يس ٤١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آیتی است برای ایشان آنکه ما سوار کردیم نژاد ایشان را در کشتی انباشته | |-|معزی=و آیتی است برای ایشان آنکه ما سوار کردیم نژاد ایشان را در کشتی انباشته | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يس | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::41|٤١]] | قبلی = يس ٤٠ | بعدی = يس ٤٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْفُلْکِ»: (نگا: ابراهیم / ، نحل / ، اسراء / ). «الْمَشْحُونِ»: (نگا: شعراء / . | «الْفُلْکِ»: (نگا: ابراهیم / ، نحل / ، اسراء / ). «الْمَشْحُونِ»: (نگا: شعراء / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۶
ترجمه
يس ٤٠ | آیه ٤١ | يس ٤٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْفُلْکِ»: (نگا: ابراهیم / ، نحل / ، اسراء / ). «الْمَشْحُونِ»: (نگا: شعراء / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۳ - ۴۷ سوره يس
- توضيح مفردات و مفاد آيات شريفه اى كه آيات مربوط به تدبير امر رزق مردم را بيان مى كنند
- توضيح جمله : و ما عملته ايديهم در آيه : لياءكلوا من ثمره و ما عملته ايديهم ...
- بيان مفاد آيه : سبحان الذى خلق الازواج كلها مما تُنبِتُ الارض ...
- مراد از بيرون كشيدن روز از شب و آية لهم الليل نسلخ منه النهار
- معناى آيه : والشمس تجرى لمستقرلها
- مقصود از اينكه فرمود: والقمر قدرناه حتى عاد كالعرجون القديم
- شمس و قمر تابع تدبير خدا و ملازم مسير خود هستند و خورشيد به ماه نمى رسد و شب ازروز جلو نمى افتد
- معناى جمله اتقوا ما بين ايديكم و ما خلفكم و جواب كفار به دعوت به تقوى پروا از خالق
- عكس العمل كفار در برابر دعوت به انفاق شفقت و خدمت به خلق
- رواياتى در ذيل آيه : والشمس تجرى لمستقرلها...
- و رد سخنى از آلوسى درباره روايتى از امام رضا (ع ) راجع به تقدم روز بر شب
نکات آیه
۱ - سوار شدن انسان ها بر کشتى هاى پربار و مجهز، از آیات و نشانه هاى قدرت و تدبیر خداوند است. (و ءایة لهم أنّا حملنا ذرّیّتهم فى الفلک المشحون) «مشحون» به معناى «مملو» است و «فلک مشحون»; یعنى، کشتى پربار و مجهز به تجهیزات لازم.
۲ - سوار شدن فرزندان نوح(ع) و همراهان مؤمن او بر کشتى و نجات آنان از غرق شدن، از آیات و نشانه هاى قدرت و تدبیر خداوند است. (و ءایة لهم أنّا حملنا ذرّیّتهم فى الفلک المشحون) برداشت یاد شده بر این اساس استوار است که ضمیر «لهم» و «ذرّیّتهم» به «عباد» بازگردد (البته به اعتبار این که عباد از بشر مى باشند). و نیز مقصود از «فلک مشحون» کشتى حضرت نوح(ع) باشد که در آیه ۱۱۹- سوره «شعراء» به همین تعبیر آمده است (فأنجیناه و من معه فى الفلک المشحون). بر این اساس معناى آیه چنین مى شود: «آیة لهم أنّا حملنا ذرّیات البشر فى سفینة نوح».
۳ - امکان بهره بردارى انسان ها از دریا به وسیله کشتى در سیر و سفر و حمل و نقل، از نعمت هاى الهى است. (و ءایة لهم أنّا حملنا ذرّیّتهم فى الفلک المشحون)
۴ - اهمیت و نقش سازنده صنعت کشتى سازى و حمل و نقل دریایى براى بشر (و ءایة لهم أنّا حملنا ذرّیّتهم فى الفلک المشحون) قرار گرفتن نعمت کشتى رانى در کنار نعمت بزرگ خورشید و ماه براى بشر، گویاى اهمیت و نقش سازنده صنعت کشتى سازى و حمل و نقل دریایى براى انسان ها است.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آیات آفاقى ۱
- حملونقل: اهمیت حملونقل دریایى ۴; وسایل حملونقل ۳
- خدا: نشانه هاى تدبیر خدا ۱، ۲; نشانه هاى قدرت خدا ۱، ۲; نعمتهاى خدا ۳
- کشتى: فواید کشتى ۳; کشتى از آیات خدا ۱
- کشتى سازى: اهمیت صنعت کشتى سازى ۴
- مسافرت: مسافرت با کشتى ۱
- نعمت: نعمت دریا ۳; نعمت کشتى ۳
- نوح(ع): قصه نوح(ع) از آیات خدا ۲; نجات فرزندان نوح(ع) ۲; نجات نوح(ع) ۲; نجات همسفران نوح(ع) ۲