النمل ٥٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس رهانیدیم او و خاندانش را مگر زنش که مقدّر گردانیدیم او را از گذشتگان | |-|معزی=پس رهانیدیم او و خاندانش را مگر زنش که مقدّر گردانیدیم او را از گذشتگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::57|٥٧]] | قبلی = النمل ٥٦ | بعدی = النمل ٥٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«قَدَّرْنَاهَا»: (نگا: حجر / ). «الْغَابِرِینَ»: (نگا: حجر / ). | «قَدَّرْنَاهَا»: (نگا: حجر / ). «الْغَابِرِینَ»: (نگا: حجر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰
ترجمه
النمل ٥٦ | آیه ٥٧ | النمل ٥٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَدَّرْنَاهَا»: (نگا: حجر / ). «الْغَابِرِینَ»: (نگا: حجر / ).
تفسیر
نکات آیه
۱ - نجات لوط(ع) و خانواده اش - به جز همسر وى - از عذاب نازل شده بر قوم لوط (فأنجینه و أهله إلاّ امرأته)
۲ - تقدیر عذاب براى کافران و نیز نجات مؤمنان، متکى به اراده الهى است. (فأنجینه و أهله إلاّ امرأته قدّرنها من الغبرین) برداشت یاد شده با توجه به انتساب فعل «أنجینا» و «قدّرنا» به خداوند است.
۳ - طهارت و پاکدامنى و تلاش در راه اصلاح جامعه، مایه نجات از امواج بلا و کیفر الهى (أخرجوا ءال لوط ... إنّهم أُناس یتطهّرون . فأنجینه و أهله إلاّامرأته) قوم لوط، وى و خاندانش را به جرم پاکى و پارسایى محکوم به تبعید و اخراج کردند; اما خداوند ایشان را به همین دلیل از کیفر دامنگیر آن قوم نجات داد.
۴ - همسر لوط، مخالف اندیشه هاى وى و هم عقیده با قوم منحرف (فأنجینه و أهله إلاّامرأته)
۵ - نجات از کیفر دامنگیر الهى، در گرو ایمان به پیامبران است، نه پیوند خانوادگى و خویشاوندى با آنان (فأنجینه و أهله إلاّامرأته) همسر لوط با او پیوند نزدیک خانوادگى داشت; ولى این پیوند، ثمرى براى او نداشت; چه این که او با خط فکرى و عقیدتى لوط(ع) هماهنگ نبود.
۶ - تأثیر جدّى جامعه فاسد و منحرف بر سلامت خانواده (فأنجینه و أهله إلاّامرأته) خانواده لوط با این که تحت اِشراف نیرومند وى، از هجوم فساد فراگیر جامعه درامان ماندند; اما جامعه فاسد سرانجام تأثیر مخرب خود را گذاشت و همسر وى را از او جدا ساخت.
۷ - فرو گذاشتن همسر لوط در میان قوم محکوم به عذاب، براساس تقدیر الهى و برنامه از پیش تعیین شده (قدّرنها من الغبرین) «غبور» (مصدر «غابرین») به معناى باقى ماندن است; یعنى، ما مقدر کردیم که همسر لوط از جمله باقى ماندگان باشد.
۸ - تقدیر الهى، حاکم بر جوامع بشرى و فرد فردِ اعضاى آن (إلاّ امرأته قدّرنها من الغبرین) از عبارت «قدّرناها» استفاده مى شود که نه تنها جریان هاى عمومى در قلمرو تقدیر الهى قرار دارند; بلکه سرنوشت هر فرد نیز در آن مشخص شده است.
موضوعات مرتبط
- انبیا: آثار خویشاوندى با انبیا ۵
- ایمان: آثار ایمان به انبیا ۵
- پاکى: آثار پاکى ۳
- جامعه: آثار اصلاح جامعه ۳
- خانواده: عوامل مؤثر در سلامتى خانواده ۶
- خدا: آثار اراده خدا ۲; حاکمیت مقدرات خدا ۸; زمینه نجات از کیفرهاى خدا ۵; مقدرات خدا ۲، ۷
- عذاب: اهل عذاب ۱; عوامل نجات از عذاب ۳; نجات از عذاب ۱
- عفت: آثار عفت ۳
- قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۱; عذاب قوم لوط ۱
- کافران: منشأ عذاب کافران ۲
- لوط(ع): عذاب همسر لوط(ع) ۱; عقیده همسر لوط(ع) ۴; قصه لوط(ع) ۱، ۴، ۷; منشأ هلاکت همسر لوط(ع) ۷; نجات خانواده لوط(ع) ۱; نجات لوط(ع) ۱
- مؤمنان: منشأ نجات مؤمنان ۲
- محیط اجتماعى: نقش محیط اجتماعى ۶