القصص ٨٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و بازندارندت از آیتهای خدا پس از آنکه فرستاده شد به سویت و بخوان بسوی پروردگار خویش و نباش از شرکورزان | |-|معزی=و بازندارندت از آیتهای خدا پس از آنکه فرستاده شد به سویت و بخوان بسوی پروردگار خویش و نباش از شرکورزان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::87|٨٧]] | قبلی = القصص ٨٦ | بعدی = القصص ٨٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لا یَصُدُّنَّکَ»: تو را باز ندارند. «عَنْ آیَاتِ اللهِ»: از ترتیل و تبلیغ و عمل به آیات خدا. | «لا یَصُدُّنَّکَ»: تو را باز ندارند. «عَنْ آیَاتِ اللهِ»: از ترتیل و تبلیغ و عمل به آیات خدا. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۲
ترجمه
القصص ٨٦ | آیه ٨٧ | القصص ٨٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا یَصُدُّنَّکَ»: تو را باز ندارند. «عَنْ آیَاتِ اللهِ»: از ترتیل و تبلیغ و عمل به آیات خدا.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۸۵ - ۸۸، سوره قصص
- معناى آيه و وجوه مختلفى كه درباره مراد از ((معاد)) در آن گفته شده است
- معناى جلمه ((قل ربى احملم من جاء بالهدى ...)) و سخن بعضى مفسران درباره آن
- شرح و توضيح اينكه توحيد خداوند را به ((كل شى ء هالك الا وجهه ))تعليل فرمود
- بيان وجه ديگرى در تغيير ((كل شى ء هالك الا وجهه ))
- جواب به يك شبه و اشاره به اينكه مقصود از هلاكت نابودى نيست
- وجوه مختلف و متعددى كه درباره مراد از هلاكتكل شى ء و استثناى وجه خدا گفته شده است .
- بحث روايتى
- (رواياتى درباره معنى و مفاد جمله : ((كل شى ء هالك الا وجهه ))
نکات آیه
۱ - کفرپیشگان صدراسلام، در صدد بازداشتن پیامبر(ص) از انجام رسالت خویش بودند. (و لایصدّنّک عن ءایت اللّه بعد إذ أُنزلت إلیک) «صدّ» (مصدر «لایصدّنّک») به معناى بازداشتن است و ضمیر فاعل در «لایصدّنّک» به کافران بازمى گردد; یعنى، مبادا کافران تو را از ابلاغ آیات خدا به مردم بازدارند.
۲ - پیامبر(ص)، موظف به ابلاغ بى درنگ آیات الهى بر مردم به محض دریافت آن (و لایصدّنّک عن ءایت اللّه بعد إذ أُنزلت إلیک) قید «بعد إذ أُنزلت إلیک» به معناى «بعد وقت الإنزال» است; یعنى، همین که نزول آیات بر تو پایان یافت، بى هیچ تأخیر باید آن را به مردم ابلاغ کنى و مبادا کافران تو را از این کار بازدارند و باعث تأخیر در تلاوت آن شوند.
۳ - قرآن، کتابى نازل شده از جانب خداوند بر پیامبر(ص) (عن ءایت اللّه بعد إذ أُنزلت إلیک)
۴ - کوتاهى در ابلاغ رسالت الهى و عقب نشینى از آرمان هاى دینى، موجب تقویت جبهه کفر و نوعى پشتیبانى از مواضع کفرپیشگان است. (فلاتکوننّ ظهیرًا للکفرین .و لایصدّنّک عن ءایت اللّه) توصیه خداوند به دست برنداشتن از ابلاغ آیات الهى، پس از هشدار از هرگونه پشتیبانى از کافران، مى تواند به این حقیقت اشاره داشته باشد که ترک ابلاغ رسالت الهى، نوعى تقویت و پشتیبانى از آنان به شمار مى رود.
۵ - آیه، نامى است نهاده شده از جانب خدا بر بندهاى عبارات قرآن. (و لایصدّنّک عن ءایت اللّه) مراد از «آیات اللّه» آیات قرآن است و «آیه» براى هر جمله مستقلى گفته مى شود که با سجع ویژه اى از جمله دیگر جدا مى گردد.
۶ - پیامبر(ص)، وظیفه دار فراخواندن مردم به سوى پروردگار یگانه (و ادع إلى ربّک)
۷ - رها ساختن تعالیم قرآن و کناره گیرى از فراخواندن مردم به سوى آنها، زمینه ساز قرار گرفتن در صف کافران است. (لایصدّنّک عن ءایت اللّه ... و ادع إلى ربّک و لاتکوننّ من المشرکین) گفتنى است که از صدر و ذیل آیه شریفه; یعنى، ارتباط میان موضوع جدا شدن از صف مشرکان و موضوع ابلاغ رسالت الهى و دعوت به توحید، برداشت یاد شده به دست مى آید.
۸ - تشکیل جبهه توحید، جدا ساختن خویش از صف مشرکان و پرهیز از درآمیختن با آنان، سفارش دیگر خداوند به پیامبر(ص) (و ادع إلى ربّک و لاتکوننّ من المشرکین)
موضوعات مرتبط
- آیه: منشأ نامگذارى آیه ۵
- اسلام: تاریخ صدراسلام ۱
- تبرى: تبرى از مشرکان ۸
- تبلیغ: آثار سستى در تبلیغ ۴
- توحید: دعوت به توحید ۶
- خدا: توصیه هاى خدا ۸
- قرآن: آثار اعراض از قرآن ۷; اجتناب از دعوت به قرآن ۷; تلاوت قرآن ۲; وحیانیت قرآن ۳
- کافران: دشمنى کافران صدراسلام ۱; زمینه حمایت کافران ۴
- کفر: زمینه کفر ۷; عوامل تقویت کفر ۴
- محمد(ص): تبلیغ محمد(ص) ۲; توصیه به محمد(ص) ۸; دشمنان محمد(ص) ۱; رسالت محمد(ص) ۲، ۶; ممانعت از رسالت محمد(ص) ۱; نزول قرآن بر محمد(ص) ۳