آل عمران ٧٠: تفاوت میان نسخهها
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۳۰#link264 | آيات ۷۸ - ۶۴، سوره آل عمران<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۳۰#link264 | آيات ۷۸ - ۶۴، سوره آل عمران<br> ]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۳۱#link265 | معناى ((كلمه سواء)) و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۳۱#link265 | معناى ((كلمه سواء)) و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء<br> ]] | ||
خط ۶۳: | خط ۶۴: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۳۴#link299 | دو روايت از كافى و امالى<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۳۴#link299 | دو روايت از كافى و امالى<br> ]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۸۹#link504 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۸۹#link504 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
«70» يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ | |||
اى اهلكتاب! چرا به آيات خداوند (و نشانههاى نبوّت رسول خدا) كفر مىورزيد، در حالى كه خود (به درستى آن) گواهيد. | |||
===نکته ها=== | |||
ظاهراً اين آيه به بشارتهايى نظر دارد كه اهل كتاب در تورات و انجيل درباره حضرت محمد صلى الله عليه و آله خوانده بودند، ولى به خاطر حفظ موقعيّت اجتماعى و منافع مادّى، همهى آن نشانههاى الهى را ناديده گرفتند. | |||
===پیام ها=== | |||
1- سؤال از وجدان، بهترين راه دعوت است. «لِمَ تَكْفُرُونَ ...» | |||
2- دانستن تنها كفايت نمىكند، پذيرفتن نيز لازم است. «تكفرون ... تشهدون» | |||
تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 539 | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ (70) | |||
يا أَهْلَ الْكِتابِ: اى گروه اهل كتاب از يهود و نصارى، لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ: چرا كافر مىشويد و انكار مىنمائيد دلايل واضحه و حجج بينه خدا را كه در تورات و انجيل بيان شده. مراد، اوصاف پيغمبر آخر الزمان صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است. وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ: و حال آنكه شهادت مىدهيد كه تورات و انجيل حق است. يا چرا كافر مىشويد به آيات قرآنى كه آن از جمله معجزات دالّه و آيات بينه است بر صدق نبوت آن حضرت، و حال آنكه عالميد به طريق اعجاز آن، و ميدانيد اين نوع فصاحت و بلاغت، خارق عادت بشر است. پس لا محاله معجزه مىباشد، و معذلك مصدق تورات و انجيل آسمانى است. يا مراد، آيات كتاب، تورات و انجيل است كه دالّند بر آنكه حضرت ابراهيم عليه السّلام حنيف و مسلم بوده و دين حق اسلام و توحيد باشد نه غير آن. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ (70) | |||
ترجمه | |||
اى اهل كتاب چرا كافر ميشويد بآيات خدا با آنكه شما گواهى ميدهيد. | |||
تفسير | |||
اى يهود و نصارى چرا منكر ميشويد آيات داله بر نبوت حضرت ختمى مرتبت را كه در تورية و انجيل است با آنكه مشاهده ميكنيد آنرا در آن دو كتاب يا آنكه چرا منكر ميشويد آيات قرآن را با اينكه مىبينيد اعجاز آن را از وجوهى يا اينكه مىبينيد علائم نبوت پيغمبر را در كتب خودتان و در خارج يا آنكه چرا كافر ميشويد و ايمان نميآوريد بآيات داله بر نبوت ختمى مرتبت كه در تورية و انجيل است و ايمان بآنها ملازم با ايمان بآن حضرت است با آنكه گواهى ميدهيد كه چنين آياتى در تورية و انجيل هست و آنها آيات الهى هستند و اين معنى شايد احسن معانى باشد و اللّه اعلم. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
يا أَهلَ الكِتابِ لِمَ تَكفُرُونَ بِآياتِ اللّهِ وَ أَنتُم تَشهَدُونَ (70) | |||
اي اهل كتاب (يهود و نصاري) چه سبب شده با اينكه معجزات و دلائل نبوت پيغمبر اسلام صلّي اللّه عليه و آله و سلّم را بالحس و العيان مشاهده ميكنيد مع ذلک بآنها كافر ميشويد. | |||
يا أَهلَ الكِتابِ خطاب بتمام يهود و نصاري است از صدر اسلام تا آخر دنيا چنانچه در خطابات قرآني گفتهايم. | |||
لِمَ تَكفُرُونَ لم در اصل لما بوده الف حذف شده و فتحه بجاي او باقي مانده مثل عَمَّ يَتَساءَلُونَ سوره نبأ آيه 1. و مثل لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفعَلُونَ صف آيه 2، كفر بمعني پوشانيدن حق است با اينكه حق براي آنها مكشوف باشد بِآياتِ اللّهِ آيات الهي دلائل حقانيت اسلام است و مخصوصا براي اهل كتاب بسيار است. | |||
1- بشاراتي که در كتب انبياء سلف ديده بودند که قسمتي از آنها را که متجاوز از شش بشارت باشد در مجلد اول كلم الطيب متعرض شدهايم و در همين كتاب هم قبلا اشاره شده. | |||
2- معجزات صادره از حضرت رسالت صلّي اللّه عليه و آله و سلّم که مشاهده كردند يا بتواتر بر آنها ثابت شده. | |||
3- همين قرآن مجيد که در موارد زيادي تعجيز فرموده و نتوانستهاند يك سورهاي در مقابلش بياورند. | |||
4- اخبارات غيبيه که از آينده داده. | |||
جلد 4 - صفحه 245 | |||
5- اخلاق و افعال و گفتارهاي پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم بالاخص مواعظ و حكم که خود دليل بارزي است. | |||
6- احكام و دستورات متقنه دين مقدس اسلامي و غير اينها و كفر اهل كتاب باين آيات. | |||
اما بشارات را گفتند در حق غير اينکه بزرگوار است و هنوز نيامده، و معجزات را حمل بر سحر نمودند، و قرآن را گفتند كذب و افتراء است، و بقيه را تكذيب كردند. | |||
وَ أَنتُم تَشهَدُونَ و حال آنكه خود آنها در بسياري از موارد بالحسّ و العيان مشاهده كردند و جسته جسته در بسياري از موارد در كلماتشان اقرار كردهاند و شهادت دادهاند و در بسياري از موارد حق را درك كرده و از روي عناد و عصبيت انكار نمودند، خذلهم اللّه. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 70)- در ادامه گفتگو در باره فعالیتهای تخریبی اهل کتاب در این آیه و آیه بعد روی سخن را به آنها کرده، و به خاطر کتمان حق و عدم تسلیم در برابر آن، آنها را شدیدا مورد سرزنش قرار میدهد، میفرماید: «ای اهل کتاب چرا به آیات خدا کافر میشوید در حالی که (به صحّت و صدق آن) گواهی میدهید» (یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ). | |||
شما نشانههای پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله را در تورات و انجیل خواندهاید و نسبت به آن آگاهی دارید، چرا راه انکار را در پیش میگیرید؟ | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
نسخهٔ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۰:۵۹
ترجمه
آل عمران ٦٩ | آیه ٧٠ | آل عمران ٧١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَشْهَدُونَ»: میبینید. بیگمان میدانید (نگا: بقره / .
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۶۴، سوره آل عمران
- معناى ((كلمه سواء)) و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء
- دعوت به كلمه سواء، دعوت به سير بر اساس كلمه توحيدو نفى بغى و فساد مى باشد
- نفى بغى و فساد در گفتگوهاى بين پيامبران و قوم آنان
- ويژگيهاى دين فطرى
- افراد انسان ، ابعاض و اجزاى يك حقيقت هستند و خضوع وتذلل يك فرد در برابر فرد ديگر،بافطرت انسانى مخالف است
- محاجه بى جا و جاهلانه يهود و نصارا بر سر انتساب ابراهيم (ع ) به يهوديت ونصرانيت
- دو محاجه اهل كتاب كدام است
- دين ، داراى مراتب و مراحلى بوده است و هر يك از انبياء (ع ) به منزله بكى از آنمراحل بوده اند
- اسلام حضرت ابراهيم چگونه است ؟
- نزديكترين مردم به ابراهيم (ع ) پيروان او و پيامبر اكرم (ص ) و مؤ منين بدويند
- اشاره به توحيد افعالى ، در بيان معناى اينكه :اهل كتاب جز خودشان كسى را گمراه نمى كنند
- كفر به آيات خدا غير كفر به خدا است و اهل كتاب در لسان قرآن كافر به آيات خدا هستندنه كافربه خدا
- معناى سخن اهل كتاب كه به يكديگر مى گفتند: ((به آنچه در آغاز روز بر مؤ منيننازل گشته ايمان آورديم و بدانچه در پايان روزنازل شد كافر شديد))
- سخن ديگر مفسرين در خصوص اين آيه
- جواب خداى تعالى به سخنان يهود در قضيه تغيير قبله مسلمين از بيت المقدس به كعبه
- جمله ((اولا يعلمون )) جواب خدا به يهوديان نيست
- اقوال مختلف مفسرين در معناى مختلف اين آيه
- معناى ((فضلخدا)) و بيان جوابى به يهود كه جمله ((انالفضضل بيد اللّه )) متضمن آن است
- اعتقاد بى اساس يهوديان به اينكه تافته جدا بافته هستند (ليس علينا فى الاميينسبيل )
- منشاء اين اعتقاد باطل يهود
- چرا در اين آيه نام اهل كتاب تكرار شده و به آوردن ضمير اكتفا نشده است ؟
- قنطار و دينار كنايه از بسيار و كم است
- شرط كرامت الهيه و تقرب به خداى وفاى به عهد و تقوا است نه نژاد و دودمان است
- آثار محبت خدا، و خصالى كه خداى تعالى بر آن شكنندگان عهد خدا و سوگند به خداذكرفرموده است
- دروغ بستن يهود به خداى سبحان
- بحث روايتى
- نامه پيامبر براى پادشاهان عصر خود
- برسى نامه پيامبر براى اسقف نجران
- دو روايت از تفسير ((الدرالمنثور)) سيوطى
- حكايت هجرت مسلمانان در صدر اسلام به حبشه
- نجاشى مهاجرين را فرا مى خواند
- داستان گفتگو بين نجاشى (پادشاه حبشه ) و مسلمانان مهاجر در حضور مشركين مكه وشاءن نزول آيه ((ان اولى الناس بابراهيم ...))
- حديثى از امام صادق (ع ) و بيان آن
- نزديكترين مردم به ابراهيم و پيامبر اسلام (ص ) وآل محمد عليهم السلام ، پيروان آنانند
- دو روايت از كافى و امالى
تفسیر نور (محسن قرائتی)
«70» يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ
اى اهلكتاب! چرا به آيات خداوند (و نشانههاى نبوّت رسول خدا) كفر مىورزيد، در حالى كه خود (به درستى آن) گواهيد.
نکته ها
ظاهراً اين آيه به بشارتهايى نظر دارد كه اهل كتاب در تورات و انجيل درباره حضرت محمد صلى الله عليه و آله خوانده بودند، ولى به خاطر حفظ موقعيّت اجتماعى و منافع مادّى، همهى آن نشانههاى الهى را ناديده گرفتند.
پیام ها
1- سؤال از وجدان، بهترين راه دعوت است. «لِمَ تَكْفُرُونَ ...»
2- دانستن تنها كفايت نمىكند، پذيرفتن نيز لازم است. «تكفرون ... تشهدون»
تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 539
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ (70)
يا أَهْلَ الْكِتابِ: اى گروه اهل كتاب از يهود و نصارى، لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ: چرا كافر مىشويد و انكار مىنمائيد دلايل واضحه و حجج بينه خدا را كه در تورات و انجيل بيان شده. مراد، اوصاف پيغمبر آخر الزمان صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است. وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ: و حال آنكه شهادت مىدهيد كه تورات و انجيل حق است. يا چرا كافر مىشويد به آيات قرآنى كه آن از جمله معجزات دالّه و آيات بينه است بر صدق نبوت آن حضرت، و حال آنكه عالميد به طريق اعجاز آن، و ميدانيد اين نوع فصاحت و بلاغت، خارق عادت بشر است. پس لا محاله معجزه مىباشد، و معذلك مصدق تورات و انجيل آسمانى است. يا مراد، آيات كتاب، تورات و انجيل است كه دالّند بر آنكه حضرت ابراهيم عليه السّلام حنيف و مسلم بوده و دين حق اسلام و توحيد باشد نه غير آن.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ (70)
ترجمه
اى اهل كتاب چرا كافر ميشويد بآيات خدا با آنكه شما گواهى ميدهيد.
تفسير
اى يهود و نصارى چرا منكر ميشويد آيات داله بر نبوت حضرت ختمى مرتبت را كه در تورية و انجيل است با آنكه مشاهده ميكنيد آنرا در آن دو كتاب يا آنكه چرا منكر ميشويد آيات قرآن را با اينكه مىبينيد اعجاز آن را از وجوهى يا اينكه مىبينيد علائم نبوت پيغمبر را در كتب خودتان و در خارج يا آنكه چرا كافر ميشويد و ايمان نميآوريد بآيات داله بر نبوت ختمى مرتبت كه در تورية و انجيل است و ايمان بآنها ملازم با ايمان بآن حضرت است با آنكه گواهى ميدهيد كه چنين آياتى در تورية و انجيل هست و آنها آيات الهى هستند و اين معنى شايد احسن معانى باشد و اللّه اعلم.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
يا أَهلَ الكِتابِ لِمَ تَكفُرُونَ بِآياتِ اللّهِ وَ أَنتُم تَشهَدُونَ (70)
اي اهل كتاب (يهود و نصاري) چه سبب شده با اينكه معجزات و دلائل نبوت پيغمبر اسلام صلّي اللّه عليه و آله و سلّم را بالحس و العيان مشاهده ميكنيد مع ذلک بآنها كافر ميشويد.
يا أَهلَ الكِتابِ خطاب بتمام يهود و نصاري است از صدر اسلام تا آخر دنيا چنانچه در خطابات قرآني گفتهايم.
لِمَ تَكفُرُونَ لم در اصل لما بوده الف حذف شده و فتحه بجاي او باقي مانده مثل عَمَّ يَتَساءَلُونَ سوره نبأ آيه 1. و مثل لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفعَلُونَ صف آيه 2، كفر بمعني پوشانيدن حق است با اينكه حق براي آنها مكشوف باشد بِآياتِ اللّهِ آيات الهي دلائل حقانيت اسلام است و مخصوصا براي اهل كتاب بسيار است.
1- بشاراتي که در كتب انبياء سلف ديده بودند که قسمتي از آنها را که متجاوز از شش بشارت باشد در مجلد اول كلم الطيب متعرض شدهايم و در همين كتاب هم قبلا اشاره شده.
2- معجزات صادره از حضرت رسالت صلّي اللّه عليه و آله و سلّم که مشاهده كردند يا بتواتر بر آنها ثابت شده.
3- همين قرآن مجيد که در موارد زيادي تعجيز فرموده و نتوانستهاند يك سورهاي در مقابلش بياورند.
4- اخبارات غيبيه که از آينده داده.
جلد 4 - صفحه 245
5- اخلاق و افعال و گفتارهاي پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم بالاخص مواعظ و حكم که خود دليل بارزي است.
6- احكام و دستورات متقنه دين مقدس اسلامي و غير اينها و كفر اهل كتاب باين آيات.
اما بشارات را گفتند در حق غير اينکه بزرگوار است و هنوز نيامده، و معجزات را حمل بر سحر نمودند، و قرآن را گفتند كذب و افتراء است، و بقيه را تكذيب كردند.
وَ أَنتُم تَشهَدُونَ و حال آنكه خود آنها در بسياري از موارد بالحسّ و العيان مشاهده كردند و جسته جسته در بسياري از موارد در كلماتشان اقرار كردهاند و شهادت دادهاند و در بسياري از موارد حق را درك كرده و از روي عناد و عصبيت انكار نمودند، خذلهم اللّه.
برگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 70)- در ادامه گفتگو در باره فعالیتهای تخریبی اهل کتاب در این آیه و آیه بعد روی سخن را به آنها کرده، و به خاطر کتمان حق و عدم تسلیم در برابر آن، آنها را شدیدا مورد سرزنش قرار میدهد، میفرماید: «ای اهل کتاب چرا به آیات خدا کافر میشوید در حالی که (به صحّت و صدق آن) گواهی میدهید» (یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ).
شما نشانههای پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله را در تورات و انجیل خواندهاید و نسبت به آن آگاهی دارید، چرا راه انکار را در پیش میگیرید؟
نکات آیه
۱ - کفر آگاهانه عالمان اهل کتاب به آیات خداوند (قرآن و پیامبر (ص)) و توبیخ آنان از سوى خداوند (یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات اللّه و انتم تشهدون) با توجّه به آیات قبل و بعد که درباره محاجّه، کتمان و درآمیختن حق به باطل است، استفاده مى شود که مقصود از اهل کتاب، عالمان آنان هستند.
۲ - انکار و پوشاندن آیات الهى توسط اهل کتاب، وسیله اى براى گمراه کردن دیگران (ودّت طائفة من اهل الکتاب لو یضلّونکم ... لم تکفرون بایات اللّه) کفر، در لغت - چه همراه باء باشد و یا نباشد - به معناى انکار و پوشاندن است (القاموس المحیط.)
۳ - گمراه کردن مؤمنان، کفر به آیات الهى است.* (ودّت طائفة ... یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات اللّه) به نظر مى رسد مراد از جمله «لم تکفرون ... »، تعبیر دیگر و یا بیان مصداقى از جمله «لو یضلونکم» باشد.
۴ - نکوهش و سرزنش اهل کتاب به خاطر رضایتشان نسبت به اعمال نارواى علماى خود (گمراه ساختن دیگران)* (ودّت طائفة من اهل الکتاب لو یضلونکم ... لم تکفرون بایات اللّه) با توجّه به اینکه سرزنش نسبت به همه اهل کتاب است، و گمراه ساختن دیگران مخصوص عالمان آنان است، برداشت فوق به دست مى آید.
۵ - نکوهش کفرِ آگاهانه به آیات الهى (لم تکفرون بایات اللّه و انتم تشهدون)
۶ - نکوهش دوگانگى میان علم و عمل (لم تکفرون بایات اللّه و انتم تشهدون)
۷ - روشن بودن حقّانیّت آیات الهى (پیامبر و قرآن) براى اهل کتاب (یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات اللّه و انتم تشهدون)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: ۷ تکذیب آیات خدا ۲، ۳، ۵
- اضلال: ۲، ۴
- اهل کتاب: ۷ سرزنش اهل کتاب ۱، ۴ ; علماى اهل کتاب ۱، ۴ ; کفر اهل کتاب ۱ ; اهل کتاب و اضلال مردم ۲، ۴ ; اهل کتاب و کتب آسمانى ۱ ; اهل کتاب و کتمان حق ۲
- خدا: سرزنشهاى خدا ۱
- علم: ۶
- عمل: ۶
- کتب آسمانى: ۱
- کتمان حق: ۲
- کفر: سرزنش کفر ۵ ; کفر به آیات خدا ۳، ۵ ; کفر به قرآن ۱ ; کفر به محمّد (ص) ۱
- گمراهى: عوامل گمراهى ۲
- گناه: رضایت به گناه ۴
- مؤمنان: ۳
- محمّد (ص): ۱ محمّد (ص) و اهل کتاب ۷