الفرقان ٦٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=افزوده شود برایش عذاب روز قیامت و جاودان ماند در آن سرافکنده‌
|-|معزی=افزوده شود برایش عذاب روز قیامت و جاودان ماند در آن سرافکنده‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = الفرقان ٦٨ | بعدی = الفرقان ٧٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::69|٦٩]] | قبلی = الفرقان ٦٨ | بعدی = الفرقان ٧٠  | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یُضَاعَفْ»: دو چندان می‌گردد. چندین برابر می‌شود. مجزوم است چون بدل از (یَلْقَ) است. «مُهَاناً»: خوار و پست.
«یُضَاعَفْ»: دو چندان می‌گردد. چندین برابر می‌شود. مجزوم است چون بدل از (یَلْقَ) است. «مُهَاناً»: خوار و پست.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۹


ترجمه

عذاب او در قیامت مضاعف می‌گردد، و همیشه با خواری در آن خواهد ماند!

|براى او در روز قيامت عذاب دو چندان مى‌شود و تا ابد با خوارى در آن مى‌ماند
براى او در روز قيامت عذاب دو چندان مى‌شود و پيوسته در آن خوار مى‌ماند.
عذابش در قیامت مضاعف شود و با ذلّت و خواری به دوزخ مخلّد گردد.
روز قیامت عذابش دو چندان شود، و در آن با خواری و سرشکستگی جاودانه ماند.
عذابش در روز قيامت مضاعف مى‌شود و تا ابد به خوارى در آن عذاب خواهد بود.
در روز قیامت عذابش دو چندان شود، و به خواری و زاری جاودانه در آن [عذاب‌] بماند
عذاب او به روز رستاخيز دوچندان شود و در آن [عذاب‌] به خوارى جاويدان باشد،
(کسی که مرتکب یکی از کارهای زشت و پلشت شرک و قتل و زنا شود) عذاب او در قیامت مضاعف می‌گردد، و خوار و ذلیل، جاودانه در عذاب می‌ماند.
برای او در روز قیامت عذاب چند برابر می‌شود و پیوسته در آن خوار (و بی‌مقدار) می‌ماند.
افزوده شود برایش عذاب روز قیامت و جاودان ماند در آن سرافکنده‌


الفرقان ٦٨ آیه ٦٩ الفرقان ٧٠
سوره : سوره الفرقان
نزول : ٦ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُضَاعَفْ»: دو چندان می‌گردد. چندین برابر می‌شود. مجزوم است چون بدل از (یَلْقَ) است. «مُهَاناً»: خوار و پست.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - کسانى که رو به سوى شرک آرند و دست به آدم کشى و زنا بیالایند، در قیامت دو چندان عذاب و کیفر خواهند شد. (یضعف له العذاب یوم القیمة) در این که چرا افراد یاد شده، دو چندان مجازات خواهند شد، میان مفسران دو دیدگاه وجود دارد: ۱- مقصود از «یضاعف...» دو چندان شدن مجازات کسانى است که هر سه گناه شرک، آدم کشى و زنا را با هم مرتکب شوند; زیرا شرک موجب دو چندان شدن مجازات بزه کارى مى شود. برداشت یاد شده و برداشت بعدى مبتنى بر این نظریه است. ۲- مقصود، تشدید مجازات افراد یاد شده است نه دو چندان شدن آن.

۲ - شرک، موجب دو چندان شدن کیفر بزه کارى (آدمکشى، زنا و...) در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة)

۳ - عقیده و جهان بینى درست و نادرست انسان ها، تأثیرگذار در مقدار مجازات گناهانشان در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة) وضع مجازات دو چندان و دائمى براى مشرکانى که مرتکب آدم کشى و زنا شوند و دایمى و دوچندان نبودن مجازات همین گناهان در صورتى که گناه کار مؤمن باشد، گویاى این حقیقت است که ایمان و کفر و عقیده حق و باطل، در میزان مجازات بزه کاران مؤثر است.

۴ - گناه شرک، آدم کشى و زنا در پى دارنده اشدّ مجازات در قیامت (یضعف له العذاب یوم القیمة)

۵ - مشرکان و کافران همچون مؤمنان، مکلف به فروع دین اند. (یضعف له العذاب یوم القیمة) دو چندان شدن مجازات مشرکان و کافران در صورت ارتکاب بزه کارى، مى تواند گویاى برداشت فوق باشد.

۶ - کسانى که رو به سوى شرک آرند و دست به آدم کشى و زنا بیالایند، در حال خوارى و براى همیشه در عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (و یخلد فیه مهانًا) از دیدگاه بیشتر مفسران، اگر «ذلک» به مجموع سه گناه شرک، آدم کشى و زنا اشاره باشد، در این صورت مقصود از «یخلد» خلود و جاودانگى است. برداشت فوق مبتنى بر همین نظریه است. و چنان چه «ذلک» اشاره به یکایک گناهان یاد شده به صورت مستقل باشد، در این صورت چون اتفاق همه علما و مفسران بر آن است که زناکار به عذاب ابدى در قیامت گرفتار نمى شود، از این رو مقصود از «یخلد» طولانى بودن عذاب است نه جاودانگى آن.

۷ - گناه شرک، آدم کشى و زنا، در پى دارنده عذاب طولانى و خوارکننده در قیامت (و یخلد فیه مهانًا)

۸ - کسانى که به گناه شرک، آدم کشى و زنا دست بیالایند، در قیامت به دو عذاب جسمى و روحى گرفتار خواهند شد. (یضعف له العذاب یوم القیمة و یخلد فیه مهانًا)

۹ - شرک، آدم کشى و زنا، از گناهان بزرگ و خطیر (یضعف له العذاب یوم القیمة و یخلد فیه مهانًا) برداشت فوق، از وعده عذاب دو چندان، دائمى و ذلت بار براى گناهان یاد شده، استفاده مى شود.

موضوعات مرتبط

  • تکلیف: تکلیف همگانى ۵
  • جهان بینى: آثار جهان بینى ۳
  • جهنم: عوامل جاودانگى در جهنم ۷
  • دین: اهمیت فروع دین ۵
  • ذلّت: عوامل ذلّت اخروى ۷
  • زنا: کیفر اخروى زنا ۴، ۷; گناه زنا ۹
  • زناکار: ذلت اخروى زناکار ۷; ذلت زناکار مشرک ۶; عذاب اخروى زناکار ۸; عذاب جسمانى زناکار ۸; عذاب روحى زناکار ۸; کیفر اخروى زناکار مشرک ۱، ۲
  • شرک: آثار اخروى شرک ۱، ۲; کیفر اخروى شرک ۴، ۷; گناه شرک ۹
  • عذاب: اهل عذاب ۶; جاودانان در عذاب ۶; موجبات عذاب اخروى ۷
  • عقیده: آثار عقیده ۳
  • قاتل: ذلت اخروى قاتل ۷; ذلت قاتل مشرک ۶; عذاب اخروى قاتل ۸; عذاب جسمانى قاتل ۸; عذاب روحى قاتل ۸; کیفر اخروى قاتل ۴; کیفر اخروى قاتل مشرک ۱، ۲
  • قتل: کیفر اخروى قتل ۷; گناه قتل ۹
  • کافران: تکلیف کافران ۵
  • کیفر: عوامل مؤثر در کیفر اخروى ۳; کیفر مضاعف ۱
  • گناهان کبیره ۹:
  • مؤمنان : تکلیف مؤمنان ۵
  • مشرکان: تکلیف مشرکان ۵; ذلت اخروى مشرکان ۷; عذاب اخروى مشرکان ۷، ۸; عذاب جسمانى مشرکان ۸; عذاب روحى مشرکان ۸

منابع