القيامة ٣١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس نه تصدیق کرد و نه نماز گزارد | |-|معزی=پس نه تصدیق کرد و نه نماز گزارد | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القيامة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القيامة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::31|٣١]] | قبلی = القيامة ٣٠ | بعدی = القيامة ٣٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لا صَدَّقَ»: زکات نداده است. تصدیق حق و حقیقت، از جمله قرآن و پیغمبر نکرده است. | «لا صَدَّقَ»: زکات نداده است. تصدیق حق و حقیقت، از جمله قرآن و پیغمبر نکرده است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
القيامة ٣٠ | آیه ٣١ | القيامة ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا صَدَّقَ»: زکات نداده است. تصدیق حق و حقیقت، از جمله قرآن و پیغمبر نکرده است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَوْ تَقُولُوا لَوْ أَنَّا أُنْزِلَ... (۰) إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنَا أَنَ... (۰) حَتَّى إِذَا جَاءُوا قَالَ أَ... (۰) أَ فَرَأَيْتَ الَّذِي تَوَلَّى (۰) إِلاَّ مَنْ تَوَلَّى وَ کَفَرَ (۰)
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۴۰، سوره قيامت
- مقصود از نهى : ((لا تحرك به لسانك لتجعل به )) و مراد از ((علينا جمعه و قرآنه))
- وجوهى در معناى آيه ((فاذا قراءناه فاتبع قرآنه )) و آيه : ((ثم ان علينا بيانه ))
- مقصود از نهى : ((لا تحرّك به لسانك لتعجل به ...)) گفته شده است
- وصف حال طائفه اى كه در قيامت گشاده رويند
- اشكالى كه در مورد انحصار مستفاد از آيه : ((الى ربها ناظرة )) و پاسخ آن
- حكايت حال طائفه اى ديگر كه در قيامت گرفته رويند،
- مراد از جمله ((والتفّت السّاق بالسّاق ))
- مراد از اينكه در قيامت ((مساق )) به سوى پروردگار است
- وجوه مختلف درباره معناى آيه : ((اولى لك فاولى ثمّ اولى لك فاولى ))
- چند روايت درباره نزول آيات : ((لا تحرك به لسانك ...))
- رواياتى در معناى آيه : ((الى ربّها ناظرة ))
- رواياتى در توضيح آيات مربوط به دم مرگ ، ((اولى لك فاولى ...))، ((ايحسبالانسان ان يترك سدى ")) و قدرت خداوند بر احياء اموات
نکات آیه
۱ - تصدیق نکردن حقایق دین و ترک نماز، از نشانه هاى کفر و از اوصاف کافران است. (فلاصدّق و لاصلّى)
۲ - صدقه ندادن و انفاق نکردن، از نشانه هاى کفر و از اوصاف کافران است. (فلاصدّق) برداشت یاد شده، مبتنى بر احتمال است که «صدّق» از ماده «صدقه» باشد (نظر زمخشرى و ابى حیان). گفتنى است مفاد برخى از آیات، مانند مفاد همین است; یعنى، ترک انفاق و نماز، از نشانه هاى کافران دانسته شده است; مانند: «ماسلککم فى سقر . قالوا لم نک من المصلّین . و لم نک نطعم المسکین»، (سوره مدثر، آیات ۴۲ - ۴۴).
۳ - نماز، مظهر دین دارى و تصدیق عملى دین (فلاصدّق و لاصلّى) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که خداوند، پس از بیان تصدیق نشدن اصل دین از سوى کافران، تنها به ترک فریضه نماز از سوى آنان بسنده کرده است.
۴ - اهمیت و جایگاه ویژه نماز و صدقه، در سلسله تعالیم دین (فلاصدّق و لاصلّى)
۵ - کافران، نسبت به فروع دین - همچون اصول دین - مکلف اند. (فلاصدّق و لاصلّى) برداشت یاد شده، به این سبب است که اگر کافران به فروع دین مکلف نباشند، ترک نماز به عنوان نشانه آنان شمرده نمى شد و فردى مثل ابوجهل، به جهت آن ملامت نمى گردید.
۶ - ابوجهل، نه دین اسلام را تصدیق کرد و نه نماز گزارد. (فلاصدّق و لاصلّى) براساس شأن نزول، این آیه تا آیه ۳۵ درباره ابوجهل است.
موضوعات مرتبط
- ابوجهل: ترک نماز ابوجهل ۶; تکذیبگرى ابوجهل ۶
- اسلام: مکذبان اسلام ۶
- انفاق: آثار ترک انفاق ۲
- دین: آثار تکذیب دین ۱; اهمیت فروع دین ۵
- دیندارى: نشانه هاى دیندارى ۳
- صدقه: آثار ترک صدقه ۲; اهمیت صدقه ۴
- کافران: تکلیف کافران ۵; صفات کافران ۱، ۲
- کفر: نشانه هاى کفر ۱، ۲
- نماز: آثار ترک نماز ۱; اهمیت نماز ۳، ۴