الكهف ٧٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت پس اگر پیرویم کردی نپرس مرا از چیزی تا پدید آرم برای تو از آن سخنی را | |-|معزی=گفت پس اگر پیرویم کردی نپرس مرا از چیزی تا پدید آرم برای تو از آن سخنی را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::70|٧٠]] | قبلی = الكهف ٦٩ | بعدی = الكهف ٧١ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أُحْدِثَ»: پدیدار میکنم. «ذِکْراً»: یاد. بیان. «أُحْدِثَ ... ذِکْراً»: آغاز سخن میکنم. به سخن میپردازم. | «أُحْدِثَ»: پدیدار میکنم. «ذِکْراً»: یاد. بیان. «أُحْدِثَ ... ذِکْراً»: آغاز سخن میکنم. به سخن میپردازم. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۱
ترجمه
الكهف ٦٩ | آیه ٧٠ | الكهف ٧١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُحْدِثَ»: پدیدار میکنم. «ذِکْراً»: یاد. بیان. «أُحْدِثَ ... ذِکْراً»: آغاز سخن میکنم. به سخن میپردازم.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۸۲ سوره كهف
- داستان موسى (ع ) وعالم وآنچه از آن استفاده مى شود
- سخن مفسرين درباره داستان مذكور وشخصيتهاى آن
- آغاز داستان موسى وهمراه خود
- حكايت ماهى بريان شده كه خود را به دريا انداخته است !
- اشاره به اينكه انبياء (عليهم السلام ) از مطلق آزار وايذاء شيطان مصون نيستند
- ملاقات موسى (عليه السلام ) با بنده اى از بندگان خدا خضر (ع ) كه به اورحمت وعلم داده شده
- تقاضاى تعليم از طرف موسى (ع ) وپاسخ حضرت حضر (ع )
- ادب وتواضع فراوان موسى (ع ) در برابر استاد (خضر عليه السلام )
- صبر نياوردن موسى (ع ) به سكوت در برابراعمال خضر (ع )
- غرض اصلى آيات بيان يك داستان وسه اعتراض است نه بيان سه داستان !
- بخش سوم داستان موسى وخصر (ع ): بناى ديوار مشرف به سقوط
- جدا شدن موسى وخضر (ع ) موسى (ع ) را بهتاءويل اعمال خود (سوراخ كردن كشتى ، قتل نوجوان وبناى ديوار)
- بحثى تاريخى در دوفصل
- ۱ - داستان موسى وخضر در قرآن
- ۲ - شخصيت خضر
- بحث روايتى
- اختلاف فراوان روايات در جهات وجزئيات اين داستان
- روايات ديگرى درباره داستان موسى وخضر عليهماالسلام
- رواياتى درباره اينكه خداوند به خاطر اصلاح مردى مؤ من امر فرزندان اورا اصلاح مىكند
- رواياتى درباره گنج مدفون در زير ديوار درذيل ((واما الجدار فكان لغلامين ...((
نکات آیه
۱- خضر، با درخواست موسى(ع) در مورد همراهى با او، به صورت مشروط، موافقت کرد. (قال فإن اتبعتنى فلاتسئلنى عن شىء)
۲- شرط خضر براى همراهى موسى(ع) با او، سؤال نکردن از چیزى قبل از توضیح خود او بود. (فلاتسئلنى عن شىء حتّى أُحدث لک منه ذکرًا)
۳- خضر، خواهان تعجیل نکردن موسى در فهم اسرار بود و او را بر متابعت بى چون و چرا از خود، الزام نکرد. (حتّى أُحدث لک منه ذکرًا)
۴- خضر موسى(ع) را از این که آنچه انجام خواهد داد، بى دلیل و حکمت نیست، آگاه ساخت. (حتّى أُحدث لک منه ذکرًا)
۵- خضر(ع) به موسى(ع) وعده داد که در نهایت، بخشى از اسرار کار خود را براى او تبیین خواهد کرد. (أُحدث لک منه ذکرًا) «من» در «منه» براى تبعیض است و گویاى این که خضر، تنها، به بیان گوشه اى از ویژگى هاى کردار خویش وعده داد.
۶- شتاب زدگى در پرسش، پیش از فرا رسیدن زمینه آگاهى، دور از ادب تعلّم است. (فلاتسئلنى عن شىء حتّى أُحدث لک)
موضوعات مرتبط
- پرسش: عجله در پرسش ۶
- تعلم: آداب تعلم ۶
- خضر(ع): بیان راز عمل خضر(ع) ۴، ۵; پیروى از خضر(ع) ۳; تعالیم خضر(ع) ۴; خواسته هاى خضر(ع) ۳; قصه خضر(ع) ۱، ۲، ۳، ۵; وعده هاى خضر(ع) ۵
- موسى(ع): پیروى موسى(ع) ۳; خواسته هاى موسى(ع) ۱; صبر موسى(ع) ۳; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۳، ۵; وعده به موسى(ع) ۵; همراهى موسى(ع) با خضر(ع) ۱، ۲