الصافات ١١٥: تفاوت میان نسخهها
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link153 | آيات ۱۱۴ - ۱۳۲سوره صافات]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link153 | آيات ۱۱۴ - ۱۳۲سوره صافات]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link154 | بيان آيات متضمن خلاصه اى از داستان موسى و هارون عليهماالسلام و داستان الياس ودعوت اوعليه السلام]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link154 | بيان آيات متضمن خلاصه اى از داستان موسى و هارون عليهماالسلام و داستان الياس ودعوت اوعليه السلام]] | ||
خط ۳۲: | خط ۳۳: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link157 | سخنى پيرامون داستان الياس عليه السلام]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۹#link157 | سخنى پيرامون داستان الياس عليه السلام]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۱۹_بخش۵۹#link62 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۱۹_بخش۵۹#link62 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلى مُوسى وَ هارُونَ «114» وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ «115» وَ نَصَرْناهُمْ فَكانُوا هُمُ الْغالِبِينَ «116» | |||
و به راستى ما بر موسى و هارون منّت نهاديم. و آن دو و قومشان را از اندوه بزرگ نجات داديم. و آنان را يارى كرديم، پس غالب آمدند (و پيروز شدند). | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ (115) | |||
وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما: و نجات داديم آن دو و قوم ايشان يعنى بنى اسرائيل را، مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ: از اندوه بزرگ كه غرق و گرفتارى در دست دشمنان با اعمال شاقه و آزار و اذيت و كشتن باشد. | |||
---- | |||
«1» مؤمنون/ 101. | |||
جلد 11 - صفحه 149 | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلى مُوسى وَ هارُونَ (114) وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ (115) وَ نَصَرْناهُمْ فَكانُوا هُمُ الْغالِبِينَ (116) وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ (117) وَ هَدَيْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ (118) | |||
وَ تَرَكْنا عَلَيْهِما فِي الْآخِرِينَ (119) سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ (120) إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (121) إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (122) | |||
ترجمه | |||
و بتحقيق منّت نهاديم بر موسى و هارون | |||
و نجات داديم آن دو و قومشانرا از اندوه بزرگ | |||
و يارى كرديم آنانرا پس بودند ايشان غلبهكنندگان | |||
و داديم بآن دو كتاب واضحى را | |||
و هدايت نموديم آن دو را براه راست | |||
و باقى گذارديم براى آندو در آيندگان | |||
ذكر خير سلام بر موسى و هارون را | |||
همانا ما اينچنين پاداش ميدهيم نيكوكارانرا | |||
همانا آن دواند از بندگان ما كه گروندگانند. | |||
تفسير | |||
خداوند منّان منّت نهاد بر حضرت موسى و هارون از پيغمبران بنى اسرائيل بنبوّت و رسالت و معجزات بسيار و منافع دينى و دنيوى بيشمار و نجات داد آن دو و تمام آنطائفه را كه دوازده قبيله بودند معروف بأسباط از دوازده پسر حضرت يعقوب ارهمّ و غم و اندوه بزرگى كه داشتند از تسلّط قبطيان و فوعون و فرعونيان بر آنها كه بر صغير و كبيرشان رحم نمىنمودند و شرح حالشان مكرّر ذكر شده كه بچه اعمال شاقهاى وادارشان ميكردند و خداوند ببركت آن دو وجود محترم نصرت داد ايشان را بر دشمنانشان و بر آنها غلبه نمودند بطوريكه نا انقراض عالم ذكر آن در السنه و افواه باقى است و بالاتر از همه آنكه خداوند كتاب تورية را كه مشتمل بر احكام بليغه و نصائح و مواعظ شافيه وافيه كافيه براى اداره امور دنيوى و اخروى آنها در آن عصر تا زمان حضرت عيسى عليه السّلام بود بآن دو عنايت فرمود و بشارت داد در آن معجزه پيغمبر آخر الزّمان از نسل حضرت اسمعيل كه عموى آنها بود و اولاد او را برادران خودشان ميخواندند و آنكه دين او كامل كننده تمام اديان و تا روز قيامت باقى است و هدايت نمود آن دو را براه راست بهشت و ولايت امير المؤمنين و ائمه طاهرين عليهم السلام و بقيّه آيات در قصّه نوح عليه السّلام بيان شد. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ نَجَّيناهُما وَ قَومَهُما مِنَ الكَربِ العَظِيمِ (115) | |||
و نجات داديم موسي و هارون و قوم آنها را که بني اسرائيل بودند از كرب عظيمي. | |||
كرب عظيم تسلط فرعون و فرعونيان و قبطيان که رجال آنها را به غلامي و عبوديت ميگرفتند و نساء آنها را بكنيزي و كلفت و ابناء آنها را سر ميبريدند | |||
جلد 15 - صفحه 184 | |||
و آنها را باعمال شاقه وادار ميكردند خداوند تمام فرعونيان را ببلاهاي گوناگون مثل طوفان و جراد و قمل و ضفادع و دم مبتلاء نمود و غرق شدند و تمام هلاك شدند و اراضي و اموال و جواهرات و زخارف آنها نصيب بني اسرائيل شد. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 115)- در نخستین مرحله میفرماید: و آن دو و قومشان را از اندوه بزرگ نجات دادیم» (وَ نَجَّیْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ). | |||
چه اندوهی از این بزرگتر که بنی اسرائیل در چنگال فرعونیان جبار و خونخوار گرفتار بودند؟ پسرانشان را سر میبریدند، و زنانشان را به خدمتکاری و مردان را به بردگی و بیگاری وا میداشتند. | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
نسخهٔ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۱۹
ترجمه
الصافات ١١٤ | آیه ١١٥ | الصافات ١١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْکَرْبِ الْعَظِیمِ»: (نگا: انبیاء / ، صافّات / ).
تفسیر
- آيات ۱۱۴ - ۱۳۲سوره صافات
- بيان آيات متضمن خلاصه اى از داستان موسى و هارون عليهماالسلام و داستان الياس ودعوت اوعليه السلام
- حجتى بر توحيد كه در سخن الياس عليه السلام به قوم خود، با استناد به خالقبودن خدا اقامه شده است
- دو روايت درباره مراد از بعل در: اتدعون بعلا... وال ياسين
- سخنى پيرامون داستان الياس عليه السلام
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلى مُوسى وَ هارُونَ «114» وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ «115» وَ نَصَرْناهُمْ فَكانُوا هُمُ الْغالِبِينَ «116»
و به راستى ما بر موسى و هارون منّت نهاديم. و آن دو و قومشان را از اندوه بزرگ نجات داديم. و آنان را يارى كرديم، پس غالب آمدند (و پيروز شدند).
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ (115)
وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما: و نجات داديم آن دو و قوم ايشان يعنى بنى اسرائيل را، مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ: از اندوه بزرگ كه غرق و گرفتارى در دست دشمنان با اعمال شاقه و آزار و اذيت و كشتن باشد.
«1» مؤمنون/ 101.
جلد 11 - صفحه 149
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلى مُوسى وَ هارُونَ (114) وَ نَجَّيْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ (115) وَ نَصَرْناهُمْ فَكانُوا هُمُ الْغالِبِينَ (116) وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ (117) وَ هَدَيْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ (118)
وَ تَرَكْنا عَلَيْهِما فِي الْآخِرِينَ (119) سَلامٌ عَلى مُوسى وَ هارُونَ (120) إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (121) إِنَّهُما مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ (122)
ترجمه
و بتحقيق منّت نهاديم بر موسى و هارون
و نجات داديم آن دو و قومشانرا از اندوه بزرگ
و يارى كرديم آنانرا پس بودند ايشان غلبهكنندگان
و داديم بآن دو كتاب واضحى را
و هدايت نموديم آن دو را براه راست
و باقى گذارديم براى آندو در آيندگان
ذكر خير سلام بر موسى و هارون را
همانا ما اينچنين پاداش ميدهيم نيكوكارانرا
همانا آن دواند از بندگان ما كه گروندگانند.
تفسير
خداوند منّان منّت نهاد بر حضرت موسى و هارون از پيغمبران بنى اسرائيل بنبوّت و رسالت و معجزات بسيار و منافع دينى و دنيوى بيشمار و نجات داد آن دو و تمام آنطائفه را كه دوازده قبيله بودند معروف بأسباط از دوازده پسر حضرت يعقوب ارهمّ و غم و اندوه بزرگى كه داشتند از تسلّط قبطيان و فوعون و فرعونيان بر آنها كه بر صغير و كبيرشان رحم نمىنمودند و شرح حالشان مكرّر ذكر شده كه بچه اعمال شاقهاى وادارشان ميكردند و خداوند ببركت آن دو وجود محترم نصرت داد ايشان را بر دشمنانشان و بر آنها غلبه نمودند بطوريكه نا انقراض عالم ذكر آن در السنه و افواه باقى است و بالاتر از همه آنكه خداوند كتاب تورية را كه مشتمل بر احكام بليغه و نصائح و مواعظ شافيه وافيه كافيه براى اداره امور دنيوى و اخروى آنها در آن عصر تا زمان حضرت عيسى عليه السّلام بود بآن دو عنايت فرمود و بشارت داد در آن معجزه پيغمبر آخر الزّمان از نسل حضرت اسمعيل كه عموى آنها بود و اولاد او را برادران خودشان ميخواندند و آنكه دين او كامل كننده تمام اديان و تا روز قيامت باقى است و هدايت نمود آن دو را براه راست بهشت و ولايت امير المؤمنين و ائمه طاهرين عليهم السلام و بقيّه آيات در قصّه نوح عليه السّلام بيان شد.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
وَ نَجَّيناهُما وَ قَومَهُما مِنَ الكَربِ العَظِيمِ (115)
و نجات داديم موسي و هارون و قوم آنها را که بني اسرائيل بودند از كرب عظيمي.
كرب عظيم تسلط فرعون و فرعونيان و قبطيان که رجال آنها را به غلامي و عبوديت ميگرفتند و نساء آنها را بكنيزي و كلفت و ابناء آنها را سر ميبريدند
جلد 15 - صفحه 184
و آنها را باعمال شاقه وادار ميكردند خداوند تمام فرعونيان را ببلاهاي گوناگون مثل طوفان و جراد و قمل و ضفادع و دم مبتلاء نمود و غرق شدند و تمام هلاك شدند و اراضي و اموال و جواهرات و زخارف آنها نصيب بني اسرائيل شد.
برگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 115)- در نخستین مرحله میفرماید: و آن دو و قومشان را از اندوه بزرگ نجات دادیم» (وَ نَجَّیْناهُما وَ قَوْمَهُما مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ).
چه اندوهی از این بزرگتر که بنی اسرائیل در چنگال فرعونیان جبار و خونخوار گرفتار بودند؟ پسرانشان را سر میبریدند، و زنانشان را به خدمتکاری و مردان را به بردگی و بیگاری وا میداشتند.
نکات آیه
۱ - موسى و هارون(علیهماالسلام) و قوم شان، به عنایت خداوند از اندوه بزرگ نجات یافتند. (و نجّینهما و قومهما من الکرب العظیم)
۲ - نجات موسى و هارون (علیهماالسلام) و قوم شان، مهم ترین و برجسته ترین نعمت و احسان خداوند به ایشان بود. (و لقد مننّا على موسى و هرون . و نجّینهما و قومهما من الکرب العظیم) برداشت یاد شده به دلیل این نکته است که نجات موسى و هارون(علیهماالسلام) از اندوه بزرگ بخشى از نعمت هاى الهى به ایشان بود; ولى در عین حال به طور جداگانه ذکر شده است.
۳ - موسى و هارون (علیهماالسلام) و قوم شان، گرفتار غم بزرگ و مشکلات اندوه بار از سوى فرعونیان (و نجّینهما و قومهما من الکرب العظیم) اندوهى که موسى و هارون(علیهماالسلام) و قوم شان به آن گرفتار بودند، ناشى از مسائل و مشکلات شخصى نبود; بلکه بر اثر تبلیغ رسالت شان در میان فرعونیان به وجود آمده بود.
۴ - نجات موسى و هارون(علیهماالسلام) و قوم شان از شر حکومت فرعونیان، از احسان ها و نعمت هاى بزرگ الهى به آنان (و لقد مننّا على موسى و هرون . و نجّینهما و قومهما من الکرب العظیم)
۵ - رسالت الهى و تبلیغ دین، مشکلات اندوه بارى در پى دارد. (و نجّینهما و قومهما من الکرب العظیم) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که بیان داستان موسى و هارون (علیهماالسلام) و مشکلات آنان به منظور دلدارى به پیامبر(ص) و ایمان آورندگان به آن حضرت است که در مکه با انواع مشکلات اندوه بار از سوى کافران و مشرکان رو به رو بودند.
۶ - آزادى از ستم نظام ستمگر و نجات از مشکلات اندوه بار آن، از نعمت هاى بزرگ الهى (و لقد مننّا على موسى و هرون . و نجّینهما و قومهما من الکرب العظیم)
موضوعات مرتبط
- اندوه: عوامل اندوه ۵
- بنى اسرائیل: اهمیت نجات بنى اسرائیل ۲; تاریخ بنى اسرائیل ۱، ۳; رفع اندوه بنى اسرائیل ۱; عوامل اندوه بنى اسرائیل ۳; مهمترین نعمت بنى اسرائیل ۲; نجات بنى اسرائیل ۱; نعمتهاى بنى اسرائیل ۴
- حکومت: نجات از حکومت ظالم ۶
- دین: مشکلات تبلیغ دین ۵
- فرعونیان: نقش فرعونیان ۳
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۲
- موسى(ع): اهمیت نجات موسى(ع) ۲; رفع اندوه موسى(ع) ۱; عوامل اندوه موسى(ع) ۳; قصه موسى(ع) ۱، ۳; مهمترین نعمت موسى(ع) ۲; نجات موسى(ع) ۱; نعمتهاى موسى(ع) ۴
- نعمت: مراتب نعمت ۴، ۶; مشمولان نعمت ۴، ۶; نعمت رفع اندوه ۶; نعمت نجات از حکومت فرعونیان ۴
- هارون(ع): اهمیت نجات هارون(ع) ۲; رفع اندوه هارون(ع) ۱; عوامل اندوه هارون(ع) ۳; قصه هارون(ع) ۱، ۳; مهمترین نعمت هارون(ع) ۲; نجات هارون(ع) ۱; نعمتهاى هارون(ع) ۴