الواقعة ٩٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و چشیدن دوزخ | |-|معزی=و چشیدن دوزخ | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الواقعة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::94|٩٤]] | قبلی = الواقعة ٩٣ | بعدی = الواقعة ٩٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تَصْلِیَةُ»: فرو انداختن به آتش و جای دادن در آن. | «تَصْلِیَةُ»: فرو انداختن به آتش و جای دادن در آن. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۸
ترجمه
الواقعة ٩٣ | آیه ٩٤ | الواقعة ٩٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَصْلِیَةُ»: فرو انداختن به آتش و جای دادن در آن.
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - چشیدن عذاب آتش دوزخ، فرجام نهایى تکذیب گران گمراه (و أمّا إن کان من المکذّبین الضالّین ... و تصلیة جحیم) «صَلْى» (مبدأ اشتقاق «تصلیة») در معانى چشیدن، بریان شدن و افتادن به کار مى رود. بنابراین «تصلیة جحیم» مى تواند به معناى چشیدن آتش دوزخ، بریان شدن به وسیله آن و یا افتادن در آن باشد. برداشت بالا ناظر به معناى اول «تصلیة» است.
۲ - بریان شدن گوشت بدن دوزخیان در آتش دوزخ (و تصلیة جحیم)
۳ - آتش دوزخ، به شدت برافرخته و ملتهب است. (و تصلیة جحیم) «جحیم» مشتق از «جحمة» است. «جحمة» به شدتِ اشتعال و برافروختگى آتش گفته مى شود.
۴ - «جحیم» از نام هاى دوزخ (و تصلیة جحیم) برخى از مفسران، «جحیم» را عَلَم براى دوزخ دانسته اند. برداشت بالا مبتنى بر این احتمال است.
روایات و احادیث
۵ - «عن أبى بصیر قال: سمعت أباعبداللّه(ع) یقول: ...«و تصلیة جحیم» فى الأخرة;[۱] ابى بصیر گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که مى فرمود: ...«تصلیة جحیم» در آخرت است».
موضوعات مرتبط
- جهنم: جحیم ۴; حرارت آتش جهنم ۳; شعله آتش جهنم ۳; نامهاى جهنم ۴; ورود به جهنم ۵
- جهنمیان: بریانى جهنمیان ۲
- گمراهان: فرجام اخروى گمراهان ۱; گمراهان در جهنم ۱
- مکذبان: فرجام اخروى مکذبان ۱; مکذبان در جهنم ۱
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۲، ص ۳۵۰; نورالثقلین، ج ۵، ص ۲۲۹، ح ۱۱۲.