القيامة ٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پرسد کی است روز قیامت | |-|معزی=پرسد کی است روز قیامت | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القيامة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القيامة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = القيامة ٥ | بعدی = القيامة ٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«اَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ»: روز قیامت کی خواهد بود؟! استفهام انکاری است. پرسش ایشان برای بعید بودن قیامت، و عدم وجود آن است. یعنی: قیامت هرگز نخواهد بود. | «اَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ»: روز قیامت کی خواهد بود؟! استفهام انکاری است. پرسش ایشان برای بعید بودن قیامت، و عدم وجود آن است. یعنی: قیامت هرگز نخواهد بود. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
القيامة ٥ | آیه ٦ | القيامة ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«اَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ»: روز قیامت کی خواهد بود؟! استفهام انکاری است. پرسش ایشان برای بعید بودن قیامت، و عدم وجود آن است. یعنی: قیامت هرگز نخواهد بود.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۵، سوره قيامت
- مقصود از ((نفس لوّامه )) كه بدان قسم ياد شده است
- آزادى طلبى انسان براى انجام هر كار دلخواه ، انگيزه تكذيب قيامت و پرسش انكارآميز اززمان آن است
- اشاره به اينكه جستجو گريزگاه در قيامت از باب ظهور ملكات آدمى است ،
- و بيان مراد از اينكه در روز قيامت ((مستقّر انسان فقط به سوى پروردگار است ))
- وجوهى كه درباره مقصود از ((ماقدّم و اخّر)) گفته شده است
- مراد از اينكه انسان بر نفس خود بصيرة است
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته : نفس لّوامه ، وجدان ، و...)
نکات آیه
۱ - پرسش ناباورانه و تمسخرآمیز کافران، از زمان برپایى قیامت (یسئل أیّان یوم القیمة)
۲ - آگاه نبودن از زمان برپایى قیامت، بهانه کافران براى انکار آن (یسئل أیّان یوم القیمة)
۳ - گرایش طبیعى انسان به فسق و فجور، زمینه پرسش هاى انکارآمیز او درباره قیامت. (بل یرید الإنسن لیفجر أمامه . یسئل أیّان یوم القیمة) جمله «یسئل أیّان...» استیناف بیانى و در مقام تعلیل و تفسیر «بل یرید الإنسان لیفجر...» است; یعنى، پرسش انکارآمیز انسان، برخاسته از گرایش او به فسق و فجور است; چرا که اگر قیامت را بپذیرد، نمى تواند به فسق و فجور متمایل گردد. ازاین رو براى ادامه راه فسق و فجور خویش، قیامت را انکار کرده و به تمسخر مى گیرد.
موضوعات مرتبط
- انسان: گرایشهاى انسان ۳
- قیامت: استهزاى قیامت ۱; پرسش از قیامت ۱; جهل به قیامت ۲; زمینه پرسش از قیامت ۳; زمینه تکذیب قیامت ۳; وقت قیامت ۱، ۲
- کافران: استهزاهاى کافران ۱; پرسشهاى کافران ۱; جهل کافران ۲; منشأ بهانه جویى کافران ۲; منشأ تکذیبگرى کافران ۲
- گرایشها: آثار گرایش به فسق ۳