ص ٨٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که همانا آکنده سازم دوزخ را از تو و از آنان که پیرویت کنند از ایشان همگی | |-|معزی=که همانا آکنده سازم دوزخ را از تو و از آنان که پیرویت کنند از ایشان همگی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::85|٨٥]] | قبلی = ص ٨٤ | بعدی = ص ٨٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تَبِعَکَ»: از تو پیروی کرد. به دنبال تو راه افتاد. «أَجْمَعِینَ»: تأکید ضمیر (کَ) و (هُمْ) است. | «تَبِعَکَ»: از تو پیروی کرد. به دنبال تو راه افتاد. «أَجْمَعِینَ»: تأکید ضمیر (کَ) و (هُمْ) است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
ص ٨٤ | آیه ٨٥ | ص ٨٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَبِعَکَ»: از تو پیروی کرد. به دنبال تو راه افتاد. «أَجْمَعِینَ»: تأکید ضمیر (کَ) و (هُمْ) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۵ - ۸۸ ص
- تقرير احتجاجات متعدد بر وحدانيت خداى تعالى كه آيه :قل انما انا منذر و ما من اله الا الله ... متضمن است
- توضيح درباره ارتباط آيه : اذقال ربك للملئكة انى خالق بشرا من طين باقبل
- وجه تسميه انسان به بشر و بيان مبداء خلقت انسان
- وجه اينكه فرمود آدم را با دو دستم آفريدم
- معناى جمله : استكبرت ام كنت من العالين كه استفهام توبيخى از ابليس درباره سجدهنكردنش براى آدم است
- اشاره به اينكه عين خواسته ابليس فانظرنى الى يوم يبعثون اجابت نشده و او الى وقتاليوم المعلوم مهلت داده شده
- مبداء ارتكاب معاصى ، انكار مالكيت مطلقه خدا و حكمت او است
- قضاء الهى درباره ابليس و پيروان او
- قرآن ذكرى است جهانى و اخبار آن اختصاص به زمان معين ندارد
- رواياتى درباره مخاصمه ملا اعلى ، استكبار ابليس و اباء او از سجده بر آدم ، و اوصافمتكلفين
نکات آیه
۱ - جهنم، مملو از شیطان ها و پیروان آنان خواهد شد. (لأملأنّ جهنّم منک و ممّن تبعک منهم أجمعین) بیشتر مفسران گفته اند: مقصود از «منک» «من جنسک» است; زیرا منطقى نیست که جهنم با آن عظمت، تنها با داخل شدن یک فرد (ابلیس) پر شود. پس مقصود، پر شدن دوزخ از مجموعه شیاطین (ابلیس و فرزندانش) و انسان ها خواهد بود.
۲ - پر شدن دوزخ از شیطان ها و پیروان آنان، سخنى حق و تحقق یافتنى است. (فالحقّ و الحقّ أقول . لأملأنّ جهنّم منک و ... منهم أجمعین) برداشت یاد شده بر این دیدگاه است که جمله «لأملأنّ جهنّم...» با تقدیر «قسمى»، مقسم علیه براى فالحقّ باشد. هم چنین جمله «و الحقّ أقول» جمله معترضه باشد; یعنى، فالحقّ قسمى لأملأنّ جهنّم...».
۳ - پر شدن جهنم از شیطان ها و پیروان آنان، سوگند مؤکد خداوند (لأملأنّ جهنّم منک و ممّن تبعک منهم أجمعین)
۴ - دوزخ، سرنوشت مشترک شیطان ها و انسان هاى پیرو آنان (لأملأنّ جهنّم منک و ممّن تبعک منهم أجمعین)
۵ - تکبر و خودبرتربینى ابلیس و تصمیم وى بر اغوا کردن انسان ها، موجب گرفتار شدن او به آتش دوزخ (قال فبعزّتک لأُغوینّهم ... قال فالحقّ ... لأملأنّ جهنّم منک)
۶ - پیروى از ابلیس، موجب استحقاق عذاب دوزخ (لأملأنّ جهنّم منک و ممّن تبعک منهم أجمعین)
۷ - شیطان ها، از موجوداتى برخوردار از جسم (لأملأنّ جهنّم منک) ورود ابلیس به دوزخ - که جایگاه آتشین و با ویژگى هاى مادى و جسمانى است - و نیز پر شدن دوزخ با ورود شیاطین، مى تواند گویاى جسم بودن آنان باشد; زیرا مجردات، فضایى را اشغال نمى کنند.
موضوعات مرتبط
- ابلیس: آثار اغواگرى ابلیس ۵; آثار پیروى از ابلیس ۶; آثار تکبر ابلیس ۵; ابلیس در جهنم ۵
- جهنم: پر شدن جهنم ۲، ۳; موجبات جهنم ۵، ۶
- جهنمیان :۱، ۴
- خدا: سوگندهاى خدا ۳
- شیاطین: پیروان شیاطین در جهنم ۱، ۲; جسمانیت شیاطین ۷; حتمیت ورود شیاطین در جهنم ۲; حقانیت ورود شیاطین به جهنم ۲; شیاطین در جهنم ۱، ۳; فرجام پیروان شیاطین ۴; فرجام شیاطین ۴
- عذاب: موجبات عذاب ۶