الشعراء ٢٠١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که ایمان نیارند بدان تا ببینند عذاب دردناک را | |-|معزی=که ایمان نیارند بدان تا ببینند عذاب دردناک را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::201|٢٠١]] | قبلی = الشعراء ٢٠٠ | بعدی = الشعراء ٢٠٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْعَذَاب»: مراد عقاب و عذابی است که از آن بیم داده شدهاند. | «الْعَذَاب»: مراد عقاب و عذابی است که از آن بیم داده شدهاند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰
ترجمه
الشعراء ٢٠٠ | آیه ٢٠١ | الشعراء ٢٠٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْعَذَاب»: مراد عقاب و عذابی است که از آن بیم داده شدهاند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - پافشارى اهل جرم و گناه بر انکار حقایق وحى، تا مرز مشاهده عذاب دردناک الهى (عذاب استیصال) (کذلک سلکنه ... لایؤمنون به حتّى یروا العذاب الألیم) «ال» در «العذاب» براى عهد است. بنابراین «العذاب الألیم» اشاره به عذابى دارد که مشرکان مکه به آن تهدید شدند (عذاب استیصال). آیه «أفبعذابنا یستعجلون» بیانگر آن است که آنان تهدید به عذاب را جدى نگرفتند و بدان جهت از روى استهزا، خواستار تعجیل نزول آن بودند.
۲ - استمرار دشمنى مجرمان با قرآن و وحى، تا لحظه مرگ (لایؤمنون به حتّى یروا العذاب الألیم) مراد از مشاهده عذاب دردناک، مى تواند لحظه مرگ کافران و حق ستیزان باشد.
۳ - قلب هاى جرم پیشه، تسلیم به هنگام مشاهده عذاب و نه در برابر دلیل روشن وحى (بلسان عربىّ مبین ... لایؤمنون به حتّى یروا العذاب الألیم) بنابر مفهوم غایت، مفاد آیه این مى شود که: مجرمان تنها با مشاهده عذاب دست از لجاجت برمى دارند.
۴ - ایمان نیاوردن به آیات الهى، درپى دارنده عذابى دردناک (لایؤمنون به حتّى یروا العذاب الألیم)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: کیفر تکذیب آیات خدا ۴
- عذاب: عذاب استیصال ۱; عذاب دردناک ۱، ۴; مراتب عذاب ۴; موجبات عذاب ۴
- قرآن: دشمنان قرآن ۲
- کفر: آثار کفر ۴
- گناهکاران: تسلیم گناهکاران ۳; حق ناپذیرى گناهکاران ۱; گناهکاران هنگام عذاب ۱، ۳; گناهکاران هنگام مرگ ۲; لجاجت گناهکاران ۱، ۲
- وحى: مکذبان وحى ۱