النمل ٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آنان که بپا میدارند نماز را و میدهند زکات را و ایشانند به آخرت یقین دارندگان | |-|معزی=آنان که بپا میدارند نماز را و میدهند زکات را و ایشانند به آخرت یقین دارندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::3|٣]] | قبلی = النمل ٢ | بعدی = النمل ٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الَّذِینَ یُقِیمُونَ ...»: (نگا: بقره / و . | «الَّذِینَ یُقِیمُونَ ...»: (نگا: بقره / و . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰
ترجمه
النمل ٢ | آیه ٣ | النمل ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الَّذِینَ یُقِیمُونَ ...»: (نگا: بقره / و .
تفسیر
نکات آیه
۱ - اقامه نماز، پرداخت زکات و یقین به آخرت از نشانه هاى مؤمنان راستین (هدًى و بشرى للمؤمنین . الذین یقیمون الصلوة... و هم بالأخرة هم یوقنون) «الذین» در برداشت یاد شده، وصف احترازى است; یعنى، آیات قرآن براى آن دسته از مؤمنان، هدایتگر و بشارت بخش است که پایبند به اقامه نماز و پرداخت زکات باشند و به جهان آخرت نیز باور قطعى داشته باشند.
۲ - پایبندى به نماز و زکات و باور به آخرت، شرط بهرهورى از هدایت و بشارت قرآن (هدًى و بشرى للمؤمنین . الذین یقیمون الصلوة... و هم بالأخرة هم یوقنون) فعل هاى «یقیمون» و «یؤتون» مضارع و مفید استمرار است; یعنى، «هدًى و بشرى للذین یستمرون على اقامة الصلاة و إیتاء الزکاة».
۳ - مؤمنان واقعى، پایبند به تکالیف فردى و اجتماعى و داراى بینشى ژرف در عقاید دینى (الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالأخرة هم یوقنون) «نماز» برقرار ساختن پیوند عبودیت و بندگى با خدا و «زکات» ایجاد ارتباط با مردم پیرامون خود و دستگیرى از نیازمندان جامعه است. بنابراین آوردن «پرداخت زکات» پس از «اقامه صلاة» بیانگر این حقیقت است که مؤمنان واقعى تنها به فکر خود نیستند; بلکه با مردم جامعه خود نیز ارتباطى مسؤولانه دارند. گفتنى است که «یقین به آخرت» - که عبارت از اعتقاد قطعى است - بیانگر آن است که مؤمنان واقعى در مسائل اعتقادى داراى بینشى عمیق و تردیدناپذیراند.
۴ - اقامه نماز و پرداخت زکات، داراى پیوندى عمیق با یقین به آخرت (الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالأخرة هم یوقنون) جمله «و هم بالأخرة...» حال معلله است; یعنى، یقین داشتن آنان به آخرت و کیفر و پاداش الهى، آنها را پایبند به اقامه نماز و پرداخت زکات مى کند.
۵ - اهمیت اقامه نماز و پرداخت زکات در مجموعه تکالیف دینى (الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة) از آن جا که تکالیف دینى، منحصر در نماز و زکات نیست، بسنده کردن به آن دو بیانگر اهمیت بسیار آنها در میان تکالیف دینى مى باشد.
۶ - اعتقاد به قیامت و محاسبه اعمال، داراى نقشى بنیادین در مجموعه باورهاى دینى (و هم بالأخرة هم یوقنون)
۷ - رابطه با خدا، اساس خدمات اجتماعى مؤمنان (الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة) تقدم نماز (رابطه فرد با خدا) بر زکات مى تواند ناظر به مطلب یاد شده باشد.
موضوعات مرتبط
- تکلیف: مهمترین تکلیف ۵
- خدا: نقش ارتباط با خدا ۷
- دین: اصول دین ۶
- زکات: آثار اهتمام به زکات ۲; آثار زکات ۴; اهمیت زکات ۵
- عقیده: اهمیت عقیده به قیامت ۶; عقیده به حسابرسى عمل ۶
- قرآن: شرایط استفاده از قرآن ۲
- مؤمنان: برپایى نماز مؤمنان ۱; بینش مؤمنان ۳; خدمات اجتماعى مؤمنان ۷; دیندارى مؤمنان ۳; زکات مؤمنان ۱; عمل به تکلیف مؤمنان ۳; نشانه هاى مؤمنان ۱; ویژگیهاى مؤمنان ۳; یقین مؤمنان ۱
- نماز: آثار اهتمام به نماز ۲; آثار نماز ۴; اهمیت نماز ۵
- یقین: آثار یقین به آخرت ۲; اهل یقین ۱; زمینه یقین به آخرت ۴; یقین به آخرت ۱