الجاثية ٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=فرستادن کتاب از خداوند عزّتمند حکیم | |-|معزی=فرستادن کتاب از خداوند عزّتمند حکیم | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الجاثية | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الجاثية | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = الجاثية ١ | بعدی = الجاثية ٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تَنْزیلُ الْکِتابِ ...»: (نگا: زمر / غافر / . | «تَنْزیلُ الْکِتابِ ...»: (نگا: زمر / غافر / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۳
ترجمه
الجاثية ١ | آیه ٢ | الجاثية ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَنْزیلُ الْکِتابِ ...»: (نگا: زمر / غافر / .
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۳، سوره جاثيه
- غرض و مفاد كلى سوره مباركه جاثيه
- وجه اينكه فرمود: ((ان فى السموات والارض لايات ...)) و آنچه حرف ((فى )) افاده مى كند
- وجه اينكه آسمانها و زمين با اينكه خود آيت هستند در آيه شريفه طرف آيت دانسته شده اند
- آيت بودن خلقت انسان و جنبندگان
- باران رزقى است كه خداوند متعال از آسمان نازل مى كند
- وجه اينكه هر دسته از آيات را به ترتيب براى مؤ منين ))، ((لقوم يوقنون )) و((لقوم يعقلون )) ذكر فرمود
- توجيه صاحب تفسير كشف در ترتيب مذكور در آيه و نقد آن
- كلام فخر رازى در توجيه ترتيب مذكور درآيد
- مقصود از ايمان به آيات خدا و معناى جمله ((قباءىّ حديث بعد الله و اياته يؤ منون ))
- سخن بعضى از مفسرين در خصوص آيه ((فباى حديث بعد الله و آياته ياءمنون ))
- وصف حال هر ((افاك اثيم )) كه به آيات خدا استكبار ورزيده استهزاء مى كنند و...
- مفاد كلمه ((منه )) در جمله ((و سخر لكم ما فى السموات و ما فى الارض جمعيا منه ))
نکات آیه
۱ - قرآن، نازل شده از جانب خداوند مقتدر و حکیم (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم)
۲ - «الکتاب»، از نام هاى قرآن است. (تنزیل الکتب من اللّه)
۳ - قرآن، به صورت مکتوب و جمع آورى شده در عهد پیامبر(ص) (تنزیل الکتب) اطلاق کتاب (نوشته) بر قرآن، مى تواند حاکى از آن باشد که قرآن در زمان رسول خدا(ص) به صورت مکتوب بوده است.
۴ - ناتوانى بشر از ارائه کتاب، برنامه و معارفى فراتر از قرآن و یا همانند آن (تنزیل الکتب من اللّه العزیز) برداشت بالا با توجه به دو نکته زیر به دست مى آید: الف) از ارتباط میان «تنزیل الکتاب» با وصف «العزیز» نوعى تحدى استفاده مى شود. ب) مطرح ساختن عزت و شکست ناپذیرى خداوند در مورد قرآن، در ابعاد مختلفى تصویر مى شود; از جمله در بُعد محتوایى و لفظى آن.
۵ - محتواى قرآن، حقایقى استوار و ابطال ناپذیر (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم) آیه شریفه از یک سو نزول قرآن را به خداوند نسبت مى دهد و از سویى دیگر او را به وصف عزت توصیف مى کند. تناسب بین نزول قرآن و صفت عزت، مى تواند اشاره به این نکته داشته باشد که قرآن نیز همچون نازل کننده آن، عزیز و شکست ناپذیر است.
۶ - برنامه ها و پیام هاى قرآن، حکیمانه و منطبق با واقعیت هاى هستى (تنزیل الکتب من اللّه ... الحکیم) توصیف خداوند به حکمت - در پى سخن گفتن از نزول قرآن - مى تواند ناظر به مطلب یاد شده باشد.
۷ - خداوند، «عزیز» (پیروزمند شکست ناپذیر) و «حکیم» (کاردان) است. (اللّه العزیز الحکیم) حکمت (اللّه العزیز الحکیم)
۹ - اهمیت همراه ساختن قدرت با حکمت (اللّه العزیز الحکیم)
موضوعات مرتبط
- الکتاب :۲
- انسان: عجز انسان ۴
- اسماء و صفات: حکیم ۷; عزیز ۷
- خدا: حکمت خدا ۸; ویژگیهاى عزت خدا ۸
- قدرت: اهمیت قدرت حکیمانه ۹; اهمیت قدرت عالمانه ۹
- قرآن: تاریخ قرآن ۳; جمع قرآن ۳; حقانیت قرآن ۵; حکمت قرآن ۶; عظمت قرآن ۴; کتابت قرآن ۳; منشأ قرآن ۱; نامهاى قرآن ۲; نزول قرآن ۱; وحیانیت قرآن ۱; ویژگیهاى قرآن ۴; همانندسازى براى قرآن ۴