العنكبوت ٢٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنان که کفر ورزیدند به آیتهای خدا و ملاقات او آنان نومیدند از رحمتم و آنان را است عذابی دردناک | |-|معزی=و آنان که کفر ورزیدند به آیتهای خدا و ملاقات او آنان نومیدند از رحمتم و آنان را است عذابی دردناک | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = | {{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::23|٢٣]] | قبلی = العنكبوت ٢٢ | بعدی = العنكبوت ٢٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::16|١٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَئِسُوا»: ناامید گشتهاند. مراد این است که به مرحمت من در حق نیکان و رساندن ایشان به بهشت باور ندارند. | «یَئِسُوا»: ناامید گشتهاند. مراد این است که به مرحمت من در حق نیکان و رساندن ایشان به بهشت باور ندارند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۲
ترجمه
العنكبوت ٢٢ | آیه ٢٣ | العنكبوت ٢٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَئِسُوا»: ناامید گشتهاند. مراد این است که به مرحمت من در حق نیکان و رساندن ایشان به بهشت باور ندارند.
تفسیر
- آيات ۱۴ - ۴۰، سوره عنكبوت
- بيان اين آيات شريفه كه به هفت داستان از انبياء و آزمايش شده امم ايشان اشاره دارد
- توضيح سخن ابراهيم (عليه السلام ) به قوم خود در مقام دعوت به توحيد و عبادت خدا وابطال بت پرستى
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- احتجاج بر مساءله معاد با اشاره به آغاز خلقت خلق
- بت پرستى دليل و مستندى نداشته ، منشاء آن تقليد و علاقه هاى قومى است
- بيان عاقبت بت پرستى : عابد و معبود يكديگر را تكفير مى كنند
- تنها لوط(ع ) است كه به حضرت ابراهيم (ع ) ايمان آورد
- معنى و مورد استعمال كلمه ((اجر)) و مقصود از اينكه درباره ابراهيم (عليه السلام )فرمود: ((وآتينا اجره فى الدنيا))
- مراد از اتيان رجال ، قطع سبيل و اتيان منكر در نادى كه قوم لوط مرتكب مى شده اند
- نفرين لوط قومش را و به استجابت رسيدن آن
- مقصود ابراهيم (ع ) از (ان فيها لوطا...) خطاب به ملائكه عذاب
- اشاره به امتحان و ابتلاء قوم مدين ، عاد و ثمود و... و گرفتار شدنشان به عذاب الهى
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل بعضى آيات گذشته )
- رواياتى درباره عمل قوم لوط و عذاب الهى آنان
نکات آیه
۱ - کافرانِ به آیات الهى و لقاءاللّه، از رحمت خداوند، مأیوس اند. (و الذین کفروا بأیت اللّه و لقائه أولئک یئسوا من رحمتى)
۲ - مأیوس بودن از رحمت خدا، روحیه اى ناپسند و کافرانه است. (و الذین کفروا ... یئسوا من رحمتى)
۳ - کافرانِ به قرآن، مأیوس از رحمت خداوندند. (و الذین کفروا بأیت اللّه ... أولئک یئسوا من رحمتى)
۴ - کافرانِ به آیات خدا و معاد، حظّى از رحمت خداوند، نخواهند داشت. (و الذین کفروا بأیت اللّه و لقائه أولئک یئسوا من رحمتى) «یئسوا من رحمتى» مى تواند جمله خبرى باشد و مى تواند کنایه از قضاى الهى مبنى بر مشمول رحمت قرار نگرفتن افراد یاد شده باشد. برداشت بالا بنابر احتمال دوم است.
۵ - عالَم آخرت، روز حضور بندگان در پیشگاه خداوند است. (ثمّ اللّه ینشئ النشأة الأخرة ... و الذین کفروا بأیت اللّه و لقائه)
۶ - کافرانِ به آیات خدا و معاد، عذابى دردناک خواهند داشت. (و الذین کفروا بأیت اللّه و لقائه ... و أولئک لهم عذاب ألیم)
۷ - انسان ها، در ساختن فرجام شان، نقش تعیین کننده دارند. (یعذّب من یشاء ... و الذین کفروا بأیت ... أولئک لهم عذاب ألیم)
موضوعات مرتبط
- آخرت: نقش آخرت ۵
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۶; کیفر مکذبان آیات خدا ۶; محرومیت مکذبان آیات خدا ۴; یأس مکذبان آیات خدا ۱
- انسان: نقش انسان ۷
- خدا: محرومان از رحمت خدا ۴; محضر خدا ۵; مأیوسان از رحمت خدا ۱، ۳
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۷
- عذاب: موجبات عذاب ۶
- قرآن: یأس مکذبان قرآن ۳
- کافران: محرومیت کافران ۴
- لقاءالله: یأس مکذبان لقاءالله ۱
- معاد: آثار تکذیب معاد ۶; کیفر مکذبان معاد ۶; محرومیت مکذبان معاد ۴
- یأس: کفر یأس از رحمت خدا ۲; ناپسندى یأس از رحمت خدا ۲