گمنام

المائدة ٥٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۱۳٬۲۹۳ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۲۸: خط ۲۸:
[[التوبة ٧٤ | يَحْلِفُونَ‌ بِاللَّهِ‌ مَا قَالُوا وَ...]] (۲)   
[[التوبة ٧٤ | يَحْلِفُونَ‌ بِاللَّهِ‌ مَا قَالُوا وَ...]] (۲)   
</div>
</div>
== نزول ==
'''محل نزول:'''
این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. <ref> طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‌۳، ص ۲۳۱.</ref>
'''شأن نزول:'''<ref> محمدباقر محقق،‌ نمونه بينات در شأن نزول آيات از نظر شیخ طوسی و ساير مفسرين خاصه و عامه، ص ۲۹۷.</ref>
«شیخ طوسی» گوید: ابن عباس گويد: عده اى از يهوديان نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آمدند كه در ميان آن‌ها ابوياسر بن اخطب و رافع بن ابى‌رافع و سايرين بودند از پيامبر سؤال كردند كه به كداميك از پيامبران بايد ایمان بياورند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من به خدا ايمان مى آورم و آنچه كه بر ما نازل گرديده و نيز آنچه كه به حضرت ابراهیم|ابراهيم و حضرت اسماعیل|اسماعيل و حضرت یعقوب|يعقوب و اسباط و همچنين به حضرت موسی|موسى و حضرت عیسی|عيسى و سايرين از پيامبران از جانب خداوند نازل گرديده است و ما فرقى بين آن‌ها نمى گذاريم. وقتى كه پيامبر اسم عيسى را به زبان آورد، نبوت او را منكر شدند و گفتند: ما به او ایمان نمى آوريم سپس اين آيه نازل شد.<ref> ابوالشيخ و ابن حبان از ابن عباس اين شأن و نزول را روايت نموده و از ميان يهوديانى كه از پيامبر سؤال كرده بودند، غازى بن عمر را اضافه نموده اند.</ref>


== تفسیر ==
== تفسیر ==
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۳#link17 | آيات ۶۶ - ۵۷، سوره مائده]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۳#link17 | آيات ۶۶ - ۵۷، سوره مائده]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۳#link18 | علت نهى از محبت كفار]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۳#link18 | علت نهى از محبت كفار]]
خط ۴۳: خط ۵۴:
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۵#link26 | (رواياتى در ذيل آيات گذشته درباره وظيفه علماء، دست خدا، امت مقتصده و...)]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۵#link26 | (رواياتى در ذيل آيات گذشته درباره وظيفه علماء، دست خدا، امت مقتصده و...)]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۵۱#link339 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۵۱#link339 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلُ وَ أَنَّ أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ «59»
بگو: اى اهل كتاب! آيا جز اين بر ما خورده و عيب مى‌گيريد كه به خداوند و به آنچه بر ما نازل شده و به‌آنچه از پيش (بر پيامبران گذشته) نازل گرديده، ايمان آورده‌ايم؟ همانا بيشتر شما از مرز حقّ بيرون رفته و فاسقيد.
===نکته ها===
«تَنْقِمُونَ» از ماده «نقمت»، به معناى انكار چيزى است؛ با زبان باشد يا به وسيله‌ى قهر و كيفر و برخورد. «1»
===پیام ها===
1- با مخالفان هم بايد جدالى نيكو داشت. استدلال آميخته با سؤال‌هاى عاطفى.
«هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا»
2- دشمنى دشمنان با مؤمنان، فقط به خاطر ايمان آنهاست. «هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ»
3- ايمان مسلمانان به تمامى كتب آسمانى، از عوامل كينه و عداوت اهل‌كتاب با آنان است. «هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلُ»
4- دشمنى اهل كتاب با مسلمانان، تاريخى وبا سابقه است. «هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا»
5- در برابر سختگيرى‌هاى دشمن، عدالت و انصاف را از كف ندهيم و همه را يكسان و فاسق مپنداريم. «أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ»
----
«1». مفردات راغب.
جلد 2 - صفحه 325
6- انكار حقّ و آزار پيروان حقّ، فسق است. «فاسِقُونَ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلُ وَ أَنَّ أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ (59)
شأن نزول- ابو ياسر بن اخطب و رافع بن ابى، با نفرى از يهود از حضرت رسالت صلى اللّه عليه و آله پرسيدند: تو به كدام پيغمبران ايمان دارى. فرمود:
«نؤمن باللّه و ما انزل الينا و ما انزل الى ابراهيم و اسمعيل و اسحق» تا آخر، چون نام عيسى مذكور شد انكار نبوت او نموده گفتند: به خداى كه نمى‌دانيم بدتر از دين شما دينى و نه اهل دينى كم بهره‌تر در دنيا و آخرت از شما؛ آيه شريفه نازل شد: «2» قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا: بگو اى پيغمبر صلى اللّه عليه و آله اهل كتاب يعنى يهود را، آيا عيب مى‌گيرد از ما و انكار مى‌كنيد (استفهام انكارى است) يعنى عيب و انكار نمى‌كنيد إِلَّا أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ‌: مگر به جهت اينكه ايمان آورده‌ايم به خداى تعالى‌ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا: و آنچه نازل شده براى ما يعنى قرآن‌ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلُ‌: و آنچه قبل از ما نازل شده مانند تورات و انجيل و
----
«1» مدرك پيشين، صفحه 628، حديث 16 (راوى حديث جابر بن عبد اللّه است)
«2» مجمع البيان، جلد 2، صفحه 214.
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 122
ساير كتب. وَ أَنَّ أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ‌: و بدرستى كه بيشتر شما خارج شده‌ايد از اقامه دين خود بسبب محبت رياست و كسب اموال، چه اگر دين خود را اقامه نمائيد متابعت دين اسلام را ملزم مى‌باشيد.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلُ وَ أَنَّ أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ (59)
ترجمه‌
بگو اى اهل كتاب آيا ناپسند ميآيد شما را از ما چيزى جز آنكه ايمان آورديم بخدا و آنچه فرستاده شد بما و آنچه فرستاده شد از پيش و آنكه بيشتر شما فاسقانند.
تفسير
استفهام براى انكار است و نقم بمعنى بد آمدن است و باين جهت عذاب را نقمت خوانده‌اند كه بر اعماليكه منكر است لازم ميشود و حاصل مفاد آيه شريفه بر حسب ظاهر آنستكه آنچه را اهل كتاب از مسلمانان عيب جوئى نموده و ناپسند دانسته‌اند و باين جهت در مقام استهزاء مقدسات دينى آنها برآمده‌اند دو چيز است يكى آنكه مسلمانان ايمان بخدا و قرآن و ساير كتب سماوى آوردند ديگر آنكه مؤمن و معتقد شدند كه جز عدّه قليلى از اهل كتاب كه اسلام اختيار نمودند باقى آنها فاسق و متمردند از اوامر انبيا و كتب خودشان چون انبيا و كتب آنها بيان نموده‌اند كه دين اسلام و پيغمبرش بر حق است و مسلمانان از اين باب ايمان آوردند آيا مناسب است كه عمل نمودن بامر پيغمبر و كتاب امّتى و تميز دادن متمردين آنها را از مطيعين موجب عداوت يا عيب جوئى و بد آمدن آنها شود انصافا خيلى بى‌انصافى است و بنابر اين جمله ان اكثركم معطوف به كلمه اللّه است يعنى آمنا باللّه و بانّ اكثركم فاسقون و پس از بيان اين معنى جامع لطيف ما از ذكر محتملات ديگر خوددارى مينمائيم ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قُل‌ يا أَهل‌َ الكِتاب‌ِ هَل‌ تَنقِمُون‌َ مِنّا إِلاّ أَن‌ آمَنّا بِاللّه‌ِ وَ ما أُنزِل‌َ إِلَينا وَ ما أُنزِل‌َ مِن‌ قَبل‌ُ وَ أَن‌َّ أَكثَرَكُم‌ فاسِقُون‌َ (59)
بگو اي‌ پيغمبر اكرم‌ ‌که‌ اي‌ اهل‌ كتاب‌ آيا عيب‌ ميپنداريد و بد ميدانيد ‌از‌ ‌ما مسلمانان‌ جز اينكه‌ ‌ما ايمان‌ بخدا آورده‌ايم‌ و بآنچه‌ ‌بر‌ ‌ما نازل‌ ‌شده‌ ‌از‌ قرآن‌
جلد 6 - صفحه 409
و آنچه‌ ‌بر‌ انبياء سلف‌ نازل‌ ‌شده‌ و حال‌ آنكه‌ اكثر ‌شما‌ متمرد هستيد.
قل‌ خطاب‌ بپيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ يا أَهل‌َ الكِتاب‌ِ مخاطب‌ ساز و بآنها بگو سبب‌ و علت‌ اينكه‌ ‌شما‌ نسبت‌ بمسلمين‌ ‌اينکه‌ اندازه‌ بد ‌بين‌ هستيد و كراهت‌ داريد هَل‌ تَنقِمُون‌َ مِنّا و غضبناك‌ هستيد چيست‌ چه‌ عيبي‌ ‌در‌ ‌ما مشاهده‌ كرده‌ايد جز اينكه‌ ‌ما اقرار و اعتراف‌ و اعتقاد بخداوند متعال‌ داريم‌ بوحدانيت‌ ‌او‌ و صفات‌ كمال‌ و جمال‌ و جلال‌ ‌او‌ منزّه‌ ‌از‌ جميع‌ عيوب‌ و نواقص‌ بودن‌ ‌او‌ ‌که‌ معناي‌ إِلّا أَن‌ آمَنّا بِاللّه‌ِ ‌است‌ بلكه‌ بعدل‌ ‌او‌ و اينكه‌ فاعل‌ قبيح‌ و لغو و ظلم‌ نيست‌ آيا كسي‌ ‌که‌ ‌خدا‌ ‌را‌ باين‌ نحو بشناسد عيب‌ و نقص‌ ‌است‌ بايد ‌او‌ ‌را‌ مكروه‌ داشت‌ و بدبين‌ شد باو ‌ يا ‌ ‌او‌ ‌را‌ ممدوح‌ شمرد و تحسين‌ كرد.
وَ ما أُنزِل‌َ إِلَينا ‌که‌ قرآن‌ مجيد ‌باشد‌ ‌که‌ ببهترين‌ راه‌ها هدايت‌ ميفرمايد احكامش‌ ‌در‌ كمال‌ اتقان‌، اخلاقيات‌ حميده‌ و اعمال‌ پسنديده‌ و عقائد حقّه‌ ‌را‌ ببهترين‌ بيان‌ تزريق‌ ميكند و امر ميفرمايد و ‌از‌ قبائح‌ و منكرات‌ و فحشاء نهي‌ مينمايد آيا كتابي‌ بهتر ‌از‌ ‌اينکه‌ سراغ‌ داريد ‌ يا ‌ دستوري‌ خوب‌تر ‌از‌ ‌اينکه‌ ‌در‌ دست‌ داريد وَ ما أُنزِل‌َ مِن‌ قَبل‌ُ ‌که‌ بتمام‌ انبياء و دستورات‌ ‌آنها‌ و كتابهاي‌ نازله‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ ‌ما ايمان‌ داريم‌، ‌اينکه‌ سه‌ موضوع‌ ‌که‌ هيچ‌ عيبي‌ ‌در‌ ‌او‌ نيست‌ چيز ديگري‌ ‌هم‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌ما نيست‌ اينها ‌که‌ موجب‌ ‌اينکه‌ بد بيني‌ و كراهت‌ نميشود ‌پس‌ البته‌ ‌اينکه‌ دشمني‌ و كراهت‌ يك‌ منشأ و سببي‌ ميخواهد منشأ و سبب‌ ‌آن‌ اينست‌ ‌که‌ وَ أَن‌َّ أَكثَرَكُم‌ فاسِقُون‌َ جهتش‌ ‌آن‌ قساوت‌ قلب‌ و عصبيت‌ و حب‌ّ رياست‌ و مال‌ و اينكه‌ چرا ‌اينکه‌ پيغمبر صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌از‌ بني‌ اسرائيل‌ نشد، سرپيچي‌ و دشمني‌ ميكنيد ‌با‌ اينكه‌ حقايق‌ ‌بر‌ ‌شما‌ مكشوف‌ و حجت‌ ‌بر‌ ‌شما‌ تمام‌ ‌شده‌.
410
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس