الزخرف ٦٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و هنگامی که بیامد عیسی به نشانیها گفت همانا آوردم شما را به حکمت و تا بیان کنم برای شما پاره آنچه را در آن اختلاف دارید پس بترسید خدا را و مرا فرمان برید | |-|معزی=و هنگامی که بیامد عیسی به نشانیها گفت همانا آوردم شما را به حکمت و تا بیان کنم برای شما پاره آنچه را در آن اختلاف دارید پس بترسید خدا را و مرا فرمان برید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::63|٦٣]] | قبلی = الزخرف ٦٢ | بعدی = الزخرف ٦٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْبَیِّنَاتِ»: معجزات. آیههای روشن. «الْحِکْمَةِ»: نبوّت. شریعت حکیمانه. برنامه راستین و عقائد درست (نگا: آلعمران / ). «بَعْضَ الَّذِی ...»: احکام مورد اختلاف تورات. بخشهائی از اختلافات که در سرنوشت انسانها از نظر اعتقاد و عمل، و از نظر فرد و جامعه مؤثّرند؛ نه اختلافات در اموری که سرنوشتساز نیستند، همچون نظرات مختلفی که درباره منظومه شمسی و سایر کرات، و ماهیّت روح آدمی، و حقیقت حیات و مانند اینها است. | «الْبَیِّنَاتِ»: معجزات. آیههای روشن. «الْحِکْمَةِ»: نبوّت. شریعت حکیمانه. برنامه راستین و عقائد درست (نگا: آلعمران / ). «بَعْضَ الَّذِی ...»: احکام مورد اختلاف تورات. بخشهائی از اختلافات که در سرنوشت انسانها از نظر اعتقاد و عمل، و از نظر فرد و جامعه مؤثّرند؛ نه اختلافات در اموری که سرنوشتساز نیستند، همچون نظرات مختلفی که درباره منظومه شمسی و سایر کرات، و ماهیّت روح آدمی، و حقیقت حیات و مانند اینها است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ٦٢ | آیه ٦٣ | الزخرف ٦٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْبَیِّنَاتِ»: معجزات. آیههای روشن. «الْحِکْمَةِ»: نبوّت. شریعت حکیمانه. برنامه راستین و عقائد درست (نگا: آلعمران / ). «بَعْضَ الَّذِی ...»: احکام مورد اختلاف تورات. بخشهائی از اختلافات که در سرنوشت انسانها از نظر اعتقاد و عمل، و از نظر فرد و جامعه مؤثّرند؛ نه اختلافات در اموری که سرنوشتساز نیستند، همچون نظرات مختلفی که درباره منظومه شمسی و سایر کرات، و ماهیّت روح آدمی، و حقیقت حیات و مانند اینها است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۶۵، سوره زخرف
- تفسير و شاءن نزول آيه : ((و لما ضرب ابن مريم مثلا اذا قومك منه يصدون )) و وجوه مختلفى كه در اين باره گفته اند
- سخن ديگر مفسرين در تفسير آيه شريفه
- نقد و بررسى روايت مذكور
- توجيهات ديگرى براى آيه و اشكالات آنها
- گفتار طبرسى در مجمع البيان بعد از نقل وحده تغيير آيه
- ردّ استبعاد كمالات عيسى (ع ) توسط مشركين ، و بيان امكان تزكيه انسان تا سر حدّ ملكگونه شدن
- مقصود از اينكه ((عيسى علم به قيامت است ))
نکات آیه
۱ - رسالت عیسى(ع)، متکى به ادله و براهین آشکار (و لمّا جاء عیسى بالبیّنت ) «بیّنات» (جمع «بیّنة») به معناى دلایل و حجت هاى روشن و آشکار است.
۲ - ادعاى نبوت از سوى پیامبران، با دلایل روشن، قانع کننده و خردپذیر، همراه بود. (و لمّا جاء عیسى بالبیّنت)
۳ - عیسى(ع)، داراى معجزات گوناگون و متعدد (و لمّا جاء عیسى بالبیّنت ) بنابراین که مراد از «بیّنات» معجزات باشد، برداشت بالا به دست مى آید.
۴ - محتواى دعوت عیسى(ع) و دیگر پیامبران الهى، غیرقابل خدشه و تردیدناپذیر (قال قد جئتکم بالحکمة) واژه «حکمت» به معناى معارف و احکام متقن و قطعى است.
۵ - یهودیان، گرفتار اختلافات پردامنه مذهبى در عصر بعثت عیسى(ع) (لأُبیّن لکم بعض الذى تختلفون فیه)
۶ - رفع اختلافات دینى، از اهداف عمده رسالت عیسى(ع) (لأُبیّن لکم بعض الذى تختلفون فیه)
۷ - حل همه اختلافات بشرى، خارج از محدوده رسالت پیامبران (و لأُبیّن لکم بعض الذى تختلفون فیه) عیسى(ع) نقش خود را رفع برخى از اختلافات مى داند. از این نکته استفاده مى شود که رفع تمامى اختلافات بشرى، در راستاى اهداف انبیا نیست.
۸ - پیامبران در تلاش و کوشش براى رفع اختلافات و ایجاد همبستگى و همزیستى اجتماعى (و لأُبیّن لکم بعض الذى تختلفون فیه)
۹ - همسازى ادیان آسمانى با منطق و خرد، موجب توانمندى آنان در حل اختلافات (قال قد جئتکم بالحکمة و لأُبیّن لکم بعض الذى تختلفون فیه) ارتباط دو قسمت آیه شریفه، نشانگر آن است که عیسى(ع)، با تکیه بر حکیمانه بودن دعوت خویش، نقش خود را در حل اختلافات تبیین مى کند.
۱۰ - اختلافات و ناهمگونى ها، شاخص جوامع محروم از حکمت و آگاهى (قال قد جئتکم بالحکمة و لأُبیّن لکم بعض الذى تختلفون فیه) حضرت عیسى(ع) مى فرماید: من با حکمت آمدم و به دنبال آن در جهت رفع اختلافات شما قدم برمى دارم. این گفتار نشان مى دهد که جامعه اختلاف زده یهودیان آن روز فاقد حکمت بوده اند.
۱۱ - قابلیت نداشتن جامعه عصر عیسى(ع)، براى دریافت و پذیرش تمامى حقایق * (و لأُبیّن لکم بعض الذى تختلفون فیه) این سخن حضرت عیسى(ع) که: «من آمده ام تا برخى از اختلافات شما را بیان کنم»، مى تواند نشانگر عدم قابلیت آنان براى دریافت تمامى حقایق باشد، زیرا محدودیتى از ناحیه خود حضرتش نمى توان فرض کرد.
۱۲ - پیام رسولان الهى، رعایت تقوا و اطاعت از آنها است. (فاتّقوا اللّه و أطیعون)
۱۳ - التزام به حقایق حکمت آمیز و دست برداشتن از اختلافات، جلوه اى از تقواى الهى است. (قد جئتکم بالحکمة و لأُبیّن لکم بعض الذى تختلفون فیه فاتّقوا اللّه و أطیعون)
۱۴ - اطاعت از رهبران الهى، تضمین کننده وحدت اجتماعى (و لأُبیّن لکم ... فاتّقوا اللّه و أطیعون)
موضوعات مرتبط
- اتحاد: اهمیت اتحاد ۸; زمینه اتحاد ۱۴
- اختلاف: آثار اختلاف ۱۰; آثار اجتناب از اختلاف ۱۳; حل اختلاف ۷; عوامل حل اختلاف ۹
- اختلاف دینى: اهمیت حل اختلاف دینى ۶
- ادیان آسمانى: عقلانیت ادیان آسمانى ۹
- اطاعت: آثار اطاعت از رهبران دینى ۱۴; اهمیت اطاعت از انبیا ۱۲
- انبیا: ادعاى نبوت انبیا ۲; بینات انبیا ۲; حقانیت دعوت انبیا ۴; دلایل نبوت انبیا ۲; محدوده رسالت انبیا ۷; نقش انبیا ۸
- تقوا: اهمیت تقوا ۱۲; نشانه هاى تقوا ۱۳
- حکمت: آثار حکمت ۱۳; محرومان از حکمت ۱۰
- رسولان خدا: تعالیم رسولان خدا ۱۲
- روابطاجتماعى: اهمیت روابطاجتماعى ۸
- علم: محرومان از علم ۱۰
- عیسى(ع): اهداف عیسى(ع) ۶; بینات عیسى(ع) ۱; تعدد معجزات عیسى(ع)۳; حقانیت دعوت عیسى(ع) ۴; دلایل نبوت عیسى(ع) ۱; ویژگیهاى نبوت عیسى(ع) ۱
- مسیحیان: حق ناپذیرى مسیحیان ۱۱; ویژگیهاى مسیحیان ۱۱
- یهود: اختلافات دینى یهود ۵; تاریخ یهود ۵; یهود دوران عیسى(ع) ۵