القمر ١٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و سوارش کردیم بر دارنده تختهها و میخهائی | |-|معزی=و سوارش کردیم بر دارنده تختهها و میخهائی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::13|١٣]] | قبلی = القمر ١٢ | بعدی = القمر ١٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«ذَاتِ»: دارای. «أَلْوَاحٍ»: جمع لَوْح، تختهها. «دُسُرٍ»: جمع دِسار، میخها. | «ذَاتِ»: دارای. «أَلْوَاحٍ»: جمع لَوْح، تختهها. «دُسُرٍ»: جمع دِسار، میخها. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
القمر ١٢ | آیه ١٣ | القمر ١٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ذَاتِ»: دارای. «أَلْوَاحٍ»: جمع لَوْح، تختهها. «دُسُرٍ»: جمع دِسار، میخها.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
حَتَّى إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَ فَارَ... (۱) وَ هِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ... (۰) فَافْتَحْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ... (۰)
تفسیر
- آيات ۹ - ۴۲، سوره قمر
- وجه تكرار تكذيب در آيه : ((كذبت قلبهم قوم نوح فكذبوا عبدنا...))
- بيان چگونگى و فور آب بر سراسر زمين پس از نفرين نوح عليه السلام
- توضيحى درباره اين كه راجع به كشتى نوح (عليه السلام ) فرمود: ((و لقد تركناهاآية ...))
- معناى ((ذكر)) و مقصود از تيسير قرآن براى آن ذكر
- بيان كيفيت عذاب قوم عاد
- ۱ سعادت و نحوست ايام (از نظر عقل ، قرآن و سنت )
- سعادت و نحوست در آيات قرآن كريم
- سعادت و نحوست در احاديث و روايات
- نمونه اى از احاديث ائمه اطهار عليه السلام كه دلالت بر عدم نحوست ذاتى زمان مى كند
- رواج عقيده به سعادت و نحوست ايام در بين اهل سنت وحمل روايات وارده از طرق شيعه در اين باره بر تقيه
- ۲ سعادت و نحوست كواكب (از نظر عقل و شرع )
- اقوال منجمين درباره ارتباط كواكب با حوادث زمينى
- اقسام رواياتى كه در اين باره وارد شده اند
- حمل آن دسته روايات كه بر سعد و نحس بودن بعضى كواكب دلالت دارند بر تقيه ووجوهى ديگر در اين باره
- ۳ تفال خوب و بد
- بيان اينكه تاءثير تفال و تطير مربوط به حالت نفسانى كسى است كهتفال و تطير مى كند
- نهى از فال بد زدن و توصيه توكل بر خدا در موارد تطير
- بحث از ساير امورى كه در نظر عامه مردم شوم و نحس است
- مقصود از تكذيب قوم ثمود به ((نذر))
- ناقه صالح و آزمايش الهى قوم ثمود
- سرگذشت قوم لوط عذابى كه دامنگيرشان شد
- (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - نجات یافتن نوح(ع) از طوفان، به اراده الهى بود. (و حملنه على ذات ألوح و دسر)
۲ - نقش عوامل و اسباب طبیعى، در تحقق اراده الهى براى نجات نوح(ع) (و حملنه على ذات ألوح و دسر) تعبیر «و حملناه على ذات ألواح ...» بیانگر این معنا است که: «خداوند براى تحقق اراده خویش، عوامل طبیعى (کشتى) را به کار مى گیرد».
۳ - نجات نوح(ع) از طوفان سهمگین عذاب، به وسیله مشتى تخته و میخ، نمودى از قدرت خداوند* (و حملنه على ذات ألوح و دسر) «لوح» (مفرد «ألواح») به معناى تخته و «دسار» (مفرد «دسر») به معناى میخ است. از این که خداوند، از کشتى نوح با عنوان «ذات ألواح و دسر» یاد کرده است (به جاى «سفینه»)، استفاده مى شود که مشتى تخته و میخ - که به شکل ابتدایى کنار هم قرار گرفته اند - در صورتى که خداوند بخواهد، وسیله نجات بندگان او از بحرانى ترین شرایط مى شود.
۴ - کشتى نوح، داراى شکلى ابتدایى و تشکیل شده از مشتى تخته و میخ * (و حملنه على ذات ألوح و دسر) از تعبیر «ذات ألواح و دسر» نوعى کوچک نمایى و ناچیزشمارى کشتى حضرت نوح استفاده مى شود. این گفتار درصدد تبیین این جهت است که اگر نوح(ع) نجات یافت، با حمایت و لطف خداوند بود - نه در پرتو استحکام کشتى او; زیرا این کشتى تاب مقاومت در برابر آن طوفان سهمگین را نداشت.
موضوعات مرتبط
- خدا: آثار اراده خدا ۱، ۲; مجارى اراده خدا ۲; نجات بخشى خدا۳; نشانه هاى قدرت خدا ۳
- عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۲
- نوح(ع): تخته هاى کشتى نوح(ع) ۳، ۴; قصه نوح(ع) ۳; منشأ نجات نوح(ع) ۱، ۲; میخهاى کشتى نوح(ع) ۳، ۴; نجات از طوفان نوح(ع) ۱، ۳; نجات نوح(ع) ۳; نقش کشتى نوح(ع) ۳; ویژگیهاى کشتى نوح(ع) ۴