السجدة ٢٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و گویند کی است این گشایش (یا پیروزی) اگر هستید راستگویان | |-|معزی=و گویند کی است این گشایش (یا پیروزی) اگر هستید راستگویان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره السجدة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره السجدة | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::28|٢٨]] | قبلی = السجدة ٢٧ | بعدی = السجدة ٢٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْفَتْحِ»: داوری میان مردم. مراد دو چیز است: نخست روز عذاب استیصال دنیوی، یعنی عذابی که کفّار را ریشهکن میسازد و مجال و فرصت ایمان آوردن از آنان سلب میشود. مثل عذاب فرعون و فرعونیان، قوم هود، قوم نوح (نگا: انعام / و - ، فرقان / - ). دوم روز عذاب سرمدی اخروی که روز داوری اصلی است و به کسی مهلت گریز از عذاب داده نمیشود (نگا: بقره / نحل / ، انبیاء / سبأ / ، صافّات / ، دخان / ). و امّا فتح را جنگ بدر یا روز فتح مکّه دانستن، اشتباه است. چرا که ایمان آوردن کفّار پذیرفته و مقبول بوده است. از جمله در فتح مکّه در حدود دو هزار نفر طلقاء ایمان آوردهاند (نگا: تفسیر قاسمی). | «الْفَتْحِ»: داوری میان مردم. مراد دو چیز است: نخست روز عذاب استیصال دنیوی، یعنی عذابی که کفّار را ریشهکن میسازد و مجال و فرصت ایمان آوردن از آنان سلب میشود. مثل عذاب فرعون و فرعونیان، قوم هود، قوم نوح (نگا: انعام / و - ، فرقان / - ). دوم روز عذاب سرمدی اخروی که روز داوری اصلی است و به کسی مهلت گریز از عذاب داده نمیشود (نگا: بقره / نحل / ، انبیاء / سبأ / ، صافّات / ، دخان / ). و امّا فتح را جنگ بدر یا روز فتح مکّه دانستن، اشتباه است. چرا که ایمان آوردن کفّار پذیرفته و مقبول بوده است. از جمله در فتح مکّه در حدود دو هزار نفر طلقاء ایمان آوردهاند (نگا: تفسیر قاسمی). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۳
ترجمه
السجدة ٢٧ | آیه ٢٨ | السجدة ٢٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْفَتْحِ»: داوری میان مردم. مراد دو چیز است: نخست روز عذاب استیصال دنیوی، یعنی عذابی که کفّار را ریشهکن میسازد و مجال و فرصت ایمان آوردن از آنان سلب میشود. مثل عذاب فرعون و فرعونیان، قوم هود، قوم نوح (نگا: انعام / و - ، فرقان / - ). دوم روز عذاب سرمدی اخروی که روز داوری اصلی است و به کسی مهلت گریز از عذاب داده نمیشود (نگا: بقره / نحل / ، انبیاء / سبأ / ، صافّات / ، دخان / ). و امّا فتح را جنگ بدر یا روز فتح مکّه دانستن، اشتباه است. چرا که ایمان آوردن کفّار پذیرفته و مقبول بوده است. از جمله در فتح مکّه در حدود دو هزار نفر طلقاء ایمان آوردهاند (نگا: تفسیر قاسمی).
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۳۰، سوره سجده
- از نظر اوصافشان
- معرفى مؤ منين از نظر اعمالشان
- بشارت به مؤ منين به پاداشى مافوق علم و تصور همگان (فلا تعلم نفس ما اخفى لهم منقرة اعين )
- مقايسه مومن و كافر از نظر عاقبت آنها، پاداش و جزاى الهى
- وجوه مختلف درباره مراد از ((بلقائه )) در آيه ((و لقد آتينا موسى الكتاب فلا تمنفى مربة من لقائه ...))
- مقصود از ((فتح )) در آيه : ((و يقولون متى هذا الفتح ...))
- بحث روايتى
- رواياتى در عظمت نماز شب و فضيلت شب و روز جمعه
- چند روايت در ذيل آيه ((افمن كان مؤ منا كمن فاسقا...)) و ((لنذيقنهم من العذاب الادنى...))
نکات آیه
۱ - مؤمنان، به آینده پیروزمند خویش، باور دارند. (و یقولون متى هذا الفتح) تعبیر «متى هذا الفتح» از سوى کافران، نشانه این معنا است که مؤمنان، درباره فتح و پیروزى خویش، سخنانى اظهار داشته اند. گفتنى است که آیه سى همین سوره، مى تواند قرینه باشد بر این که مراد از فتح، پیروزى در همین دنیا است.
۲ - کافران، اعتقاد مؤمنان به پیروزى نهایى خویش را، مسخره پنداشتند. (و یقولون متى هذا الفتح إن کنتم صدقین)
۳ - کافران، به صداقت و راستگویى مؤمنان، باور نداشتند. (و یقولون متى هذا الفتح إن کنتم صدقین)
۴ - مؤمنان، پیروزى نهایى بر کافران را، به آنان گفته بودند. (و یقولون متى هذا الفتح إن کنتم صدقین)
۵ - وعده وقوع حتمى قیامت، از سوى مؤمنان به کافران داده شده بود. (و یقولون متى هذا الفتح إن کنتم صدقین)
۶ - قیامت، روز فتح و پیروزى ایمان بر کفر است. (و یقولون متى هذا الفتح) در صورتى که مراد از «الفتح» روز قیامت باشد، نکته یاد شده، به دست مى آید.
۷ - کافران، در پى تحقق قابل مشاهده قیامت بودند. (و یقولون متى هذا الفتح) «فتح» مى تواند به معناى «فصل» باشد. در این صورت، به قرینه آیه بیست و پنج و آیه بعد، مراد از «هذا الفتح» مى تواند قیامت باشد.
۸ - کافران، درباره لحظه وقوع قیامت، ناباور بودند و آن را محال مى دانستند.* (و یقولون متى هذا الفتح إن کنتم صدقین)
۹ - کافران مکه، در انتظار وقوع روزى براى حل و فصل شدن اختلاف شان با پیامبر(ص) بودند.* (و یقولون متى هذا الفتح) احتمال دارد مراد از «الفتح» فصل و قضا میان کافران و پیامبر(ص) باشد. در این صورت، «یوم الفتح»، روزى خواهد بود که چنین ایده اى، جامه عمل بپوشد.
موضوعات مرتبط
- قیامت: حتمیت قیامت ۵; وعده برپایى قیامت ۵; ویژگیهاى قیامت ۶
- کافران: استهزاگرى کافران ۲; بینش کافران ۸; کافران و قیامت ۷; کافران و مؤمنان ۳
- کافران مکه: اختلاف کافران مکه با محمد(ص) ۹
- مؤمنان: آینده مؤمنان ۱; استهزاى مؤمنان ۲; پیروزى اخروى مؤمنان ۶; پیروزى مؤمنان ۱، ۲، ۴; صداقت مؤمنان ۳; عقیده مؤمنان ۱، ۲; مؤمنان و کافران ۴، ۵
- معاد: استبعاد معاد ۸