الشعراء ٢٠٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=یادآوردنی است و نیستیم ما ستمکاران | |-|معزی=یادآوردنی است و نیستیم ما ستمکاران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::209|٢٠٩]] | قبلی = الشعراء ٢٠٨ | بعدی = الشعراء ٢١٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«ذِکْری»: یادآوری و عبرت. مفعول له است. یا خبر مبتدای محذوف و تقدیر چنین است: هذِهِ ذِکْری .... | «ذِکْری»: یادآوری و عبرت. مفعول له است. یا خبر مبتدای محذوف و تقدیر چنین است: هذِهِ ذِکْری .... |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰
ترجمه
الشعراء ٢٠٨ | آیه ٢٠٩ | الشعراء ٢١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ذِکْری»: یادآوری و عبرت. مفعول له است. یا خبر مبتدای محذوف و تقدیر چنین است: هذِهِ ذِکْری ....
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - انذارگرى پیامبران، در جهت تذکر و بیدار ساختن غافلان (لها منذرون . ذکرى)
۲ - کیفر جوامع کفرپیشه، پس از انذارهاى متعدد و یادآورى مکرر ارزش ها است. (و ما أهلکنا من قریة إلاّ لها منذرون . ذکرى)
۳ - انسان ها، نیازمند تذکر و یادآورى براى ره یافتن به حق (إلاّ لها منذرون . ذکرى)
۴ - ساحت خداوندى، مبرا از کمترین ظلم به بندگان (و ما کنّا ظلمین)
۵ - اتمام حجت الهى بر جوامع کافر پیش از نابودى آنان، جلوه اى از عدالت خداوند است. (و ما أهلکنا من قریة ... و ما کنّا ظلمین)
۶ - هلاک و عذاب کافران، نتیجه عملکرد خود ایشان (و ما أهلکنا من قریة ... و ما کنّا ظلمین)
۷ - مؤاخذه بندگان، قبل از بیان و اتمام حجت بر ایشان، ظلم و دور از ساحت خداوند است. (و ما أهلکنا من قریة ... ذکرى و ما کنّا ظلمین) مفاد مطلب یاد شده، همان «قبح عقاب بلابیان» است که از آیه مورد بحث استفاده مى شود.
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۷
- اسماء و صفات: صفات جلال ۴، ۷
- انبیا: آثار انذارهاى انبیا ۱
- انذار: آثار انذار ۲
- انسان: نیازهاى معنوى انسان ۳
- تذکر: آثار تذکر ۲; تذکر ارزشها ۲
- خدا: اتمام حجت خدا ۵; تنزیه خدا ۴، ۷; خدا و ظلم ۴، ۷; قانونمندى کیفرهاى خدا ۲; نشانه هاى عدالت خدا ۵
- غافلان: تذکر به غافلان ۱
- قواعدفقهى :۷
- کافران: آثار عمل کافران ۶; اتمام حجت بر کافران ۲; تذکر به کافران ۲; عوامل عذاب کافران ۶; عوامل هلاکت کافران ۶
- کیفر: ظلم کیفر بى بیان ۷
- نیازها: نیاز به تذکر ۳
- هدایت: ابزار هدایت ۳