السجدة ٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=فرود آوردن کتاب نیست شکی در آن از پروردگار جهانیان | |-|معزی=فرود آوردن کتاب نیست شکی در آن از پروردگار جهانیان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره السجدة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره السجدة | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = السجدة ١ | بعدی = السجدة ٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تَنزِیلُ الْکِتَابِ»: فرو فرستادن کتاب قرآن. کتاب فرستاده شده. واژه (تنزیل) به معنی مصدری خود، و یا این که به معنی اسم مفعول است و اضافه صفت به موصوف است یا به معنی (مِنْ) است (نگا: شعراء / . | «تَنزِیلُ الْکِتَابِ»: فرو فرستادن کتاب قرآن. کتاب فرستاده شده. واژه (تنزیل) به معنی مصدری خود، و یا این که به معنی اسم مفعول است و اضافه صفت به موصوف است یا به معنی (مِنْ) است (نگا: شعراء / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۳
ترجمه
السجدة ١ | آیه ٢ | السجدة ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَنزِیلُ الْکِتَابِ»: فرو فرستادن کتاب قرآن. کتاب فرستاده شده. واژه (تنزیل) به معنی مصدری خود، و یا این که به معنی اسم مفعول است و اضافه صفت به موصوف است یا به معنی (مِنْ) است (نگا: شعراء / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
ذٰلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ... (۲)
إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ... (۲) أَ فَمَنْ کَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ... (۳)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره سجده
- اجمال مطالبى كه سوره مباركه سجده متضمن است
- مقصود از قومى كه پيش ز پيامبر اسلام (صلى الله عليه و اله و سلم )، پيامبر بهسويشان فرستاده نشده بود (ما اتيهم ن نذير من قبلك )
- استواء خداوند بر عرش كنيه از مقام تدبير موجودات بعد از خلقت آنها است
- تحليل معناى شعاعت و اينكه جز خداوند ولى و شفيعى نيست
- معناى ديگرى كه مفسرين براى جمله : ((ما لكم من دونه من ولى و لا شفيع ))قائل شده ند و براى آن توجيهاتى كرده اند
- توضيح مفاد آيه : ((يدبر الامر من السماء الى االارض ثم يعرج اليه فى يوم كانمقداره الف سنة مما تعدون ))
- اشاره به حقيقت حسن و بيان اينكه خلقت و حسن متلازمند (احسنكل شى ء خلقه ) و زشتى و بدى ذاتى مخلوقات نيست
- مراد از انسان در جمله : ((و بدء خلق الانسان من طين ))
- سخن كفار در مقام استعباد معاد، و جواب به آن
- بيان اينكه مرگ انسان نابودى انسان نابودى او نيست با توضيحى راجه به تجرد نفس
- جلوه اى از حال مشركين در روز قيامت
- اشاره به قضاى الهى در امر هدايت و ضلالت انسانها
- بحث روايتى (رواياتى درباره توفى ملك السموات و...)
- گفتارى پيرامون پيدايش انسان نخستين
- نظريان و فرضيات مختلف در اين باره ، از آن جمله فرضيه تطور انواع
- بيان عدم دلالت آياتى كه احيانا براى تاءييد فرضيه تطور بدانها استشهاد شده استبر صحت اين فرضيه
نکات آیه
۱ - بى تردید، قرآن، از سوى خداوند نازل شده است. (تنزیل الکتب لاریب فیه من ربّ العلمین) «تنزیل» مصدر به معناى مفعول است و اضافه آن به «الکتاب» از باب اضافه صفت به موصوف است. بنابراین، معناى آیه، چنین مى شود: «این، آن کتاب نازل شده اى است که شبهه اى در آن نیست».
۲ - قرآن، کتابى است که از سوى پروردگار جهان، نازل شده است. (تنزیل الکتب ... من ربّ العلمین) برداشت بالا، بنابراین احتمال است که «تنزیل» مبتدا و «لاریب» خبر باشد. لازم به گفتن است که «ال» در «الکتاب» براى عهد است و به قرآن کریم، اشاره دارد.
۳ - قرآن، در همان عصر نزول، به «کتاب» مشهور بود. (تنزیل الکتب)
۴ - قرآن، از مقام ربوبیت خدا، نشأت گرفته و دربردارنده معارفى در جهت رشد و کمال انسان است. (تنزیل الکتب ... من ربّ العلمین)
۵ - ربوبیت خداوند، مقتضى فرستادن قرآنى خلل ناپذیر و متقن است. (تنزیل الکتب لاریب فیه من ربّ العلمین)
۶ - همه جهان ها، تحت ربوبیّت خداوند واحد است. (ربّ العلمین)
۷ - در هستى، عوالمى گوناگون و متعدد وجود دارد. (ربّ العلمین) «عالمین» مى تواند جمع «عالم» باشد و بنابراین، دلالت بر وجود جهان هاى متعدد دارد.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: تدبیر عوالم آفرینش ۶; تعدد عوالم آفرینش ۷
- تکامل: عوامل تکامل ۴
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۵; ربوبیت خدا ۴، ۶
- قرآن: اتقان قرآن ۵; تاریخ قرآن ۳; تعالیم قرآن ۴; جمع قرآن ۳; قرآن در صدراسلام ۳; منشأ نزول قرآن ۱، ۲، ۴، ۵; نقش قرآن ۴; وحیانیت قرآن ۱، ۲