روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۳۰۴۹: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۳۰۴۹ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۳۰۴۹ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۰۱
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ صَلَاةِ الْكُسُوفِ وَ الزَّلَازِلِ وَ الرِّيَاحِ وَ الظُّلَمِ وَ عِلَّتِهَا
قال سيد العابدين علي بن الحسين ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۳۰۴۸ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۳۰۵۰ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۲۵۳
امام سجاد عليه السّلام فرمود: همانا از نشانههائى كه خداوند عزّ وجلّ براى مردم تقدير فرموده از جمله چيزهائى كه بدان نيازمندند (و جزء ضروريات زندگى طبيعى ايشان است) دريائى است كه خداوند تعالى آن را در ميان آسمان و زمين آفريده است. امام عليه السّلام بدنبال اين مطلب فرمود: و البته خداوند تبارك و تعالى چنين مقدّر فرموده است كه حركت يا مدار حركت و مسير خورشيد و ماه و ستارگان از آنجا باشد و اين جمله را همگى بر آسمان مقدّر فرموده است (يعنى از طرف بالا و بسمت آسمان، يا شايد همين قوانين و سيستم بر همه عناصر فلكى حكومت مىكند) آنگاه بر آسمان فرشتهاى را كه با او هفتاد هزار فرشته ديگر همكارى مىكنند گماشته است كه آنان دسته جمعى آسمان و افلاك را بچرخش درمىآورند، و چون آنان فلك را بگردش درمىآورند خورشيد و ماه و ستارگان نيز هماهنگ با آن ميگردند، و هر يك در شبانه روزى يك بار چنان كه خداوند متعال مقدّر فرموده بجاى خود ميرود، و هر گاه گناه بندگان فزونى گيرد و خداوند بخواهد آنان را با آيتى از آيات خويش وادار به ترك گناه و معاصى نمايد تا براه رضاى او روند فرشته موكّل بر فلك را فرمان دهد تا فلك را از حركت و مسيرهاى معمول خود بگرداند، پس آن فرشته سركرده به هفتاد هزار فرشته مأمور ديگر دستور ميدهد كه فلك را از مسير و حركت هميشگى بگردانيد، پس آنان مسير آن را منحرف مىسازند و خورشيد در مسيرى محاذى آن دريا و يا درون آن دريا كه فلك در آن است قرار ميگيرد، در اين حال كسوف روى ميدهد، و نور خورشيد كم مىشود و رنگش دگرگون ميگردد. و هر گاه خداوند عزّ و جلّ بخواهد آن آيت را بزرگتر سازد آنها را در آن دريا فرو ميكند بر حسب مقدار تخويفى كه اراده فرمايد اندك يا بسيار آن سيارگان را در درياى ذكر شده فرو مىبرد و اين هنگامى است كه خورشيد را كسوف پديد مىآيد و همين رفتار را نسبت به ماه نيز معمول ميفرمايد و هر گاه خداوند عزّ و جلّ اراده فرمايد كه كسوف و خسوف را زايل فرموده و آنها به مسير متعارفشان بازگرداند فرشته موكّل بر افلاك را امر ميفرمايد تا آن را به مسير و مجراى هميشگى برگرداند، در اين صورت فلك برميگردد بحركت سابق و خورشيد نيز به مسير پيشين باز ميگردد پس آفتاب از آب آن دريا خارج مىشود در حالى كه چند لحظهاى كدر و پريده رنگ است، و ماه نيز بهمين ترتيب است، راوى گويد: امام سجاد عليه السّلام فرمود: بدانيد كه فزع و خوف در برابر اين دو نشانه بزرگى الهى پيدا نمىكند مگر كسى كه از شيعيان ما باشد، پس هر گاه كسوفيا خسوف واقع شد به پيشگاه خداوند تعالى پناه بريد و به او بازگرديد. مصنّف اين كتاب گويد: آن كسوفى كه ستارهشناسان و منجّمان از پيش وقوع آن را خبر ميدهند و بدان صورت كه پيش بينى مىكنند واقع مىشود بهيچ وجه از اين دست كسوف و خسوف كه در حديث ذكر آن رفت نيست. امّا بحكم شرع وقتى كسوف يا خسوفى واقع شود بايد به مسجد روند و نماز آن را بجا آورند، زيرا اين كسوف و خسوف از حيث صورت همانند آن بچشم مىآيد و در مشاهده شبيه به آنست، همچنان كه كسوفى كه امام زين العابدين سجّاد عليه السّلام در خبر از آن ياد فرمودهاند بدان جهت واجب است بمسجد روند و نماز آيات بخوانند كه (وقوع آن) نشانهايست شبيه به آيات و نشانههاى قيامت و همچنين است زمين لرزهها، و بادهاى مهلك و مخرب، و تاريكيها كه واقع مىشوند و همه اينها نشانههائى شبيه به نشانههاى قيامت هستند، پس در هنگام مشاهده اين آيات و نشانهها به ما دستور دادهاند و مأموريم كه قيامت را بياد آوريم و با توبه و انابه و التجا به مساجد كه خانههاى خدا در زمين است به خداوند تعالى بازگرديم، و هر كس بدان جا پناه برد در امان خداوند متعال از آسيبها محفوظ خواهد بود.