الأنبياء ١١٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا او میداند آشکار را از سخن و میداند آنچه را نهان کنید | |-|معزی=همانا او میداند آشکار را از سخن و میداند آنچه را نهان کنید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::110|١١٠]] | قبلی = الأنبياء ١٠٩ | بعدی = الأنبياء ١١١ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْجَهْرَ»: آشکار. | «الْجَهْرَ»: آشکار. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۵
ترجمه
الأنبياء ١٠٩ | آیه ١١٠ | الأنبياء ١١١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْجَهْرَ»: آشکار.
تفسیر
- آيات ۹۲ - ۱۱۲ سوره انبياء
- معناى آيه : ((ان هذه امتكم امة واحدة و انا ربكم فاعبدون (( و مراد از ((امت (( در آن
- نكوهش اختلاف مردم در امر دين
- بيان اينكه اعمال كسانى كه تواءم با ايمان ازاعمال صالح به جاى مى آورند مقبول است
- وجوه مختلف در معناى آيه : ((و حرام على قرية اهكناها انهم لايرجعون (( و اشاره به اينكه فساد فرد به فساد مجتمع مى انجامد
- يادآورى معاد و تهديد مشركين به عذاب جاودانى
- مقصود از ((زبور((، ((ذكر(( و ((وراثت (( در آيه : ((ولقد كتبنا... ان الارض يرثهاعبادى الصالحون ((
- بييان اينكه آيه ناظر بر وراثت دنيوى و اخروى هر دو است
- اشاره به اينكه تمامى معارف و احكام اسلام از فروغ توحيد و منتهى به آنند
- اعلام خطر رسول خدا(صلى الله عليه و آله ) به مشركان استهزاء كننده
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((انكم و ما تعبدون حصب جهنم (( و محاجه يكى از مشركين باپيامبر (صلى الله عليه و آله ) بعد از نزول اين آيه
- بيان ضعف رواياتى كه در ذيل (انكم و ما تعبدون خصب جهنم ) از طرف اهل سنت روايت شده است
- روايتى درباره اينكه على (عليه السلام ) و شيعيانش از مصاديق آيه : ((ان الذين سبقتلهم منا الحسنى ...(( مى باشند
- روايتى در اين معنى كه آيه : ((ولقد كتبنا فى الزبور...(( درباره قائم آل محمد (عليهم السلام ) و اصحاب او است
نکات آیه
۱- خداوند، به گفتار آشکار و توطئه ها و اسرار مشرکان و کافران حق ستیز آگاه است. (إنّه یعلم الجهر من القول و یعلم ماتکتمون)
۲- کافران و مشرکان حق ناپذیر، به عذاب و کیفر الهى تهدید شدند. (إنّه یعلم الجهر من القول و یعلم ماتکتمون) تذکر به این که خداوند به سخنان آشکار و توطئه ها و اسرار مشرکان و کافران آگاه است، در حقیقت تهدید آنان و هشدارى به کیفر و عذاب شدن آنان است.
۳- احاطه علمى به گفتار نهان و آشکار آدمیان، در انحصار خداوند است. (إن أدرى ... إنّه یعلم الجهر من القول) جمله «إنّه...» تعلیل براى عدم آگاهى پیامبر(ص) از زمان وقوع عذاب است و این حکایت از انحصار علم براى خدا دارد.
۴- علم به زمان کیفر و عذاب انسان ها، درگرو آگاهى به نهان و آشکار آنان است. (إن أدرى أقریب ... إنّه یعلم الجهر من القول)
۵- کافران لجوج و مشرکان حق ناپذیر، داراى توطئه ها و نقشه هاى نهانى علیه پیامبر(ص) (فإن تولّوا ... و یعلم ماتکتمون ) ذکر «ماتکتمون» (آن چه را پوشیده مى دارید) مى تواند اشاره به توطئه هاى مخفیانه کافران و مشرکان داشته باشد.
۶ - اسرار و توطئه هاى پنهانى انسان ها در قلمرو علم خداوند است. (یعلم ماتکتمون)
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۵
- انسانها: اسرار انسانها ۶; توطئه انسانها ۶; سخن آشکار انسانها ۳; سخن پنهان انسانها ۳
- حق: عذاب حق ناپذیران ۲; کیفر حق ناپذیران ۲; هشدار به حق ناپذیران ۲
- خدا: اختصاصات خدا ۳; علم غیب خدا ۱، ۳، ۶
- عذاب: علم به وقت عذاب ۴
- علم غیب: آثار علم غیب ۴
- کافران: توطئه کافران صدراسلام ۵; توطئه هاى کافران ۱; سخن آشکار کافران ۱; عذاب کافران ۲; کیفر کافران ۲; هشدار به کافران ۲
- محمد(ص): توطئه علیه محمد(ص) ۵
- مشرکان: توطئه مشرکان صدراسلام ۵; توطئه هاى مشرکان ۱; سخن آشکار مشرکان ۱; عذاب مشرکان ۲; کیفر مشرکان ۲; هشدار به مشرکان ۲