الشعراء ١٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که بفرست با ما بنیاسرائیل را | |-|معزی=که بفرست با ما بنیاسرائیل را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشعراء | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::17|١٧]] | قبلی = الشعراء ١٦ | بعدی = الشعراء ١٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَرْسِلْ مَعَنَا»: مراد جلوگیری نکردن و آزاد گذاشتن است تا این که بتوانند بیایند و با موسی و هارون راهی فلسطین شوند. | «أَرْسِلْ مَعَنَا»: مراد جلوگیری نکردن و آزاد گذاشتن است تا این که بتوانند بیایند و با موسی و هارون راهی فلسطین شوند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹
ترجمه
الشعراء ١٦ | آیه ١٧ | الشعراء ١٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَرْسِلْ مَعَنَا»: مراد جلوگیری نکردن و آزاد گذاشتن است تا این که بتوانند بیایند و با موسی و هارون راهی فلسطین شوند.
تفسیر
- آيات ۱۰ - ۶۸، سوره شعراء
- غرض اين آيات : مقايسه قوم خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) با قوم موسى وهارون ، ابراهيم و نوح و...
- اشاره به معناى ((خوف )) و فرق آن با ((خشيت ))
- بيان اينكه جمله : ((فارسل الى هارون اخى )) حاكى ازتعلل و شانه خالى كردن از مسئوليت نيست
- معناى ((ذنب )) و مراد از اينكه موسى عليه السّلام فرمود: ((و لهم على ذنب ))
- دلگرمى مى دادند خداوند به موسى و هارون : ما با شمائيم !
- گفتگوى موسى عليه السّلام با فرعون
- مفاد جمله : ((و انت من الكافرين )) كه در خطاب فرعون به موسى عليه السّلام آمده است
- پاسخ موسى عليه السّلام به سه اشكال و اعتراض فرعون بر آن حضرت
- مقصود از ضلالت در سخن موسى عليه السّلام :((قال فعلتها اذا و اءنا من الضالين ...))
- رد گفتار مفسرين در معناى ضلالت در آيه شريفه
- مراد از حكمى كه بعد از گريختن موسى عليه السّلام از مصر به او داده شده (فوهب لىربى حكما)
- توضيح مفاد (وجعلنى من المرسلين ) كه جواب اعتراضاول فرعون در استبعاد رسالت موسى عليه السّلام است
- توضيح مفاد (و تلك نعمة تمنها على ...) كه پاسخ اعتراض ديگر فرعون است
- بيان گفتار مفسرين درباره جمله ((الم نربك )) و اشكالات و توجهات مترتب برگفتارشان
- اشاره به معتقدات بت پرستان درباره خداى سبحان و ارباب و آلهه
- بيان علت اينكه فرعون گفت : ((رب العالمين چيست ؟))
- تقرير و توضيح جواب موسى عليه السّلام بهسوال فرعون (قال رب السموات و الارض و ما بينهما...)
- دو نكته در ارتباط با پاسخ موس عليه السّلام به فرعون و بيان فساد گفتار بعضىمفسرين در اين زمينه
- جواب دوم موسى عليه السّلام به فرعون به سؤال فرعون از حقيقت رب العالمين : ((قال ربكم و رب آبائكم الاولين ))
- فرعون به موسى عليه السّلام بر چسپ ديوانگى مى زند
- فرعون موسى عليه السّلام را به زندان تهديد مى كند
- موسى عليه السّلام با پيشنهاد اظهار معجزه مى كند
- معجزه عصى و يد بيضاء را نشان مى دهد و فرعون او را متهم به توطئه مى كند
- پيشنهاد بزرگان قوم به فرعون در برابر ارائه معجزات موسى عليه السّلام
- واكنش فرعون در مقابل ايمان آوردن ساحران
- قسمت ديگر داستان موسى عليه السّلام : كوچ شبانه بنىاسرائيل از مصر و غرق و هلاك فرعون و فرعونيان
- نتيجه گيرى از حكايت موسى عليه السّلام و فرعون
نکات آیه
۱ - رهانیدن بنى اسرائیل از سلطه و ستم فرعونى، در رأس اهداف موسى(ع) و هارون(ع) قرار داشت. (أن ائت القوم الظلمین ... فأتیا فرعون فقولا... أن أرسل معنا بنى إسرءیل) مقصود از «إرسال» (فرستادن) در این جا آزاد کردن و رها ساختن بنى اسرائیل است. بنابراین از آیه یاد شده استفاده مى شود که اساسى ترین مأموریت موسى(ع) این بود که بنى اسرائیل را از سرزمین فرعونیان خارج کند و آنان را از بند اسارت و بردگى مصریان آزاد سازد.
۲ - موسى و هارون(ع)، مأمور هجرت از سرزمین مصر به همراه بنى اسرائیل (أن أرسل معنا بنى إسرءیل)
۳ - ممانعت فرعون از هجرت بنى اسرائیل و خارج شدن آنان از مصر (أن أرسل معنا بنى إسرءیل)
۴ - بنى اسرائیل در چنگال فراعنه مصر و در اسارت آنان گرفتار بودند. (أن أرسل معنا بنى إسرءیل)
موضوعات مرتبط
- بنى اسرائیل: اسارت بنى اسرائیل ۴; اهمیت نجات بنى اسرائیل ۱; تاریخ بنى اسرائیل ۳، ۴; نجات بنى اسرائیل ۲
- سرزمینها: هجرت از سرزمین مصر ۲
- فرعون: سلطه فرعون ۴; فرعون و هجرت بنى اسرائیل ۳; نجات از ظلم فرعون ۱
- موسى(ع): رسالت موسى(ع) ۲; قصه موسى(ع) ۱; نجات بخشى موسى(ع) ۱
- هارون(ع): رسالت هارون(ع) ۲; قصه هارون(ع) ۱; نجات بخشى هارون(ع) ۱