النور ٥٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و بپای دارید نماز را و بدهید زکات را و فرمان برید پیمبر را شاید رحم شوید | |-|معزی=و بپای دارید نماز را و بدهید زکات را و فرمان برید پیمبر را شاید رحم شوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النور | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النور | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::56|٥٦]] | قبلی = النور ٥٥ | بعدی = النور ٥٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»: تا به شما رحم شود. به امید رحمت و عنایت خدا به خود. | «لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»: تا به شما رحم شود. به امید رحمت و عنایت خدا به خود. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۸
ترجمه
النور ٥٥ | آیه ٥٦ | النور ٥٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»: تا به شما رحم شود. به امید رحمت و عنایت خدا به خود.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۷ - ۵۷، سوره نور
- ايمان به خدا و پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) و اطاعت خدا و رسول (صلى اللّه عليه و آله ) واجب و ملازم يكديگرند
- بيان اينكه نفاق انگيزه اعراض پاره اى از مؤ منان ظاهرى از حكم و حكميت رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) بوده است
- بر خلاف منافقان ، مؤ منان در برابر حكميت و حكم خدا ورسول (صلى اللّه عليه و آله ) تسليم بوده مى گويند: ((سمعنا و اطعنا...))
- منافقان سوگندهاى شديد ياد مى كنند كه از تو اطاعت مى كنند، بگو قسم مخوريد...
- رسول را وظيفه اى و شما را وظيفه اى است ، نافرمانى شما به او زيانى نمى رساند وپيروى از او مايه هدايت خود شما است
- وعده جميل الهى به مؤ منينى كه عمل صالح انجام مى دهند
- مراد از استخلاف مؤ منين صالح العمل در زمين و مقصود از مستخلفينقبل از ايشان در آيه : ((وعد اللّه الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ...))
- مراد از تمكين دين در ((وليمكنن لهم دينهم الذى ارتضى لهم )) و بيان مفردات ديگر آيه
- اختلاف شديد مفسرين پيرامون مورد نزول اين آيه و مفاد آن
- بيان حق مطلب در معنا و مفاد آيه و مورد نزول آن
- توضيح اينكه وعده استخلاف در آيه ، جز با اجتماعى كه با ظهور مهدى (ع ) بر پا مىشود با هيچ مجتمعى قابل انطباق نيست
- رواياتى در شاءن نزول آيات مربوط به منافقين
- رواياتى درباره شاءن نزول و مفاد آيه : ((وعد اللّه الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحاتليستخلقنكم فى الارض ...))
- حديثى از اميرالمؤ منين عليه السّلام در نهج البلاغه كه در آن به آيه (وعد اللّه الذينآمنوا...) در عزت و نصرت مؤ منين استدلال كرده اند
- وقت استدلال صاحب روح المعانى به حديث فوق در تطبيق آيه با زمان خلفاء
نکات آیه
۱ - مؤمنان، وظیفه دار برپایى نماز و پرداخت زکات (وعد اللّه الذین ءامنوا... و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة)
۲ - نماز و زکات، از مهم ترین و با ارزش ترین فریضه ها و احکام الهى (وعد اللّه الذین ءامنوا منکم و عملوا الصلحت ... و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة) برداشت فوق با توجه به اختصاص به ذکر یافتن نماز و زکات، پس از بیان اعمال صالح - که نماز و زکات نیز جزء آنها مى باشد - قابل استفاده است.
۳ - فریضه نماز، در مقایسه با دیگر فریضه ها و احکام الهى، از ارزش و اهمیت ویژه اى برخوردار است. (وعد اللّه الذین ءامنوا منکم و عملوا الصلحت ... و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة) برداشت یاد شده، از تقدم فریضه نماز بر زکات استفاده شده است.
۴ - مؤمنان، وظیفه دار اطاعت و فرمان برى همه جانبه از فرمان هاى رسول خدا (وعد اللّه الذین ءامنوا... و أطیعوا الرسول) حذف متعلق «أطیعوا» دلیل اطلاق آن است; یعنى، اطاعت از رسول(ص) شامل تمامى اوامر و نواهى او مى باشد.
۵ - ارتباط با خدا، رسیدگى به محرومان جامعه و فرامان برى از رهبرى جامعه اسلامى، از مصداق هاى مهم و بارز اعمال صالح (وعد اللّه الذین ءامنوا منکم و عملوا الصلحت ... و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و أطیعوا الرسول) برداشت فوق با توجه به این نکته است که فریضه نماز، زکات و اطاعت از رسول خدا(ص) که جزو اعمال صالح مى باشد، اختصاص به ذکر یافته است.
۶ - مؤمنان نیکوکار در سایه برپایى نماز، پرداخت زکات و اطاعت از پیامبر(ص) مشمول رحمت خدا هستند. (وعد اللّه الذین ءامنوا منکم و عملوا الصلحت... و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و أطیعوا الرسول لعلّکم ترحمون)
۷ - برپایى نماز، پرداخت زکات و اطاعت از پیامبر(ص) و رهبران الهى، مایه جلب رحمت خدا است. (و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و أطیعوا الرسول لعلّکم ترحمون)
۸ - امید به برخوردارى از رحمت خدا در پرتو اقامه نماز، پرداخت زکات و اطاعت از پیامبر(ص) امیدى به جا و شایسته (و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزکوة و أطیعوا الرسول لعلّکم ترحمون) از این که خداوند پس از توصیه مؤمنان به اقامه نماز، پرداخت زکات و فرمان برى از پیامبر(ص)، آنان را به رحمت خویش امیدوار ساخته است به دست مى آید که امید داشتن به رحمت خدا، پس از عمل به توصیه هاى الهى، امیدى به جا و شایسته است.
۹ - «ابراهیم بن عبدالحمید عن أبى الحسن قال: سألته عن صدقة الفطر أواجبة هى بمنزلة الزکاة فقال: هى ممّا قال اللّه: «أقیموا الصلوة و آتوا الزکاة» هى واجبة ...; ابراهیم بن عبدالحمید گوید: از امام رضا(ع) پرسیدم: آیا زکات فطره به منزله زکات واجب است؟ فرمود: زکات فطره، از همان زکاتى است که خداوند فرموده: «...و آتوا الزکاة» و آن واجب است». ۱- تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۴۲، ح ۳۳; بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۱۰۴- ، ح ۷.
موضوعات مرتبط
- احکام ۹:
- اطاعت : آثار اطاعت از رهبران دینى ۷; آثار اطاعت از محمد(ص) ۶، ۷، ۸; اطاعت از رهبران دینى ۵; اهمیت اطاعت از خدا ۴; اهمیت اطاعت از محمد(ص) ۴
- امیدوارى: امدوار به رحمت ۸
- تکلیف: مهمترین تکلیف ۲
- خدا: ارتباط با خدا ۵; رحمت خدا ۶، ۷
- رحمت: زمینه رحمت ۷; مشمولان رحمت ۶
- زکات : آثار زکات ۶، ۷، ۸; احکام زکات فطره ۹; اهمیت زکات ۱، ۲; فضیلت زکات ۲
- عمل صالح ۵:
- فقرا : تأمین فقرا ۵
- مؤمنان: اطاعت مؤمنان ۶; انقیاد مؤمنان ۴; تکلیف مؤمنان ۱، ۴; رحمت بر مؤمنان ۶; زکات مؤمنان ۶; نماز مؤمنان ۶
- نماز: آثار نماز ۶، ۷، ۸; اهمیت نماز ۱، ۲، ۳; برپایى نماز ۱; فضیلت نماز ۲، ۳
- واجبات ۲، ۹: