الشعراء ١٨٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفتند جز این نیست که توئی از جادوشدگان | |-|معزی=گفتند جز این نیست که توئی از جادوشدگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::185|١٨٥]] | قبلی = الشعراء ١٨٤ | بعدی = الشعراء ١٨٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمُسَحَّرِینَ»: (نگا: شعراء / . | «الْمُسَحَّرِینَ»: (نگا: شعراء / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰
ترجمه
الشعراء ١٨٤ | آیه ١٨٥ | الشعراء ١٨٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُسَحَّرِینَ»: (نگا: شعراء / .
تفسیر
نکات آیه
۱ - موضع گیرى خصمانه مردم اَیکه در برابر نصیحت هاى شعیب(ع) (قالوا إنّما أنت من المسحّرین) ضمیر فاعل در «قالوا» به «اصحاب الأیکة» بازمى گردد. «إنّما» از ادوات قصر است; بنابراین جمله «إنّما أنت من المسحّرین» به تقدیر «ما أنت إلاّ من المسحّرین» مى باشد. «مسحّر» نیز به کسى گفته مى شود که به سختى افسون شده باشد.
۲ - متهم شدن شعیب(ع) از سوى مردم «اَیکه» به جنون و سحرزدگى (قالوا إنّما أنت من المسحّرین) «مسحّر» (مفرد «مسحّرین») به کسى گفته مى شود که به سختى افسون شده باشد.
۳ - دنیاطلبى و فسادانگیزى مردم اَیکه، مانع درک آنان از مفاهیم بلند وآسمانى پیام شعیب(ع) (قالوا إنّما أنت من المسحّرین) بیان تقلب مردم «ایکه» در معاملات و روحیه فسادانگیزى آنان (پیش از ذکر موضع گیرى آنها در مقابل شعیب(ع) مى تواند نشانگراین باشد که آنچه سبب شد تا مردم ایکه مفاهیم مهم معرفتى آن حضرت را جنون آمیز، بیهوده و گزاف به شمار آورده و او را فردى افسون شده بخوانند، این بود که آنان گرفتار دنیاطلبى و فسادانگیزى شده بودند.
۴ - برخوردارى شعیب(ع) از ویژگى هاى بشرى، دستاویز مردم «اَیکه» در رد رسالت وى (قالواإنّما أنت من المسحّرین) «مسحّر» مى تواند مشتق از «سحر» باشد «مسحّر» مرادف «رئه» (شُش)است. بنابراین واژه «مسحّر» به معناى موجود داراى شُش - که از خصوصیات بشرى است - مى باشد. این تعبیر کنایه از همگونى شعیب(ع) با سایر مردم و امتیاز نداشتن وى مى باشد. گفتنى است برپایه این احتمال، آیه بعد توضیح همین تعبیر خواهد بود.
۵ - پایبندى عمیق به ارزش ها، در نظر جامعه فاسد و منحرف، ساده لوحى و حماقت است. (إذ قال لهم شعیب ألاتتّقون ... قالواإنّما أنت من المسحّرین) نسبت دادن جنون به شعیب(ع) مى تواند صرفًا به دلیل ادعاى رسالت نباشد; بلکه به خاطر اندرزها و اصرار وى بر رعایت تقوا و پایبندى به ارزش هاى الهى باشد.
۶ - مخالفان شعیب، ناتوان از مقابله منطقى با وى (قالوا إنّما أنت من المسحّرین)
۷ - اطلاع مردم «اَیکه» از مسأله جادو و سحرزدگى (قالوا إنّما أنت من المسحّرین)
موضوعات مرتبط
- ارزشها: آثار پایبندى به ارزشها ۵
- اصحاب ایکه: آثار افساد اصحاب ایکه ۳; آثار دنیاطلبى اصحاب ایکه ۳; بهانه جویى اصحاب ایکه ۴; بى منطقى اصحاب ایکه ۶; تاریخ اصحاب ایکه ۳، ۶، ۷; تهمتهاى اصحاب ایکه ۲; حق ناپذیرى اصحاب ایکه ۱; دشمنى اصحاب ایکه ۱; روش برخورد اصحاب ایکه ۱; عجز اصحاب ایکه ۶; فلسفه مخالفت اصحاب ایکه ۴; موانع فهم اصحاب ایکه ۳
- جادو: تاریخ جادو ۷; دانش جادو در اصحاب ایکه ۷
- دین: آسیب شناسى دینى ۳
- ساده لوحى: موارد ساده لوحى ۵
- شعیب(ع): بشر بودن شعیب(ع) ۴; تهمت جادوزدگى به شعیب(ع) ۲; تهمت جنون به شعیب(ع) ۲; فلسفه تکذیب شعیب(ع) ۴; قصه شعیب(ع) ۱، ۲، ۴; مواعظ شعیب(ع) ۱; موانع فهم تعالیم شعیب(ع) ۳
- مفسدان: بینش مفسدان ۵