الدخان ٣٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نیافریدیم آسمانها و زمین و آنچه میان آنها است بازیکنان | |-|معزی=و نیافریدیم آسمانها و زمین و آنچه میان آنها است بازیکنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::38|٣٨]] | قبلی = الدخان ٣٧ | بعدی = الدخان ٣٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«وَ مَا خَلَقْنَا ...»: (نگا: انبیاء / ، ص / ). | «وَ مَا خَلَقْنَا ...»: (نگا: انبیاء / ، ص / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۲
ترجمه
الدخان ٣٧ | آیه ٣٨ | الدخان ٣٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَ مَا خَلَقْنَا ...»: (نگا: انبیاء / ، ص / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۹ سوره دخان
- توضيح اين جمله منكران معاد كه گفتند: ((ان هى الا موتتنا الاولى )) و چند وجه در معناىآن
- خلاصه اشكال و پاسخ آن
- اثبات معاد با بيان اينكه خلقت آسمان ها و زمين به حق بوده
- معنا و وجه اينكه در قيامت اغناء و نصرت نخواهد بود و مقصود از استثناء ((الا من رحم الله...))
- توضيح مراد از اينكه فرمود اهل بهشت جز مرگ نخستين مرگى نمى چشند و جواب ازاشكالى درباره استثناء ((الا الموته الاولى ))
- پاسخ از اشكال دوم
- (رواياتى درباره ((تبع ))، شفاعت و...)
نکات آیه
۱- آفرینش آسمان ها و زمین و موجودات هستى، به دور از بازیگرى و اهداف پوچ (و ما خلقنا السموت و الأرض و ما بینهما لعبین)
۲- وجود معاد و حیات اخروى، معنادهنده به آفرینش آسمان ها و زمین و سایر پدیده هاى جهان (إنّ هؤلاء لیقولون ... و ما خلقنا السموت ... لعبین) خداوند، پس از بیان عقیده باطل کافران در زمینه نفى معاد و در جهت تبیین ضرورت معاد، به هدف مند بودن آفرینش اشاره کرده است; یعنى، اگر زندگى در حیات دنیا خلاصه شود، آفرنیش معنایى عالمانه و حکیمانه پیدا نخواهد کرد.
۳- جهان آفرینش، داراى آسمان هاى متعدد (السموت)
۴- ساختار عظیم و پیچیده آسمان ها و زمین و مظاهر هستى، خود گواه وجود اهداف ارزشمند در امر آفرینش * (و ما خلقنا السموت ... لعبین) از این که خداوند، آسمان ها و زمین و سایر موجودات را به خصوص یاد کرده و به جاى آن واژه جامعى چون «العالمین» را قرار نداده است نقش پیامدار هر یک را در نفى بازیچه بودن آفرینش مى رساند.
۵- آزاد پنداشتن خویش در ارتکاب هر گناه، مستلزم پوچ انگارى آفرینش (إنّهم کانوا مجرمین . و ما خلقنا السموت و الأرض و ما بینهما لعبین) از ارتباط این آیه با آیه قبل - که در توبیخ امت هاى جرم پیشه بود - مطلب یاد شده استفاده مى شود.
۶- انکار معاد، مستلزم پوچ انگاشتن آفرینش و تنزل دادن آن در حد سرگرمى و تفنّن (إن هى إلاّ موتتنا الأُولى ... و ما خلقنا السموت ... لعبین) با توجه به این که آیات پیشین نظر به مشرکان منکر معاد داشت، این آیه مى تواند ردى بر اندیشه آنان باشد.
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ها ۳; عظمت آسمان ها ۴; قانونمندى خلقت آسمان ها ۱; هدفدارى خلقت آسمان ها ۲
- آفرینش: دلایل قانونمندى آفرینش ۴; زمینه پوچ انگارى آفرینش ۵، ۶
- حیات: اهمیت حیات اخروى ۲
- زمین: عظمت زمین ۴; قانونمندى خلقت زمین ۱; هدفدارى خلقت زمین ۲
- گناه: آثار گناه ۵
- معاد: آثار تکذیب معاد ۶; اهمیت معاد ۲
- موجودات: هدفدارى خلقت موجودات ۲