فصلت ٤٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که خیرگی کنند در آیتهای ما پوشیده نیستند بر ما آیا آنکه افکنده شود در آتش بهتر است یا آنکه بیاید ایمن روز قیامت بکنید هر آنچه خواهید که او بدانچه کنید بینا است | |-|معزی=همانا آنان که خیرگی کنند در آیتهای ما پوشیده نیستند بر ما آیا آنکه افکنده شود در آتش بهتر است یا آنکه بیاید ایمن روز قیامت بکنید هر آنچه خواهید که او بدانچه کنید بینا است | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره فصلت | نزول = | {{آيه | سوره = سوره فصلت | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::40|٤٠]] | قبلی = فصلت ٣٩ | بعدی = فصلت ٤١ | کلمه = [[تعداد کلمات::27|٢٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یُلْحِدُونَ»: مورد طعن قرار میدهند. تحریف میکنند. «آیَاتِ»: مراد آیات تکوینی کتاب منظور جهان، یا آیات تشریعی مذکور در کتابهای آسمانی به ویژه قرآن است. «یُلْحِدُونَ فِی آیَاتِنَا»: آیات ما را تحریف میکنند. آیات ما را مورد طعن قرار میدهند. مراد منحرف ساختن مردم با مغالطه و سفسطه از دلائل خداشناسی و نشانههای قدرت الهی، و یا تحریف حقائق و معانی و تغییر عبارات و الفاظ کتابهای آسمانی است. «آمِناً»: در امن و امان. مطمئنّ و بیدغدغه، حال است. | «یُلْحِدُونَ»: مورد طعن قرار میدهند. تحریف میکنند. «آیَاتِ»: مراد آیات تکوینی کتاب منظور جهان، یا آیات تشریعی مذکور در کتابهای آسمانی به ویژه قرآن است. «یُلْحِدُونَ فِی آیَاتِنَا»: آیات ما را تحریف میکنند. آیات ما را مورد طعن قرار میدهند. مراد منحرف ساختن مردم با مغالطه و سفسطه از دلائل خداشناسی و نشانههای قدرت الهی، و یا تحریف حقائق و معانی و تغییر عبارات و الفاظ کتابهای آسمانی است. «آمِناً»: در امن و امان. مطمئنّ و بیدغدغه، حال است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۱
ترجمه
فصلت ٣٩ | آیه ٤٠ | فصلت ٤١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُلْحِدُونَ»: مورد طعن قرار میدهند. تحریف میکنند. «آیَاتِ»: مراد آیات تکوینی کتاب منظور جهان، یا آیات تشریعی مذکور در کتابهای آسمانی به ویژه قرآن است. «یُلْحِدُونَ فِی آیَاتِنَا»: آیات ما را تحریف میکنند. آیات ما را مورد طعن قرار میدهند. مراد منحرف ساختن مردم با مغالطه و سفسطه از دلائل خداشناسی و نشانههای قدرت الهی، و یا تحریف حقائق و معانی و تغییر عبارات و الفاظ کتابهای آسمانی است. «آمِناً»: در امن و امان. مطمئنّ و بیدغدغه، حال است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۰ - ۵۴ سوره فصّلت
- تهديد خداوند ملحدين امت را به عذاب روز قيامت
- وجوه مختلف درباره خبر ان در آيه : ان الذين كفروا بالذكر لما جاءهم ...
- مراد از اينكه درباره قرآن فرمود كتاب عزيز است و لا ياءتيهالباطل من بين يديه و لا من خلفه
- توضيح آيه : ولو جعلناه قرآنا اعجميا...
- نكوهش انسان از جهت اينكه در حال تنعم از خداغافل و روى گردان است و در سختى و تنگى به دعا مى پردازد
- اعراض از قرآن حتى با احتمال اينكه از ناحيه خدا باشد، برخلاف حكم عقل است
- سه احتمال درباره مراد از آيات در آيه سنريهم آياتنا فى الافاق و فى انفسهم ...
- رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته
نکات آیه
۱ - خداوند، ناظر و مراقب اعمال کژاندیشان و تحریف گران آیات الهى است. (إنّ الذین یلحدون فى ءایتنا لایخفون علینا) «الحاد» (مصدر «یلحدون») به معناى میل و انحراف است. منظور از آیات در «یلحدون فى آیاتنا» آیه هاى قرآن کریم و یا دلایل و نشانه هاى ربوبیت خدا در جهان است که در صورت دوم الحاد در آیات به معناى نگاه استقلالى به آیات و غفلت از جنبه نشانه بودن آنها خواهد بود.
۲ - هیچ چیز از دید خدا پنهان نمى ماند، حتى انگیزه ها و اندیشه هاى درونى انسان (إنّ الذین یلحدون ... لا یخفون علینا)
۳ - بى اعتنایى به دلایل توحید ربوبى در جهان هستى، نمود آشکار کژاندیشى و الحاد است. (و من ءایته ... و من ءایته ... إنّ الذین یلحدون فى ءایتنا)
۴ - منحرفان از راه توحید، گرفتار آتش دوزخ خواهند بود. (إنّ الذین یلحدون ... أفمن یلقى فى النار)
۵ - درس آموزان از آیات الهى، برخوردار از امنیت و آرامش در صحنه قیامت (إنّ الذین یلحدون ... خیر أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة)
۶ - ارزش ها و ملاک هاى اخروى، از مبناها و معیارهاى ارزش گذارى دینى (أفمن یلقى فى النار خیر أم من یأتى)
۷ - امن و سلامت در عرصه محشر، از نعمت هاى الهى براى مؤمنان یکتاپرست (أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة)
۸ - انسان در صحنه قیامت، در معرض آسیب ها و نیازمند امنیت (أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة) با توجه به اتصاف مؤمنان به وصف امنیت و آرامش، مطلب بالا برداشت مى شود.
۹ - تحریف گران آیات الهى و منحرفان از راه توحید، فاقد امنیت در برابر آسیب هاى صحنه قیامت (إنّ الذین یلحدون فى ءایتنا ... أفمن یلقى فى النار خیر أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة) از تقابل دو گروه یاد شده در آیه، مطلب بالا قابل برداشت است.
۱۰ - اختیار کنندگان راه کج و گمراهى، فاقد اختیار و عزت در قیامت (أفمن یلقى فى النار خیر) مجهول آمدن «یلقى» اشعار به آن دارد که گروه یاد شده، فاقد اختیار و اراده بوده و همچون شىء بى ارزش به درون آتش افکنده خواهند شد.
۱۱ - مؤمنان موحد، در صحنه قیامت داراى کرامت و برخوردار از اختیار (أفمن یلقى ... أم من یأتى) تقابل فعل معلوم «یأتى» با فعل مجهول «یلقى»، افاده مى کند که حرکت مؤمنان یکتاپرست در قیامت، جبرى و ناخواسته نیست. برخلاف منحرفان از آیات الهى که آنان حقیر و مجبوراند.
۱۲ - تهدید خداوند، نسبت به تحریف گران آیات الهى (اعملوا ما شئتم) تعبیر «اعملوا ما شئتم» کنایه از ناتوانى تحریف گران آیات الهى براى فرار از مجازات است. آنان در نهایت نتیجه اعمال خود را خواهند چشید; هر چند اکنون به خود وانهاده شده باشند.
۱۳ - زندگى دنیوى، مجال عمل و انتخاب است; اما همراه با مسؤولیت و دریافت نتایج. (اعملوا ما شئتم) از تقابل «یلقى فى النار» و «اعملوا ما شئتم» استفاده مى شود که تحریف گران آیات الهى، تنها در مجال دنیا حق انتخاب دارند و در آخرت مجبور به ورود در آتش اند.
۱۴ - آگاهى کامل خداوند به تمامى اعمال انسان ها (إنّه بما تعملون بصیر)
۱۵ - عملکرد انسان، مبناى کیفر و پاداش الهى است. (اعملوا ما شئتم إنّه بما تعملون بصیر)
۱۶ - علم گسترده الهى به عملکرد انسان ها، پشتوانه کیفر و پاداش اخروى آنان (اعملوا ما شئتم إنّه بما تعملون بصیر)
۱۷ - توجه به آگاهى مطلق خداوند، بازدارنده آدمى از اعمال ناشایست (لایخفون علینا ... إنّه بما تعملون بصیر)
۱۸ - یاد قیامت، مؤثر در تصحیح رفتار و بازداشتن انسان از انحراف (أفمن یلقى فى النار خیر أم من یأتى ءامنًا یوم القیمة ... إنّه بما تعملون بصیر)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار اعراض از آیات خدا ۳; تحریفگران آیات خدا ۹; تهدید تحریفگران آیات خدا ۱۲; نظارت بر تحریفگران آیات خدا ۱
- ارزشها: ارزشهاى اخروى ۶
- ارزیابى: ملاک ارزیابى ۶
- انحراف: نشانه هاى انحراف ۳
- انسان: عمل انسان ها ۱۴; نیازهاى اخروى انسان ۸
- تحریفگران: آسیب پذیرى اخروى تحریفگران ۹; تحریفگران در قیامت ۹
- توحید: توحید ربوبى ۳
- جهنمیان: ۴
- خدا: تهدیدهاى خدا ۱۲; علم غیب خدا ۲; ملاک پاداشهاى خدا ۱۵; ملاک کیفرهاى خدا ۱۵; نظارت خدا ۱; نعمتهاى خدا ۷; وسعت علم خدا ۱۴، ۱۶
- ذکر: آثار ذکر علم خدا ۱۷; آثار ذکر قیامت ۱۸
- زندگى: نقش زندگى دنیوى ۱۳; ویژگیهاى زندگى دنیوى ۱۳
- عبرت پذیران: آرامش اخروى عبرت پذیران ۵; امنیت اخروى عبرت پذیران ۵
- عمل: آثار عمل ۱۳، ۱۵; پاداش اخروى عمل ۱۶; عوامل تصحیح عمل ۱۸; فرصت عمل ۱۳; کیفر اخروى عمل ۱۶; موانع عمل ناپسند ۱۷; ناظران عمل ۱
- قیامت: آسیب پذیرى در قیامت ۸; ویژگیهاى قیامت ۸
- گمراهان: اجبار اخروى گمراهان ۱۰; ذلت اخروى گمراهان ۱۰
- گمراهى: موانع گمراهى ۱۸
- مؤمنان: اختیار اخروى مؤمنان ۱۱; امنیت اخروى مؤمنان ۷; فضایل مؤمنان ۱۱; کرامت اخروى مؤمنان ۱۱; نعمتهاى اخروى مؤمنان ۷
- مشرکان: آسیب پذیرى اخروى مشرکان ۹; مشرکان در جهنم ۴
- منحرفان: منحرفان در جهنم ۴; نظارت بر منحرفان ۱
- موحدان: اختیار اخروى موحدان ۱۱; امنیت اخروى موحدان ۷; فضایل موحدان ۱۱; کرامت اخروى موحدان ۱۱; نعمتهاى اخروى موحدان ۷
- نظام جزایى: ۱۵
- نیازها: نیاز به امنیت اخروى ۸