يس ٥٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس امروز نه ستم شود به کسی چیزی و نه پاداش داده شوید جز آنچه بودید میکردید | |-|معزی=پس امروز نه ستم شود به کسی چیزی و نه پاداش داده شوید جز آنچه بودید میکردید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يس | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::54|٥٤]] | قبلی = يس ٥٣ | بعدی = يس ٥٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«شَیْئاً»: چیزی از ظلم. مفعول مطلق است. چیزی از چیزها. مفعول به است (نگا: یونس / ، مریم / ). | «شَیْئاً»: چیزی از ظلم. مفعول مطلق است. چیزی از چیزها. مفعول به است (نگا: یونس / ، مریم / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۶
ترجمه
يس ٥٣ | آیه ٥٤ | يس ٥٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«شَیْئاً»: چیزی از ظلم. مفعول مطلق است. چیزی از چیزها. مفعول به است (نگا: یونس / ، مریم / ).
تفسیر
- آيات ۴۸ - ۶۵ سوره يس
- استهزاء كفار در مقام انكار معاد و پاسخ خداوند به آنها
- تحليل سخن كفار بعد از رستاخيز قالوا ياويلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ما وعدالرحمن وصدق المرسلون
- توضيحى در مورد اينكه فرمود: لاتجزون الا ما كنتم تعملون جز آنچه مى كرديد جزا داده نمى شويد
- وصف و حال اصحاب الجنة در بهشت برين
- مراد از عبادت شيطان در آيه شريفه
- مراد از عهد خدا با بنى آدم در آيه : الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان ...
- رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به قيام قيامت واحوال دوزخيان و بهشتيان و...
نکات آیه
۱ - قیامت، روز حساب رسى از تمام رفتار و کردارهاى بندگان (فإذا هم جمیع لدینا محضرون . فالیوم لاتظلم نفس شیئًا)
۲ - کیفر و پاداش الهى در قیامت، عادلانه بوده و ذره اى به کسى ستم نخواهد شد. (فالیوم لاتظلم نفس شیئًا)
۳ - مقدار مجازات الهى در قیامت، بسته به میزان اعمال انسان ها و متناسب با کم و کیف آنها است. (و لاتجزون إلاّ ما کنتم تعملون) در برداشت یاد شده «ما» در «ما کنتم» مجرور به مضاف محذوف دانسته شده و تقدیر آن مى تواند چنین باشد: «و لاتجزون إلاّ على وفاق ما کنتم تعملون و على مقداره».
۴ - مجازات به میزان رفتار و کردار و متناسب با کم و کیف آن، جزایى است عادلانه. (فالیوم لاتظلم نفس شیئًا و لاتجزون إلاّ ما کنتم تعملون) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که جمله «و لاتجزون...» عطف بر جمله پیش (لاتظلم...) است و بیانگر چرایى و چگونگى ستم نشدن به انسان ها است.
۵ - تجسم اعمال آدمیان، به صورت کیفر و پاداش در آخرت (فالیوم لاتظلم نفس شیئًا و لاتجزون إلاّ ما کنتم تعملون) آمدن تعبیر «لاتجزون إلاّ ما» به جاى «لاتجزون إلاّ بما کنتم تعملون» (با ذکر «باء» مقابله)، مى تواند بیانگر این حقیقت باشد که خودِ اعمال آدمى در روز رستاخیز، به صورت کیفر و پاداش به او برگردانده خواهد شد.
موضوعات مرتبط
- انسان: حسابرسى اخروى انسان ها ۱
- خدا: پاداشهاى اخروى خدا ۲; خدا و ظلم ۲; عدالت خدا ۲; کیفرهاى اخروى خدا ۲
- عمل: آثار اخروى عمل ۳، ۵; پاداش اخروى عمل ۵; تجسم عمل ۵; کیفر اخروى عمل ۵
- قیامت: ویژگیهاى قیامت ۱
- کیفر: تناسب کیفر با گناه ۳، ۴; ملاک کیفر اخروى ۳
- نظام جزایى :۴