القلم ٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=نیستی تو به نعمت پروردگارت دیوانه | |-|معزی=نیستی تو به نعمت پروردگارت دیوانه | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = القلم ١ | بعدی = القلم ٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بِنِعْمَةِ»: در سایه نعمت. به لطف (نگا: طور / ). «بِمَجْنُونٍ»: حرف باء زائد و برای تأکید نفی است. این آیه ردّ یاوهسرائیهای کافران و مشرکان است که مظهر عقل و درایت، و منبع نور و هدایت، و صفوت آدمیان و تَتِمّه دَور زمان را دیوانه مینامیدند (نگا: حجر / قلم / ). | «بِنِعْمَةِ»: در سایه نعمت. به لطف (نگا: طور / ). «بِمَجْنُونٍ»: حرف باء زائد و برای تأکید نفی است. این آیه ردّ یاوهسرائیهای کافران و مشرکان است که مظهر عقل و درایت، و منبع نور و هدایت، و صفوت آدمیان و تَتِمّه دَور زمان را دیوانه مینامیدند (نگا: حجر / قلم / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
القلم ١ | آیه ٢ | القلم ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بِنِعْمَةِ»: در سایه نعمت. به لطف (نگا: طور / ). «بِمَجْنُونٍ»: حرف باء زائد و برای تأکید نفی است. این آیه ردّ یاوهسرائیهای کافران و مشرکان است که مظهر عقل و درایت، و منبع نور و هدایت، و صفوت آدمیان و تَتِمّه دَور زمان را دیوانه مینامیدند (نگا: حجر / قلم / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۳۳، سوره قلم
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن وجوهى كه درباره قسم به ((قلم )) و ((مايسطرون )) گفته شده است
- مراد از نعمت در آيه : ((و ما انت بنعمة ربك بمجنون ))
- معناى اينكه فرمود پيامبر اجر غير ممنون دارد و بر ((خلق عظيم )) است
- نهى خداوند پيامبر را از مداخله و مماشات با كفار و اطاعت از آنان
- تهديد تكذيب گران نبوت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كه به آن حضرتتهمت جنون مى زند
- اشاره اى به يك داستان براى تشبيه برائى كه بر سر مكذبان پيامبر مى آيد
- رواياتى درباره مراد از ((ن ))، ((قلم )) و ((ما يسطرون ))
- رواياتى درباره مراد از ((خلق عظيم ))، مراد از((كل حلاف مهين ....)) و...
- ماجراى صاحبان باغى كه به عذاب الهى نابود گشت
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مصون از هر گونه جنون و دیوانگى (ما أنت ... بمجنون)
۲ - نعمت هاى اعطا شده خداوند به پیامبر(ص)، سبب مصونیت آن حضرت از هرگونه جنون و دیوانگى (ما أنت بنعمة ربّک بمجنون)
۳ - برخوردارى پیامبر(ص)، از نعمت نبوت و عقل (ما أنت بنعمة ربّک بمجنون) واژه «جنون»، قرینه است بر این که نعمت اعطایى به پیامبر(ص) «عقل» است و برخى از مفسران آن را نعمت «نبوت» دانسته اند; چنان که در آیه ۱۶۴ سوره «آل عمران» بدان اشاره شده است: «لقد منّ اللّه على المؤمنین إذ بعث فیهم رسولاً من أنفسهم...».
۴ - پیامبر(ص)، تحت تربیت خداوند و مورد عنایت و لطف ویژه او (بنعمة ربّک)
۵ - لطف و عنایت خداوند، سبب مصونیت انسان از جنون و هرگونه اندیشه نادرست و دور از عقل و خرد (ما أنت بنعمة ربّک بمجنون)
موضوعات مرتبط
- جنون: مصونیت از جنون ۱، ۲; منشأ مصونیت از جنون ۵
- خدا: آثار لطف خدا ۵
- گمراهى: منشأ مصونیت از گمراهى ۵
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۴
- محمد(ص): فضایل محمد(ص) ۳، ۴; مربى محمد(ص) ۴; مصونیت محمد(ص) ۱; منشأ مصونیت محمد(ص) ۲; نعمتهاى محمد(ص) ۲، ۳
- نعمت: نعمت عقل ۳; نعمت نبوت ۳