر بر اينكه سوره هل اتى مكّى است
- رواياتى در بيان معناى جمله : ((لم يكن شيئا مذكورا))
- رواياتى ديگر در زيل برخى آيات گذشته : ((انا هديناهالسبيل ...))، ((عينا يشرب بها عباد الله ...))، ((و يطعمون الطعام ...)) و...
- رواياتى در تفسير آيات مربوط به وصف بهشت و نعمتهاى آن
- (در ذيل آيه : ((هل اتى على الانسان حين من الدهر لم يكن شيئا مذكورا))
نکات آیه
۱ - مهیا بودن زنجیرها، غلّ ها و آتش برافروخته براى کافران و ناسپاسان نعمت هدایت از جانب خداوند (إنّا أعتدنا للکفرین سلسلاَْ وأغللاً و سعیرًا)
۲ - کفران نعمت هدایت، موجب عذاب سخت الهى (همچون زنجیر، غل و آتش) در قیامت (إنّا أعتدنا للکفرین سلسلاَْ و أغللاً و سعیرًا)
۳ - هدایت، نعمتى است بزرگ و کفران آن، گناهى عظیم و نابخشودنى است. (إنّا هدینه السبیل ... إنّا أعتدنا للکفرین ... سعیرًا) از مهیا شدن عذاب سخت براى ناسپاسان نعمت هدایت، برداشت بالا به دست مى آید.
۴ - کافران، از هر گونه راحتى و آسایش در دوزخ محروم اند. (إنّا أعتدنا للکفرین سلسلاَْ و أغللاً و سعیرًا) از کیفیت عذاب شدن کافران ناسپاس (غل و زنجیر شدن آنان در دوزخ)، مطلب یاد شده به دست مى آید.
۵ - معاد انسان، جسمانى است. (إنّا أعتدنا للکفرین سلسلاَْ و أغللاً و سعیرًا)
موضوعات مرتبط
- آسایش: محرومان از آسایش اخروى ۴
- عذاب: ابزار عذاب ۱; عذاب با آتش ۱، ۲; عذاب با زنجیر ۱، ۲; عذاب با غل ۱، ۲; مراتب عذاب اخروى ۲; موجبات عذاب اخروى ۲
- کافران: عذاب کافران ۱; کافران در جهنم ۴; محرومیت اخروى کافران۴
- کفران: آثار کفران نعمت ۲; گناه کفران نعمت ۳
- گناه: گناهان کبیره ۳; گناه نابخشودنى ۳
- معاد: معاد جسمانى ۵
- نعمت: اهمیت نعمت هدایت ۳; مراتب نعمت ۳; نعمت بزرگ ۳
- هدایت: آثار هدایت ناپذیرى ۲; عذاب هدایت ناپذیران ۱