القصص ٦١: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=آیا آن را که وعده‌ای دادیم وعده نیکی پس او است بدان رسنده مانند آن است که کامیابیش دادیم کامیابی زندگانی دنیا سپس او است روز قیامت از احضارشدگان‌
|-|معزی=آیا آن را که وعده‌ای دادیم وعده نیکی پس او است بدان رسنده مانند آن است که کامیابیش دادیم کامیابی زندگانی دنیا سپس او است روز قیامت از احضارشدگان‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::61|٦١]] | قبلی = القصص ٦٠ | بعدی = القصص ٦٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::61|٦١]] | قبلی = القصص ٦٠ | بعدی = القصص ٦٢  | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«لاقِیهِ»: رسنده بدان است. «الْمُحْضَرِینَ»: احضار شدگان. گرد آورده شدگان. مراد کسانی است که فرشتگان آنان را به پای حساب و کتاب می‌آورند و برای عذاب حاضرشان می‌گردانند (نگا: روم / ، صافّات / ).
«لاقِیهِ»: رسنده بدان است. «الْمُحْضَرِینَ»: احضار شدگان. گرد آورده شدگان. مراد کسانی است که فرشتگان آنان را به پای حساب و کتاب می‌آورند و برای عذاب حاضرشان می‌گردانند (نگا: روم / ، صافّات / ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۱


ترجمه

آیا کسی که به او وعده نیکو داده‌ایم و به آن خواهد رسید، همانند کسی است که متاع زندگی دنیا به او داده‌ایم سپس روز قیامت (برای حساب و جزا) از احضارشدگان خواهد بود؟!

|آيا كسى كه وعده‌ى نيكو به او داده‌ايم و او ديدار كننده آن است، مانند كسى است كه از متاع زندگى دنيا بهره‌مندش گردانيديم، سپس او روز قيامت از جمله احضار شدگان [براى كيفر] خواهد بود
آيا كسى كه وعده نيكو به او داده‌ايم و او به آن خواهد رسيد، مانند كسى است كه از كالاى زندگى دنيا بهره‌مندش گردانيده‌ايم [ولى‌] او روز قيامت از [جمله‌] احضارشدگان [در آتش‌] است؟
آیا آن کس که ما به او وعده نیکو (ی بهشت ابدی) داده‌ایم مانند کسی است که او را از متاع دنیا (ی فانی) بهره‌مند ساختیم سپس در قیامت او را (برای حساب و مجازات) حاضر آرند.
پس آیا کسی که وعده نیک به او داده ایم و حتماً به آن خواهد رسید، مانند کسی است که او را [فقط] از کالا و ابزار زندگی دنیا برخوردارش کرده ایم، سپس او در روز قیامت از احضار شوندگان [برای عذاب] است؟!
آيا آن كس كه او را وعده‌هاى نيك داده‌ايم و آن وعده‌ها را خواهد ديد، همانند كسى است كه او را از متاع اينجهانى برخوردار كرده‌ايم و در روز قيامت هم به بازخواستش فرا مى‌خوانيم؟
آیا کسی که به او وعده‌ای نیکو داده‌ایم و او دریابنده آن است، مانند کسی است که به بهره زندگانی دنیا بهره‌مندش ساخته‌ایم، سپس در روز قیامت از حاضر شدگان [در صحنه عذاب‌] است‌
آيا آن كس كه به او وعده نيكو داده‌ايم و او بدان خواهد رسيد مانند كسى است كه وى را به برخوردارى از زندگى اين جهان بهره‌مندش كرده‌ايم سپس در روز رستاخيز از حاضرشدگان [براى حساب و كيفر] است؟
آیا کسی که بدو وعده‌ی نیکو داده‌ایم، و بدان خواهد رسید (که نعمت فراوان و نامحدود آن جهان و بهشت جاویدان است) همسان کسی است که کالای زندگی این جهان را بدو داده‌ایم (و از نعمت ناپایدار و آمیزه به غصّه و رنج آن بهره‌مندش ساخته‌ایم) و سپس در روز قیامت از زمره‌ی احضارشدگان (برای حساب و کتاب، و گرد آورده شدگان در عذاب و عقاب دوزخ) است؟!
آیا پس کسی که وعده‌ی نیکو به او داده‌ایم (و) در نتیجه او بدان رسنده است، مانند کسی است که از کالای زندگی دنیا بهره‌مندش گردانیده‌ایم، سپس او روز قیامت از (جمله‌ی) احضار شدگان (برای حساب و جزا)ست؟
آیا آن را که وعده‌ای دادیم وعده نیکی پس او است بدان رسنده مانند آن است که کامیابیش دادیم کامیابی زندگانی دنیا سپس او است روز قیامت از احضارشدگان‌


القصص ٦٠ آیه ٦١ القصص ٦٢
سوره : سوره القصص
نزول : ١٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لاقِیهِ»: رسنده بدان است. «الْمُحْضَرِینَ»: احضار شدگان. گرد آورده شدگان. مراد کسانی است که فرشتگان آنان را به پای حساب و کتاب می‌آورند و برای عذاب حاضرشان می‌گردانند (نگا: روم / ، صافّات / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - مقایسه انسان هدایت شده (هر چند بى بهره از موهبت هاى دنیوى) با انسان هدایت ناپذیر (اما برخوردار از متاع مادى) قیاسى نسنجیده و باطل در بینش الهى (أفمن وعدنه وعدًا حسنًا ... کمن متّعنه) آیه بالا ادامه آیات پیشین و مربوط به کسانى است که به دعوت پیامبر(ص) پاسخ مثبت داده و به هدایت الهى دست یافتند و نیز در رابطه با کسانى است که از پذیرش دعوت آن حضرت سر باز زدند و به بهانه هاى مختلف از پیروى هدایت هاى الهى امتناع ورزیدند.

۲ - هدایت یافتگان، برخوردار از سعادت اخروى (أفمن وعدنه وعدًا حسنًا فهو لقیه) مقصود از وعده نیکو، پاداش هاى الهى در سراى آخرت است.

۳ - پاداش هاى اخروى، وعده نیکوى خداوند به هدایت یافتگان (أفمن وعدنه وعدًا حسنًا)

۴ - دستیابى ره یافتگان به سعادت اخروى، امرى قطعى و وعده اى تخلف ناپذیر از سوى خداوند (وعدنه وعدًا حسنًا فهو لقیه) قید «هو لاقیه» بیانگر آن است که خدا هرگز از وعده اى که به هدایت یافتگان داده است، تخلف نخواهد کرد.

۵ - متاع دنیوى، عطاى خداوند به انسان ها است. (کمن متّعنه متع الحیوة الدنیا)

۶ - متاع دنیوى، متاعى ناچیز در قیاس با پاداش هاى اخروى (أفمن وعدنه وعدًا حسنًا ... کمن متّعنه متع الحیوة الدنیا)

۷ - بهره مندى انسان هاى هدایت ناپذیر از متاع دنیا، هم چون خود زندگى دنیوى ناپایدار و فانى است. (کمن متّعنه متع الحیوة الدنیا)

۸ - هدایت ناپذیران، فرجامى شوم در قیامت خواهند داشت. (ثمّ هو یوم القیمة من المحضرین)

۹ - هدایت ناپذیران، براى مؤاخذه و کیفر در روز رستاخیز احضار خواهند شد. (ثمّ هو یوم القیمة من المحضرین)

۱۰ - مشرکان بهانه جو و حق گریز صدر اسلام، عناصرى مرفه و برخوردار از موهبت هاى دنیوى (و قالوا إن نتّبع الهدى معک ... کمن متّعنه متع الحیوة الدنیا)

۱۱ - تهدید شرک پیشگان هدایت ناپذیر صدراسلام از سوى خداوند، به مؤاخذه و کیفر اخروى (ثمّ هو یوم القیمة من المحضرین)

موضوعات مرتبط

  • امکانات دنیوى: بى ارزشى امکانات دنیوى ۶; منشأ امکانات دنیوى ۵
  • پاداش: ارزش پاداش اخروى ۶
  • خدا: تهدیدهاى خدا ۱۱; حتمیت وعده هاى خدا ۴; عطایاى خدا ۵; وعده هاى خدا ۳
  • قیاس: قیاس باطل ۱
  • کیفر: تهدید به کیفر اخروى ۱۱
  • گمراهان: گمراهان ثروتمند ۱
  • مرفهان: مرفهان صدراسلام ۱۰
  • مشرکان: امکانات دنیوى مشرکان صدراسلام ۱۰; تهدید مشرکان صدراسلام ۱۱; حق ناپذیرى مشرکان صدراسلام ۱۰; رفاه مشرکان صدراسلام ۱۰
  • مهتدین: پاداش اخروى مهتدین ۳; حتمیت سعادت اخروى مهتدین ۴; سعادت اخروى مهتدین ۲; قیاس مهتدین با گمراهان ۱; مهتدین فقیر ۱; وعده به مهتدین ۳
  • وعده: وعده نیکو ۳
  • هدایت ناپذیران: احضار هدایت ناپذیران در قیامت ۹; تهدید هدایت ناپذیران ۱۱; ناپایدارى زندگى دنیوى هدایت ناپذیران ۷; ناپایدارى امکانات دنیوى هدایت ناپذیران ۷; فرجام شوم هدایت ناپذیران ۸; مؤاخذه اخروى هدایت ناپذیران ۹

منابع